Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?  (gelezen 1498 keer)

Arc0sS

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Gepost op: 2008/05/15, 22:08:35 »
Ik heb een nieuwe installatie van ubuntu 8.04, ik benorm tevreden over de mogelijkheden etc. Maar toch heb ik een paar vragen/opmerkingen. Het is geïnstalleerd op een acer aspire 5024 wlmi (512MB DDR, 80GB HDD, ATI schermkaart en 64-bit processor)

- Ik vind dat het geheel redelijk traag werkt, als ik scroll verlopen webpagina's in schokken, ...
- Het gebeurt wel eens dat de computer vastloopt, dat ik de muis kan bewegen, maar ik niets kan doen.

Ook ben ik nog op zoek naar een mooie tutorial om je bureaublad aan te passen zodat ik de status van hdd, ram geheugen, cdrom, ... kan zien. Over het algemeen eigenlijk het tweaken/stylen van je bureaublad/skins.

Verder ben ik er tevreden mee, het ziet er standaard al beter uit dan windows xp. Aan windows vista heb ik niet eens WILLEN beginnen :D

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 22:28:36 »
Eerlijk gezegd heb ik eenzelfde soort laptop wel eens verkocht omdat ik Linux (Fedora in die tijd) er gewoon nooit goed op werkend heb gekregen. Ingeruild voor een Toshiba en geen problemen meer. Vooral dat touchpad was een groot probleem.

Afijn, volgens mij komt het omdat Acer natuurlijk goedkoop wil zijn en dat doen ze door elke week weer ergens anders een berg goedkope chippies op de kop te tikken, met als gevolg dat je nooit helemaal zeker weet wat erin zit. Chipmakers zitten echter bij Bill Gates in de tang en zorgen dus wel dat hun spulletjes ermee willen werken, om Linux geven ze niks.

Kortom, ik kan je helaas geen goed nieuws brengen in deze ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Arc0sS

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 22:34:50 »
Spijtig,
m'n laptop zal ik wel houden, zo slecht gaat het ook niet :) .
Het touchpad is ook niet helemaal mijn ding, het is alsof het met momenten te gevoelig is, en andere keren net net niet.

Als ik het zo goed begrijp is microsoft maffia :)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 22:47:17 »
Vooral het scherm vond ik erg mooi. En inderdaad die touchpad werd af en toe een beetje wild. Van die maffia heb je goed begrepen ja ... :-(
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/15, 23:06:53 »
Ik heb dezelfde laptop en uiteindelijk werkt het hier allemaal wel.
Het is alleen best wel wat werk om het allemaal uit te zoeken.

Ik heb ook af en toe last van vastlopers, maar ik heb ook de oorzaak nog niet kunnen vinden.

Arc0sS

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/16, 14:55:13 »
het is toch nog altijd beter dan windows 95 vroeger :D

ik heb nu wel het volgende probleem, ik heb gisteren normaal afgesloten, vandaag weer aangezet en de titelbalken van mijn vensters zijn weg, de cube draait niet meer, ... :s

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/16, 15:21:11 »
Welke drivers voor de videokaart gebruik je? Heb je de gesloten drivers ingesteld?

DarkEra

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/16, 15:45:18 »
Heb je de effecten (Compiz) voor de desktop al eens uitgeschakeld? Dat helpt een hoop en je systeem zal dan wat sneller zijn, ook met het scrollen als je aan het browsen bent zal dan beter gaan.

Ga naar Systeem --> Voorkeuren --> Uiterlijk. Er opend zich dan een window met 4 tabs. Klik op de laatste tab Visuele effecten en zet deze op "Geen".

Offline jan11000

  • Lid
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/16, 15:51:32 »
Citaat van: Arc0sS
het is toch nog altijd beter dan windows 95 vroeger :D

ik heb nu wel het volgende probleem, ik heb gisteren normaal afgesloten, vandaag weer aangezet en de titelbalken van mijn vensters zijn weg, de cube draait niet meer, ... :s
Ik denk dat je eens moet gaan lezen hoe je op verschillende manieren de video drivers aan het lopen krijgt.
Dat de balk weg is heb ik ook gehad toen ik met compiz aan het spelen was, dus dingen verwijderd, welk weet ik niet meer.

Je kan envy proberen.
Kijk ook eens op de site van envy, daar staat hoe je in textmode drivers kunt weghalen en installeren.
Dit is nodig indien je iets fout zou doen en het grafisch gedeelte niet meer werkt.

Ook het scrollen kan videodriver zijn, dus zonder compiz proberen of juist met, etc

Arc0sS

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 14:24:30 »
Ik ben nu al een paar dagen verder. Ik ben feitelijk enorm tevreden, enkel het vastlopen van de pc kan mij irriteren.
Voor de rest als ik iets wilde afprinten was enkel de usbkabel inpluggen voldoende en de rest ging vanzelfs.
Met windows heb ik altijd enorm geklaagd van het volume en de schermhelderheid. Met Linux is het probleem direct opgelost. Ik vind dat de muziek 2x zo luid kan spelen. Ik ben nog steeds aan het ontdekken :D

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/19, 14:37:37 »
Als een programma vastloopt en je muis het nog doet kun je op ctr, alt en backspace drukken. Alles wordt dan afgesloten en je kan weer inloggen. Let op: je raakt wel openstaande data kwijt, maar het is beter dan opnieuw starten :)

Marten

Azalin

  • Gast
Een paar opmerkingen, kunnen deze verholpen worden?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/19, 15:05:24 »
Ik zou serieus eens bij Voorkeuren>Uiterlijk de effecten op geen zetten (ofwel, compiz dus uitzetten) want die grappen die je computer met je aan het uithalen is, die herken ik van mijn PCtje. Daar heb ik nu bij wijze van test compiz weer aan staan maar merk dat deze soms ook vast loopt. Als dat weer te vaak gaat gebeuren knikker ik compiz weer uit. Dat hielp bij mij enorm... en de juiste video drivers zijn natuurlijk ook redelijk belangrijk :)