Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik de Sitecom Wifi USB Adapter N300 in UBUNTU 12.04.4 aan de praat?  (gelezen 8858 keer)

Hoe krijg ik de Sitecom Wifi USB Adapter N300 in UBUNTU 12.04.4 aan de praat?

Ik heb enige tijd geleden naast Windows7 (64 bits), Ubuntu 12.04.4 (64 bits) op mijn PC (Dell Inspiron 850) gezet.
De vraag is: Hoe krijg ik de Sitecom Wifi USB Adapter N300 aan de praat?
Ik heb heel veel over dit onderwerp voorbij zien komen op Ubuntu/Google.
Veel zal ongetwijfeld voor ingewijden volledig begrijpelijk zijn, maar voor een newbie is het volledig abcadabra!
Wie kan in begrijpelijke taal de helpende hand toesteken?

Jos Blokpoel
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 11:04:18 door jos blokpoel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Je hebt 't afwisselend over 14.04 en 12.04. Welke is het?

Je hebt 't afwisselend over 14.04 en 12.04. Welke is het?
Hoi Pjotr,

Sorry!
Moet zijn: Ubuntu 12.04.4
Heb dit inmiddels in het onderwerp gewijzigd.
Bedankt voor de snelle reactie.

Groet,

Jos


Hier doet genoemde adapter het out-of-the-box op 12.04 en Arch Linux. Vreemd dat ie het bij jou niet doet... Pjotr's link kan je dan wellicht helpen :)

Hier doet genoemde adapter het out-of-the-box op 12.04 en Arch Linux. Vreemd dat ie het bij jou niet doet... Pjotr's link kan je dan wellicht helpen :)

Ik heb het stappenplan nu in het totaal 3x (!) omdat ik dit stappenplan 3 weken geleden al heb geprobeerd en nu nog 2x...
Voor zover noodzakelijk ook alles weer teruggezet. Helaas niets.
Heb nog wel een paar vragen:
1. In deze draad wordt vermeld dat deze adapter "out of the box" is geinstalleerd in combinatie met: Arch Linux ...de vraag is wat is dit laatste?
2. Heb elders iets gelezen over een wijziging in de BIOS (draadloos uit en aan zetten) het probleem is dat ik de BIOS niet meer in kom (wachtwoorden foutief)
3. De HARDWARE OPLOSSING: TP-Link TL-WN725N USB Adapter is slechts 100 Mbps mag dat ook 300 Mbps zijn en werkt het ook in Windows 7?

Groet,

Jos
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 09:34:18 door jos blokpoel »

welke wifi chipset zit erop? broadcom? realtek? athros? dit zal ook wel verschil uitmaken. bij mij werkte de wifi adapter ook niet direct. dat was ook een strijd op zich. bleek een adapter te zijn met die athros chipset.

welke wifi chipset zit erop? broadcom? realtek? athros? dit zal ook wel verschil uitmaken. bij mij werkte de wifi adapter ook niet direct. dat was ook een strijd op zich. bleek een adapter te zijn met die athros chipset.

Hoi Daffy Duck,

Bedankt voor je reactie, temeer daar anderen kennelijk denken dat het probleem opgelost is...
Ik heb heb gezocht naar de chipset van de sitecom adapter maar kan helaas daar niets van vinden -ookniet op de sitecomsite.
Hoe kom ik daaraan?

Groet,

Jos

OK....  :)

Pas dit stappenplan eens toe:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Hoi Pjotr,

Hierbij nog mijn post van 2014/04/06, 11:52:44

"Ik heb het stappenplan nu in het totaal 3x (!) omdat ik dit stappenplan 3 weken geleden al heb geprobeerd en nu nog 2x...
Voor zover noodzakelijk ook alles weer teruggezet. Helaas niets.
Heb nog wel een paar vragen:
1. In deze draad wordt vermeld dat deze adapter "out of the box" is geinstalleerd in combinatie met: Arch Linux ...de vraag is wat is dit laatste?
2. Heb elders iets gelezen over een wijziging in de BIOS (draadloos uit en aan zetten) het probleem is dat ik de BIOS niet meer in kom (wachtwoorden foutief)
3. De HARDWARE OPLOSSING: TP-Link TL-WN725N USB Adapter is slechts 100 Mbps mag dat ook 300 Mbps zijn en werkt het ook in Windows 7?"

Voor mij is het probleem allerminst "opgelost"...

Groet,

Jos
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 09:33:43 door jos blokpoel »

Hier doet genoemde adapter het out-of-the-box op 12.04 en Arch Linux. Vreemd dat ie het bij jou niet doet... Pjotr's link kan je dan wellicht helpen :)

Hoi Vistaus,

Bedankt voor de reactie.
Ik zit nog met de volgende vraag:  In deze draad wordt vermeld dat deze adapter "out of the box" is geinstalleerd in combinatie met: Arch Linux ...de vraag is wat is dit laatste?

Groet,

Jos

Offline PKing

  • Lid
Wanneer ik zoek op "sitecom n300 adapter chipset" komt er een realtek chipset tevoorschijn?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Hoi allen,

Ik ben behoorlijk teleurgesteld in de wijze waarop in deze draad ondersteuning wordt geboden.
Ook persoonlijke e-mails worden niet beantwoord...heel slecht!
Heb inmiddels de TP-link Adapter aangeschaft maar heb deze nog niet geprobeerd uit vrees dat dit ook niets oplevert.
Ik overweeg tevens UBUNTU te de-installeren.
Echter dat schijn ook nog een heel probleem te zijn...http://forum.ubuntu-nl.org/Smileys/default/undecided.gif
Heb met Knoppix en Debian betere ervaringen...gelukkig.

Groet,

Jos

Frederik

  • Gast
Je teleurstelling vind ik heel begrijpelijk en ik snap ook niet dat die adapter het niet doet: dat moet in één keer probleemloos werken. Ik heb hetzelfde gelazer gehad met een Zyxel adapter: zag dan weer wel en dan weer geen draadloze verbindingen . Heb uit een doos met oude rotzooi een adapter van Atheros uit 2007 erin geplugged en voilla: probleemloze verbinding.

als je die adapater loskoppelt en weer aan koppelt, zie je dan wat gebeuren?

O ja en wat out of the box en arch linux is, is voor mij ook kretologie.

Offline PKing

  • Lid
Out of the box direct uit de doos werkend.
Arch Linux is gewoon een Linux Distro volgens mij....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Je teleurstelling vind ik heel begrijpelijk en ik snap ook niet dat die adapter het niet doet: dat moet in één keer probleemloos werken. Ik heb hetzelfde gelazer gehad met een Zyxel adapter: zag dan weer wel en dan weer geen draadloze verbindingen . Heb uit een doos met oude rotzooi een adapter van Atheros uit 2007 erin geplugged en voilla: probleemloze verbinding.

als je die adapater loskoppelt en weer aan koppelt, zie je dan wat gebeuren?

O ja en wat out of the box en arch linux is, is voor mij ook kretologie.

Hoi Frederik,

Bedankt voor je reactie!
Ik had wel begrepen dat 'out of the box", zo uit de doos moest zijn, maar Arch Linux is mij onbekend.
Heb jij die adapter zonder softwareinstallatie aan de praat gekregen?
Gewoon ingeplugd toen de pc/laptop uitstond en starten maar?

Groet,

Jos

Out of the box direct uit de doos werkend.
Arch Linux is gewoon een Linux Distro volgens mij....

Hoi PKing,

Bedankt voor je reactie.
Zou zo maar kunnen (Linux Distro) maar wat doet dat dan op een UBUNTU-forum?

Groet,

Jos

Frederik

  • Gast

Heb jij die adapter zonder softwareinstallatie aan de praat gekregen?
Gewoon ingeplugd toen de pc/laptop uitstond en starten maar?

Inderdaad, inpluggen en verder niks hoeven doen, behalve wachtwoord voor de router (Huawei) éénmalig opgeven.


Heb jij die adapter zonder softwareinstallatie aan de praat gekregen?
Gewoon ingeplugd toen de pc/laptop uitstond en starten maar?

Inderdaad, inpluggen en verder niks hoeven doen, behalve wachtwoord voor de router (Huawei) éénmalig opgeven.

Hoi Frederik,

Ik zal dit proberen en dan maar hopen dat het met TP-Link wel werkt...Plug and PRAY ;)

Actie mislukt! Ga Ubuntu de-installeren, hoe weet ik nog niet.
Als iemand nog een goede tip hiervoor heeft dan houd ik mij aanbevolen.

Groet,

Jos
« Laatst bewerkt op: 2014/04/16, 13:17:53 door jos blokpoel »

@Jos:

Wat is de productcode van jouw adapter? Ik kom een aantal tegen:
- WL-352
- WLA-4001
- WLA-2102
- WL-182
-

En wat ik ook tegenkom is dat ze veelal zijn uitgerust met een Realtek chipset.



Ach, ik heb laatst een TL-WN725 gekocht. Dat ding zou ook out-of-the-box in Ubuntu 14.04 moeten werken en doet dat ook op mijn testPC (coreDuo) met 14.04. Helaas niet op de PC van mijn zus waar inmiddels ook Ubuntu 14.04 op staat. Het zegt dus niets dat een adapter 'out-of-the-box' werkt met een bepaalde Ubuntu versie. Het is, volgens mij, ook nog een combinatie met de andere hardware, vooral het moederbord. Helaas!