Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: F6 other options bij alternate install cd  (gelezen 1478 keer)

F6 other options bij alternate install cd
« Gepost op: 2007/11/06, 19:57:18 »
Als je de alternate install cd gebruikt kan je via F6 andere opstart opties inbrengen. Heb je deze functie nodig als het mb bv. voorzien is van een raid controller die een speciaal stuurprogramma verreist. In Win kan je dit probleem ook ondervinden. Je moet dan een diskette maken met de benodigde bestanden die zich gewoonlijk op de MB cd bevinden. Reden voor mijn vraag : ik moet ubuntu installeren bij een kennis en ik wil voorbereid zijn. Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag een beetje. Is er ergens info te vinden over de verschillende mogelijkheden met die F6 keuze?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/07, 20:08:22 »
Echt niemand  een idee :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

JimZ

  • Gast
F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/08, 00:48:43 »
Quote:
Citaat
Echt niemand  een idee
Jawel hoor, alleen zit niet iedereen hele dagen achter z'n pc en/of op dit forum ;) .

Met het laden van drivers heeft het niets te maken, bij Ubuntu (en andere linux distro's) werkt alles zo uit de doos of niet. Later, als Gutsy eenmaal draait kun je evt. wel drivers na-installeren voor hardware die niet werkt maar niet tijdens het opstarten.

Onder die F6 kun je wel opties weghalen/toevoegen om opstartproblemen te voorkomen, bijvoorbeeld:

"quiet splash" weghalen (je krijgt dan de bootmeldingen te zien)
"acpi=off" toevoegen (spreekt voor zich)
"nodma" toevoegen (idem)

En zo zijn er nog meer cheatcodes die ik ook allemaal niet weet (Google?)

En als de videokaart niet goed herkend wordt (en je dus helemaal niets te zien krijgt) kun je ook nog voor de tekstmodus kiezen en proberen om hem later nog aan de praat te krijgen.

En of de betreffende RAID controller ondersteund wordt kun je alleen maar te weten komen door het te proberen, als de pc niet voorzien is van gloednieuwe hardware gaat dat meestal wel goed.

Let wel op: Als Windows op een RAID-set van twee of meer schijven staat geïnstalleerd kun je problemen verwachten want de installer spreekt de schijven in de normale modus (dus apart) aan en zo kun je een Win installatie om zeep helpen.

Maar samenvattend: een controller die RAID ondersteunt (een Intel ICH7R of ICH8R bijvoorbeeld) geeft geen problemen.

Gr,
Jim

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/08, 07:47:20 »
tof, bedankt voor de info. Ik had al  gegoogled maar met de verkeerde sleutelwoorden, met "cheatcodes linux" direkt resultaat :
http://www.knoppix.net/wiki/Cheat_Codes
Ik denk niet dat mijn kennis win op een raid set van 2 of meer schijven heeft staan maar normaal (raid 0) Het was enkel die controller waar ik alert voor ben, in win vindt de cd dan geen schijven als je dat stuurprogramma niet hebt. Om eerlijk te zijn, met linux heb ik dat probleeem nog niet tegengekomen.
Om zeker te zijn ga ik deze info volgen :
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
gr,
summer ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/08, 08:08:01 »
Nog een vraagje : maakt het verschil uit als je 2 sata schijven gebruikt. Volgens info die ik heb gezien blijft dat hetzelfde (hd0 wordt ook gebruikt voor sata schijven)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

JimZ

  • Gast
F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/08, 13:48:33 »
Nog even ter voorkoming van misverstanden:

RAID 0 betekent een zgn. stripe set d.w.z. twee fysieke schijven die samen één logische schijf vormen. Doordat het lezen/schrijven over twee schijven verdeeld wordt werkt dat sneller. Maar de keerzijde: valt één schijf uit dan ben je alles kwijt, ook de data op de tweede schijf.

En bij jouw kennis zou de "Enhanced" functie van de controller dus best ingeschakeld kunnen zijn, dat biedt behalve RAID ook andere voordelen zoals Native Command Queuing, maar da's wat anders dan daadwerkelijk een RAID set configureren.

Dus RAID functie ingeschakeld: Geen probleem, dan kan Gutsy er hoogstwaarschijnlijk uitstekend mee overweg maar als er daadwerkelijk twee of meer schijven als RAID set zijn geconfigureerd dan moet je uiterst voorzichtig zijn.

SATA of IDE maakt niet uit, SATA schijven worden als "sdxx" in het systeem weergegeven, IDE schijven duiken op als "hdxx.

dus bijvoorbeeld:
hda1, hda2, hdb1, hdb2

of:
sda1, sda2, sdb1, sdb2

Die door jouw genoemde aanduiding "hd(0)" of "hd(0,1)" etc. wordt alleen gebruikt door de bootloader GRUB en bij de installatie daarvan.

GRUB maakt daarbij wonderlijk genoeg geen onderscheid tussen IDE of SATA. Beetje verwarrend maar het is nou eenmaal zo.

Nou, lang verhaal maar hopelijk nuttig voor je.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/08, 13:50:28 »
Sinds Ubuntu 7.04 noemt Ubuntu alle schijven sdxx, ook als het IDE-schijven zijn... Ik vond het wel wennen; dat onderscheid tussen hdxx en sdxx vond ik juist wel handig.

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/08, 15:33:22 »
prima, ik kan volgen, hartelijk bedankt voor de info jongens.
Ik hou je op de hoogte van de wedervaren.  
Al maanden probeer ik de persoon in kwestie te overtuigen om ubuntu te proberen. Ik heb er dus alle belang bij geen fouten te maken.
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

JimZ

  • Gast
F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/08, 15:48:08 »
pjotr:
Citaat
Sinds Ubuntu 7.04 noemt Ubuntu alle schijven sdxx, ook als het IDE-schijven zijn...
Ai, bij gebrek aan IDE-schijven hier in huis tegenwoordig was me dat nog niet opgevallen.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/08, 16:06:50 »
Citaat van: Summer of 69
Ik heb er dus alle belang bij geen fouten te maken.
:)
Dat is een onmenselijke eis, Summer. We mogen allemaal fouten maken..... Bovendien hebben we niet alles in de hand!

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/08, 16:52:37 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Summer of 69
Ik heb er dus alle belang bij geen fouten te maken.
:)
Dat is een onmenselijke eis, Summer. We mogen allemaal fouten maken..... Bovendien hebben we niet alles in de hand!
sympathiek van je pjotr,
heb je postje op een briefje geschreven,
kan nog van pas komen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

F6 other options bij alternate install cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/08, 17:01:34 »
nog één opmerking,
ondanks sommige slechte ervaringen met het installeren van 7.10 wil ik het toch proberen. Ik kan tenslotte met een volledig lege schijf starten ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk