Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?  (gelezen 1596 keer)

Offline Stan

  • Lid
Beste mensen,

Hier thuis heb ik een print-/fileserver opgezet met een legale versie van Microsoft Server 2003 Enterprise. Ik zou op deze pc graag Ubuntu Server installeren, maar omdat de licentie legaal is doe ik 'm niet meteen aan de kant. Ik zou t wel doen omdat ik me meer wil verdiepen in Unix en omdat het veiliger is.
Nu is mijn vraag, is Ubuntu Server een waardige vervanger voor Microsoft Server voor thuisgebruik? Qua computers hebben we een heel gevarieerd huis; we hebben een paar Windows XP-laptops, enkele computers met Ubuntu 8.04 en een paar Macs. Nu ondersteund MS alle besturingssystemen prima en we kunnen printen en bestanden beheren op en via de server. Omdat we niet 1 OS gebruiken in het huis wil ik weten of Ubuntu hier ook mee om kan gaan.

Daarom wil ik weten of bestanddeling tussen Ubuntu/Windows en Mac OS X gaat werken en via welk protocol. Samba ben ik niet zo fan van omdat je dan veel moet configureren, dan werkt het wel maar zijn er ook alternatieven?
En kunnen alle systemen direct printen op de server en kan de server dan ook nog prioriteiten stellen op de queue-lijst van de printer? We hebben een relatief oude, maar prima printer: een HP Deskjet 895 Cxi, zijn daar drivers voor beschikbaar voor Ubuntu?

Als dit zo is, dan ga ik graag over :)

Donderbokje

  • Gast
Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 17:50:04 »
Citaat van: Stan
is Ubuntu Server een waardige vervanger voor Microsoft Server voor thuisgebruik?
Ja, Voor een print- en fileserver biedt ubuntu alles wat je zoekt.

Citaat
Daarom wil ik weten of bestanddeling tussen Ubuntu/Windows en Mac OS X gaat werken en via welk protocol. Samba ben ik niet zo fan van omdat je dan veel moet configureren, dan werkt het wel maar zijn er ook alternatieven?
Met windows, mac en linux kom je toch bij samba uit denk ik.
Waarom ben je niet zo'n fan van samba, je linuxbak verbindt toch ook via samba met je windowsserver?

Citaat
En kunnen alle systemen direct printen op de server en kan de server dan ook nog prioriteiten stellen op de queue-lijst van de printer?
Ja, alle systemen kunnen de op de server aangesloten printer direct benaderen.
Prioriteiten stellen op de queue-lijst weet ik niet.

Citaat
We hebben een relatief oude, maar prima printer: een HP Deskjet 895 Cxi, zijn daar drivers voor beschikbaar voor Ubuntu?
Volgens linuxprinting.org wordt deze printer perfect ondersteund.

Offline Stan

  • Lid
Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 17:58:35 »
Oke, bedankt. Ga ik het eens proberen :)

Offline Stan

  • Lid
Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 21:03:37 »
Ik heb wel nog even een vraagje. Ik heb nu 2 harde schijven in de server zitten, 1 harde schijf is gewoon 1 partitie, maar de andere schijf bestaat uit 2 partities. Op 1 staat het OS en op de 2e staat gewoon data. Hoe werkt dit als ik Ubuntu Server installeer? Kan de installatie met die partities omgaan of wist hij de hele schijf? Kan ik dan de partities waar data op staat intact laten?

Offline ruujan

  • Lid
Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/01, 21:06:39 »
Als het gaat om DHCP en SMB en DNS en dergelijke, dan is je Linux-server prima in staat om al die taken uit te voeren.
Als je een echte Active Directory in stand houdt met gebruikersauthenticatie op basis van ADS, dan wordt het al lastiger. Als je ook nog zaken als grouppolicies e.d. hebt draaien, dan denk ik dat je beter bij Windows kunt blijven.

Voor een klein netwerk zul je dat echter niet allemaal ingesteld hebben en dan is Linux wel degelijk een alternatief.

Voor wat betreft de printers, het grappige is dat de Mac en Linux allebei CUPS gebruiken. Een printer die je onder Linux deelt, zie je automatisch op de Mac verschijnen en je kunt hem meteen gebruiken, zonder installatie-ellende van drivers.

Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/02, 02:43:31 »
Volgens mij was dat niet de vraag ruujan ??

In antwoord op Stan  zijn vraag:

Die schijf waar nu het oude OS op staat verkleinen en op de vrijgekomen ruimte Ubuntu server installeren.
Let wel je hebt geen gui he ??
Dus alles middels de terminal uitvoeren, of via putty vanaf een andere pc, via het netwerk.
Wat ook kan is Webmin erop installeren waarna je via een andere pc kan inloggen op Webmin en dan de server beheren.
Dit is een web-based proggie die gewoon in je browser werkt.

Als ik zie wat de functie's zijn van je huidige server kan je er ook een perfecte NAS server van maken.
Het beste OS hiervoor is FreeNAS.
Dit is ook een Linux derivaat echter gebaseerd op FreeBSD.
http://www.freenas.org/

Werkt ook via de browser en vrij recht toe recht aan.
gebruikers aanmaken, mappen maken en toewijzen enz enz.

mja kost je wel weer inlezen.
Klein voordeel mischien toz van Ubuntu is dat het OS erg klein is, en zoals gezegd recht-toe recht-aan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ruujan

  • Lid
Microsoft Server 2003 Enterprise vervangen door Ubuntu Server?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/03, 10:16:07 »
Ja, je hebt gelijk. Er was al weer een volgende vraag.