Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick als ROOT  (gelezen 2281 keer)

USB stick als ROOT
« Gepost op: 2020/02/26, 20:04:07 »
Een nieuwe USB stick geeft bij de eigenschappen ROOT aan en alle andere opties zijn grijs.
Dat heb ik nog niet eerder gezien. Is dat wel wenselijk?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/26, 21:24:18 »
Als je Thunar heb als bestandsbeheerder zie deze topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106638.msg1035184#msg1035184
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/26, 21:41:43 »
Als je Gparted hebt gebruikt is dit volkomen normaal.

Ubuntu heeft 'schijfgereedschap' aan boord standaard en daarmee kan je je stick 'normaal' formatteren i.p.v. root (wat nooit standaard is bij een 'nieuwe stick' )
Apps menu en typ in het zoekveld "schijven" en formatteer daarmee je stick i.p.v. Gparted dat je eerder als ISO moet gebruiken en niet als app in Ubuntu.

Veel succes !
« Laatst bewerkt op: 2020/02/26, 21:43:41 door Joshua Orbit »

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/27, 21:39:14 »
Schijven en Gparted staan gewoon op mijn PC maar ik kan heen en weer formateren wat ik wil: het ding blijft op ROOT staan.Kopiëren of knippen en plakken: onmogelijk.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/27, 21:54:33 »
Lukt het om met Root   je user als eigenaar te maken ?
Lees dit topic eens .

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/27, 22:52:00 »
Nee, dat lukt niet, ik heb dat topic en vele anderen doorgelopen en de schijf blijft ROOT als eigenaar en onbruikbaar: prullenbak.
Edit:
stick geformatteerd als EXT4: eigenaar Polleke met alle lezen/schrijven opties.
stick opnieuw geformatteerd als FAT32: eigenaar ROOT en verder niet toegankelijk.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/27, 23:03:42 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/28, 14:32:22 »
probeer:
/media/[gebruikersnaam]/USBnaam
controleer de rechten, pas aan naar iedereen
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/02, 07:13:56 »
Nee, dat lukt niet, ik heb dat topic en vele anderen doorgelopen en de schijf blijft ROOT als eigenaar en onbruikbaar: prullenbak.
Edit:
stick geformatteerd als EXT4: eigenaar Polleke met alle lezen/schrijven opties.
stick opnieuw geformatteerd als FAT32: eigenaar ROOT en verder niet toegankelijk.

Terug eens formatteren naar EXT4 zodat je rechten terug juist staan, of wis gewoon de ganse stick. Vermijdt het gebruik van Gparted in je besturingssysteem !!! Gebruik alleen het schijfgereedschap van Gnome daarvoor om het terug te formatteren als FAT32. NIET Gparted gebruiken in je OS : die maakt een rechtenfout doordat Gparted als administrator werkt en niet als gewone eindgebruiker.
Ben je echt verliefd op Gparted maak dan een Live USB stick met Gparted en gebruik het als stand alone.

Pffff duizend maal moet je dat herhalen dus blijkbaar.  Ook als mod op het internationale Forum moest dat continue herhaald worden .......

Dus kort: smijt Gparted als app van je besturingssysteem af ; doet meer kwaad dan goed (door rechtenfout in opstart van Gparted. Dit is gemeld overal als 'bug' maar de ontwikkelaars van Gparted doen blijkbaar er niks aan)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 07:38:20 door Joshua Orbit »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/02, 10:28:22 »
Een standaard FAT(16/32) geformatteerde partitie op zich heeft geen rechten........................
Alleen het verkeerd mounten geeft de bovenliggende rechten door aan de onderliggende partitie/mappen/bestanden.
Check de rechten van /media/[gebruikersnaam]/NaamvandeUSB (standaard voor externe opslag)
Zowel [gebruikersnaam] als NaamvandeUSB hebben standaard lees/schrijfrechten.
NaamvandeUSB kan zijn de naam die je de partitie hebt gegeven of het UUID, iets als 6022-DFFE.
Als je via Gparted mount (Gparted wordt altijd gebruikt als systeembeheerder/root) word een partitie dus standaard met rootrechten gemount als /media/NaamvandeUSB.
Dat is conform en niets mis mee.
Normaal zou de FAT USB bij insteken standaard de rechten van de [gebruikersnaam] moeten krijgen.
Vandaar mijn opmerking "Check de rechten"
Wordt de USB tijdens insteken als alleen lezen gemount, is er elders in je systeem iets mis, mogelijk in /etc/fstab?
De rechten kun je eenvoudig wijzigen als je vanuit terminal (Ctrl+T)
sudo nautilus
opstart.
Je bent dan als systeembeheerder gemachtigd om "alle" rechten te wijzigen dus ook die in /media.
Rechter muisklik op de map > Eigenschappen > Rechten

"prullenbak¨
Ik heb dan liever dat je de USB's in een envelope naar me toestuurt ;)

@Joshua Orbit
"die maakt geen rechtenfout doordat Gparted als administrator werkt en niet als gewone eindgebruiker. "

"Gebruik alleen het schijfgereedschap van Gnome"
GParted (voluit: Gnome Partition Editor) is een programma om partities op de harde schijf te creëren, verwijderen, formatteren, verplaatsen, verkleinen en vergroten, controleren en kopiëren, met als doel het reorganiseren van een harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 10:36:18 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/02, 10:54:26 »
Als doorsnee gebruiker van Linux gebruik ik Gparted alleen bij aanschaf van een nieuwe PC op schijven in de tdlenen anders nooit!
De USB stick wordt niet in Media getoond maar in mnt en alle andere usb sticks die ik heb ook.
Dat is ooit gebeurd door het programma Schijven om  daar de sticks automatisch te laten aankoppelen.
Hoe ik dat precies gedaan heb weet ik niet meer.
De stick waar het nu om gaat is splinternieuw maar onbruikbaar.
Heb het bonnetje terug kunnen vinden: retour winkel.
Vindt dit rechten gedoe toch wel erg ingewikkeld.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/02, 10:59:00 »
Vindt dit rechten gedoe toch wel erg ingewikkeld.
Het zijn twee commando's, "sudo chmod" voor het wijzigen van rechten, "sudo chown" voor het veranderen van eigenaar.

Anders is het een "nautilus admin:///media" om bestandsbeheer met beheerdersbevoegdheid te openen, waarna je grafisch eigenaars kan wijzigen. Het zou moeten volstaan de eigenaar van het koppelpunt van je USB aan te passen. Bij verwijderen van de USB verdwijnt het koppelpunt, maar worden de rechten/eigenaars onthouden.

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/02, 11:11:48 »
Concreet: als ik de usb stick inplug en ik doe in de Terminal:
"sudo chmod" voor het wijzigen van rechten of "sudo chown" voor het veranderen van eigenaar.
Is mijn probleem opgelost?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/02, 11:45:06 »
Citaat
Een nieuwe USB stick geeft bij de eigenschappen ROOT aan en alle andere opties zijn grijs.
Dat heb ik nog niet eerder gezien. Is dat wel wenselijk?
De ene zal zeggen , hij is daar nog eens met zijn fantasie om mensen bang te maken, de andere zal mij ernstig nemen .
Ik weet niet waar u de USB stick gekocht hebt en hoef het ook niet te weten . Hebt u de USB ergens op een chinese webshop gekocht voor 1 of 2 euro of in de winkel .
U hebt nu de USB stick ingeplugd in een Linux computer en ROOT (Systeem) is eigenaar van de USB stick en als gewone gebruiker hebt u geen rechten .
Dit is zomaar geen verzinsel , het gebeurt allemaal zo .
De meeste Windows gebruikers staan hun instellingen zo wanneer ze een USB stick aansluiten automatisch moet geopend worden . Het systeem opent eerst de stick en daarna kan de gebruiker zijn USB stick gebruiken .
Wat gebeurt er als één of andere crimineel die USB stick voorzien heeft van een  WINDOWS ROOTKIT en de USB automatisch opent bij een windows computer en u aangemeld bent met een account dat administratorsrechten heeft ?
Ben nu eens benieuwd naar een proffesioneel antwoord hierop.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/02, 11:48:03 »
Concreet: als ik de usb stick inplug en ik doe in de Terminal:
"sudo chmod" voor het wijzigen van rechten of "sudo chown" voor het veranderen van eigenaar.
Is mijn probleem opgelost?
Nee, je moet de juiste parameters geven, m.a.w., hoe moet het veranderd worden, wat moet er veranderd worden. De nautilus admin: optie zal wellicht gemakkelijker zijn voor jou.

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/02, 11:48:57 »
De USB stick is gekocht in een computerwinkel en op een Windows computer geeft deze USB geen enkel probleem en is de gebruiker de eigenaar met lees/schrijfrechten.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/02, 11:51:03 »
Concreet: als ik de usb stick inplug en ik doe in de Terminal:
"sudo chmod" voor het wijzigen van rechten of "sudo chown" voor het veranderen van eigenaar.
Is mijn probleem opgelost?
Nee, je moet de juiste parameters geven, m.a.w., hoe moet het veranderd worden, wat moet er veranderd worden. De nautilus admin: optie zal wellicht gemakkelijker zijn voor jou.

De eigenaar moet Polleke zijn en geen ROOT en kunnen lezen en schrijven op de stick. Dat is alles, zoals ik het ook gewend bent. Schreef het al eerder: dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/02, 12:08:19 »
Citaat
Wat gebeurt er als één of andere crimineel die USB stick voorzien heeft van een  WINDOWS ROOTKIT en de USB automatisch opent
Koop altijd mijn sticks in de winkel  die verpakt zijn.Moet toch ne hele straffe crimineel zijn :)
Alles wat ik inplug van externe word eerst gescand door ESET.
Wie ergers ne stick vind en meeneemt...ja dat is echt niet wijs!
c'est dur la vie d'artiste

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/02, 12:58:15 »
@Polleke
Citaat
Dat is ooit gebeurd door het programma Schijven

Eens kijken of ik ook mijn Ubuntu installatie daarmee kan plagen en hoe te herstellen ;)

Inderdaad.......................................

Steek je USB in.
Open het programma Schijven.
Klik in de linker kolom op de USB.
Klik onder Volumen op het 3e tandwieltjes icon.
Klik op Koppelopties bewerken.

Waarschijnlijk heb je bij Gebruikerssessie- standaardwaarden het schuifje naar links op UIT gezet.
Dan is o.a. het Koppelpunt /mnt/USBnaam geworden en de rest ook aangepast.

De oplossing van je probleem zou dan zijn het schuifje naar rechts AAN verplaatsen.
Verwijder de USB en steek opnieuw in, mogelijke eerst een reboot.

Als dit de oplossing is hebben we "allen" veel te diep gezocht  8-) :evil: O0 :police:
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 13:36:11 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/02, 13:14:17 »
@Polleke, wat is hier eigenlijk het probleem? Kan je lezen/schrijven op die USB?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/02, 13:32:23 »
Sorry Vanadium net mijn vorig post aangepast.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/02, 13:59:51 »
Als ik de USB insteek en wil aankoppelen krijg ik het volgende venster te zien en kan dus geen bewerkingen uitvoeren:
Wat het probleem is vanadium heb ik al twee keer eerder geschreven: kan niks opslaan, niks verwijderen: niks.

Op de Xubuntu laptop is het beeld weer anders want de stick verschijnt niet eens als pictogram op het bureaublad.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 14:06:21 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/02, 14:06:04 »
Alleen ROOT heeft de permissies om de USB stick te mounten !


Re: USB stick als ROOT
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/02, 14:15:06 »
Alleen ROOT heeft de permissies om de USB stick te mounten !

Dit hele topic draait om de vraag hoe kom ik daar vanaf, dus ik snap je antwoord niet.
Overigens krijg ik hem met schijven wel in beeld, maar het schuifje op AAN zetten zoals De Baas voorstelt staat alzo.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #23 Gepost op: 2020/03/02, 14:20:36 »
Citaat
Heb het bonnetje terug kunnen vinden: retour winkel.
Vindt dit rechten gedoe toch wel erg ingewikkeld.
Uit al je neergepende berichten stel ik vast .
Moest je de USB stick terugsturen en om een andere nieuwe vragen .
Je terug hetzelfde probleem zal hebben .

swake

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #24 Gepost op: 2020/03/02, 14:23:31 »
Citaat
Dit hele topic draait om de vraag hoe kom ik daar vanaf, dus ik snap je antwoord niet.
Om daar een antwoord op te geven hoe je daarvan afkomt heb ik de bevoegdheid niet !