Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??  (gelezen 661 keer)

Offline JAM

  • Lid
Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Gepost op: 2016/03/03, 23:01:49 »
Is het mogelijk om een makkelijkere Ubuntu te installeren vanaf de 14.04.3 LTS versie.
Ik blijf het maar moeilijk vinden en gebruiks onvriendelijk vaak, niet altijd.
Wat je al niet moet doen om bijv. een hdd aan de praat te krijgen en hem weer op stand-by te krijgen.
Veel commando’s invoeren, niet makkelijk om die allemaal te onthouden.
Dus vandaar mijn vraag.

DarkEra

  • Gast
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/03, 23:34:25 »
15.04 wordt niet meer ondersteund, 15.10 loopt over een aantal maanden ook al ten einde. 12.04 LTS zou een optie zijn maar eerlijk gezegd is het allemaal één pot nat, het blijft ubuntu ongeacht welke versie of desktop omgeving je pakt.

Als je Ubuntu gebruiksonvriendelijk vindt en daarmee Linux in het algemeen als je commando's invoeren en dergelijke problematisch vindt, dan ga je toch terug naar Windows... probleem opgelost.
Wil je niet terug naar Windows dan wordt het toch even doorzetten, de keuze is aan u.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/03, 23:43:15 door Maik »

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/03, 23:51:44 »
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Wij gebruiken hier amper terminal of commando's. 5 gebruikers waaronder 1 bijna digibeet en 3 kids waarvan 1 nog behoorlijk jong kunnen hier van begin af aan prima overweg met ubuntu (12.04LTS).
Op deze pc gebeurd het meeste gewoon in de grafische modus. Alleen ik doe wat dingen in terminal, maar dat vind ik juist een leuk en interessant aspect aan linux.

HDD aankoppelen is een kwestie van op de HDD klikken in de bestandsverkenner.
Loskoppelen op het tekentje achter de naam klikken.
En hetzelfde met vrijwel elk flash apparaat en dat gaat hartstikke makkelijk. Inpluggen en het werkt. Of het nu een nieuwe usb, telefoon of camera is.
Verder starten wij veel programma's op in de dash en openen we zo ook veel bestanden, en ik moet zeggen dat ik dat veel handiger vindt dan altijd in menu's te moeten zoeken.
Veelgebruikte programma's zijn bij sommige gebruikers (meerdere per pc) gewoon op het bureaublad gezet. En ikzelf vind het juist lekker om mijn bureaublad schoon te kunnen houden want er is toch die superhandige dash.

Wat ik wel gemerkt heb is dat je bij een linux installatie altijd internetverbinding moet hebben en aangevinkt dat de benodigde drivers waaronder ook die van externe bronnen opgehaald moeten worden omdat anders niet alles goed geinstalleerd wordt met alle probleemgevolgen van dien.
Ik weet dit nu maar eigenlijk zou daar bij de installatie iets meer duidelijkheid over gegeven kunnen worden.
Misschien dat daar bij de installatie niet alles goed verlopen is waardoor je wat kinderziektes hebt?

De opmerking van Maik begrijp ik wel een beetje maar kan ik niet helemaal ondersteunen. Ik heb ooit eens een os gehad die al heel lang bestond maar altijd doorlopend kinderziektes had, dus of dat de oplossing is? =D
« Laatst bewerkt op: 2016/03/03, 23:57:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Gamer

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/04, 04:09:48 »
Even een kleine inbraak.

Maar dit wist ik ook niet.
En waar vind ik deze optie ?

Wat ik wel gemerkt heb is dat je bij een linux installatie altijd internetverbinding moet hebben en aangevinkt dat de benodigde drivers waaronder ook die van externe bronnen opgehaald moeten worden omdat anders niet alles goed geinstalleerd wordt met alle probleemgevolgen van dien.
Ik weet dit nu maar eigenlijk zou daar bij de installatie iets meer duidelijkheid over gegeven kunnen worden.
Misschien dat daar bij de installatie niet alles goed verlopen is waardoor je wat kinderziektes hebt?

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/04, 09:27:01 »
Als je net de installatie opgestart hebt.
Dan krijg je eerst het veld of je wilt testdraaien of installeren. En als je dan voor installeren kiest krijg je geloof ik meteen daarna deze opties. Of net na de keuze van formateren, dat kan ook. In elk geval vrij vroeg in de installatieprocedure, en als ik het goed heb vóór de landkeuze/tijdinstelling en toestenbordtest.
Dat zijn dan wat verder naar onderen twee vink-blokjes, en die staan als ik het goed herinner standaard uit.
❐ Internet beschikbaar
❐ Externe drivers ophalen

Ik begrijp wel dat deze dan uit staan in lijn met de filosofie achter Linux (geen externe software). Maar communiceer dan in elk geval beter waar het voor dient want dat staat er behoorlijk kort. Ok ik weet het nu, maar een newbie die dit niet weet en niet aanvinkt loopt dan wel snel tegen onnodige ontmoedigende hinderingen aan. En anders moet je daarna alsnog handmatig die drivers installeren, dus waarom niet gewoon meteen?
My 2 cents.

Heb je geen internet of heb je deze opties niet aangevinkt dan moet Ubuntu het doen met de beperkt beschikbare standaard drivers en kan het geen fabrikant en model specifieke nieuwere en betere drivers ophalen.
En dan krijg je al snel problemen met randapparatuur zoals schermen en muizen. Iets wat in mijn ogen dan logisch is zo zonder de juiste drivers.

Een keer heb ik dat niet aangevinkt en meteen een hoop gedoe. Daarna heb ik het altijd aangevinkt en nooit problemen meer gehad. Alles werkt sindsdien vrijwel altijd naar wens.

Let wel, dit zijn mijn ervaringen met Ubuntu 12.04 LTS. Hoe het bij latere of andere distro's gaat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat zullen anderen aan moeten vullen.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/04, 10:29:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/04, 10:15:09 »
Met Xubuntu, hier althans, loopt de installatie al vele versies lang vast als ik "Externe software ophalen" aanvink (niet alleen drivers maar ook audio- en videocodecs). Dus die blijft uit tijdens de installatie. Direct na installatie voeg ik m'n eigen software toe, inclusief codecs (xubuntu-restricted-extras in mijn geval).

En Onderwerpstarter: ik denk niet dat je zo gauw een Linux kunt vinden die ernstig eenvoudiger dan U/K/L/Xubuntu in elkaar steekt. Je zult je of wat meer moeten verdiepen in hoe Linux werkt, of je gaat het probleem uit de weg door een dure Mac aan te schaffen (mooi spul hoor, daar niet van, pas wel op voor de vendor lock-in; Mac OSX is overigens ook op een soort Linux gebaseerd [OpenBSD]).

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/04, 10:32:09 »
Met Xubuntu, hier althans, loopt de installatie al vele versies lang vast als ik "Externe software ophalen" aanvink
Maar goed dan dat ik het met voorbehoud bracht.  ^-^

Je zult je of wat meer moeten verdiepen in hoe Linux werkt
En daar zou ik de moeite voor doen. Heb ik ook gedaan.  =D Want Linux is een prachtig en efficiënt stuk software.
En dit forum staat klaar om je er geduldig doorheen te slepen. Is mij ook overkomen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/04, 10:35:14 »
Als of windows niet moeilijk is,voor elk nieuw software moet eerst de CD er in en dan wachten en wachten tot het geinstalleerd is.Heb je in Ubuntu niet.Om het over de antivirus software het maar niet te hebben..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline JAM

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/04, 10:45:09 »
Heb ik net een heel verhaal zitten schrijven, is alles weg toen ik op verzenden drukte.
Staat dat nog ergens aub?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/04, 10:51:47 »
Heb ik net een heel verhaal zitten schrijven, is alles weg toen ik op verzenden drukte.
Staat dat nog ergens aub?

Even in jouw berichtengeschiedenis gekeken en nope, dat bericht is nooit doorgekomen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/04, 10:53:10 »
Een HDD aan de praat krijgen en hem weer in standby krijgen? Lijken mij niet meteen standaard gebruikersacties, en ik vraag me af of Windows daar dan wel grafische tooltjes voor heeft.

Offline JAM

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/04, 11:03:00 »
Vanadium,

Komt verkeerd over. Ben een hele tijd bezig geweest om de externe hdd weer te laten werken.
Uiteindelijk is dit gelukt.
Nu wil ik niet dat dat ding continue blijft draaien.
Het commando ¨sudo hdparm -I /dev/sdb | grep level¨ werkt niet.
In het programma ¨schijven (disk utilities) ziet een mooi tooltje heb ik gezien, maar dat kan ik niet activeren, blijft grijs, werkt dus niet.
Heb ook geen zijn anno 2016 om iedere keer de hdd softwarematig uit te zetten. Dit moet toch anders kunnen.
Dat bedoel ik o.a. dat Ubuntu soms wel moeilijk is. Ben er heel lang mee bezig en resultaat 0. (Maar dat ligt aan mij hoor).
Bdw, hoe kan ik de drivers opnieuw updaten, Ubuntu doet iedere dag een update, zijn daar de drivers niet bij?
(overigens heb ik het niet over Windows gehad....:)
« Laatst bewerkt op: 2016/03/04, 11:05:11 door JAM »

DarkEra

  • Gast
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/04, 11:54:39 »
Als of windows niet moeilijk is,voor elk nieuw software moet eerst de CD er in en dan wachten en wachten tot het geinstalleerd is.Heb je in Ubuntu niet.Om het over de antivirus software het maar niet te hebben..

Flauwekul, Windows is op de eerste plaats helemaal niet moeilijk en tegenwoordig kun je de files van de meeste programma's, nadat je ze gekocht hebt op het web via een store, gewoon downloaden en installeren. Geen cd of dvd voor nodig. Zelfs voor Windows als OS te installeren niet meer, dat gaat ook met een usb stick heden ten dage. En als je toch van mening bent dat er een CD/DVD nodig is dan moet je wat specifieker uitleggen om welke programma's het gaat.

Ik laat hier ook verder bij anders gaat het tever offtopic wat niet de bedoeling is.

DarkEra

  • Gast
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/04, 11:57:52 »
.......
(overigens heb ik het niet over Windows gehad....:)

Ik heb in de eerste reactie aangehaald dat als je zo'n moeite hebt met commando's etc onder Linux je het beste terug kan gaan naar Windows en als je dat niet wil je door kan zetten in het Linux verhaal plus dat dit geheel uw keuze is. Vanadium vroeg zich daarom af dat als dit mocht gebeuren onder Windows, hier grafische tooltjes voor mochten bestaan of niet als je daar problemen met de hdd mocht ondervinden.

Frederik

  • Gast
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/04, 12:12:20 »
Vraag aan JAM over:

Wat je al niet moet doen om bijv. een hdd aan de praat te krijgen en hem weer op stand-by te krijgen.

Wat is de reden dat je dat doet of moet doen ? Mijn hdd's zijn altijd aangesloten en ik hoef nooit iets aan of uit te zetten.

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/04, 13:48:15 »
Veel commando’s invoeren, niet makkelijk om die allemaal te onthouden.
Komt verkeerd over. Ben een hele tijd bezig geweest om de externe hdd weer te laten werken.
Uiteindelijk is dit gelukt.
Nu wil ik niet dat dat ding continue blijft draaien.
Het commando ¨sudo hdparm -I /dev/sdb | grep level¨ werkt niet.

Ok, misschien is het niet helemaal juiste informatie wat ik verstrek omdat ik 12.04 heb, maar toch.

Heb jij dan niet een grafische functie zoals ik heb? Onder 12 zit Nautilus/bestandenbeheerder waar ik simpel op een tekentje kan klikken zoals op de afbeelding.
14 heeft och ook wel iets van een bestandsbeheerder? Zoals er ook bestandenbeheerder zit in andere distri's?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/04, 14:28:48 »
Vanadium,

Komt verkeerd over. Ben een hele tijd bezig geweest om de externe hdd weer te laten werken.
Uiteindelijk is dit gelukt.
Nu wil ik niet dat dat ding continue blijft draaien.
Het commando ¨sudo hdparm -I /dev/sdb | grep level¨ werkt niet.
In het programma ¨schijven (disk utilities) ziet een mooi tooltje heb ik gezien, maar dat kan ik niet activeren, blijft grijs, werkt dus niet.
Heb ook geen zijn anno 2016 om iedere keer de hdd softwarematig uit te zetten. Dit moet toch anders kunnen.
Dat bedoel ik o.a. dat Ubuntu soms wel moeilijk is. Ben er heel lang mee bezig en resultaat 0. (Maar dat ligt aan mij hoor).
Bdw, hoe kan ik de drivers opnieuw updaten, Ubuntu doet iedere dag een update, zijn daar de drivers niet bij?
(overigens heb ik het niet over Windows gehad....:)
Ik moet zeggen dat ik nog nooit dergelijke problemen gehad heb met WD schijven: die gaan zelf automatisch in standby na een periode van inactiviteit. Is dit probleem met bepaalde types USB schijven specifiek voor Linux? Is dit al een oude USB schijf? Hier (https://help.ubuntu.com/community/ExternalDriveStandby) is een aanpak met een script om automatisch USB harde schijven naar standby te zetten, maar is geldig vanaf  Ubuntu versie 7.4...

Offline JAM

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/04, 15:57:25 »
Vraag aan JAM over:

Wat je al niet moet doen om bijv. een hdd aan de praat te krijgen en hem weer op stand-by te krijgen.

Wat is de reden dat je dat doet of moet doen ? Mijn hdd's zijn altijd aangesloten en ik hoef nooit iets aan of uit te zetten.

Ja Frederik, ik zou graag die hdd gebruiken op mijn laptop zo nu en dan. Die is dus niet altijd aangesloten.
Laatst stond hij plotseling op RAW en moest ik hem formatteren. Dat lukte pas na enige tijd.
Aangesloten op mijn sat. receiver (ook linux) geeft de hdd totaal geen problemen en gaat keurig uit aan de hand van de tijd instelling die ik heb gegeven.
Het is een Hitachi 2Tb 3.0 USB.

Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/04, 23:20:57 »
En die is op een USB 2 aangesloten?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline JAM

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #19 Gepost op: 2016/03/05, 10:43:57 »
Hi Lowlands,
Die is op USB 3.0 aangesloten.
Kan me nu weer vaag herinneren dat Ubuntu en USB 3.0 geen al te dikke vriendjes zijn...of vergis ik me.

Offline jolo

  • Lid
Re: Terug naar andere Ubuntu dan 14.04??
« Reactie #20 Gepost op: 2016/03/05, 15:47:11 »
In principe zou Ubuntu 14.04 USB 3.0 gewoon behoren te ondersteunen. Dat is in ieder geval wel het geval met de hoofd pc uit mijn onderschrift. Deze heeft onder andere een USB 3.0 poort aan de voor bovenkant. Als ik daarop een USB 3.0 harddisk (met eigen voedingsadapter) op aansluit, dan gaat als deze enkele minuten niet wordt aangesproken, automatisch naar de stanby modus. Het lampje van de USB 3.0 harddisk gaat dan uit. Daar hoeft Ubuntu niks aan te doen.

Waarschijnlijk zijn eventuele problemen met USB 3.0 hardware afhankelijk. Want Google toont wel problemen met de zoekwoorden Ubuntu USB 3.0.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM