Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van Trusty Tahr. Kan ik de home partitie van Ubuntu 12 overnemen?  (gelezen 606 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik ben van plan om over te stappen op Trusty Tahr. Kan ik de /home partitie overnemen van Ubuntu 12 zonder configuratie problemen in de nieuwe versie?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Maak eerst een backup van je data, bladwijzers van firefox , e-mails en contactpersonen en eventuele andere data van specifieke programma's.

Kies je voor automatische upgrade, moet alles automatisch goed gaan.
Kies je voor schone installatie, heb je in de huidige installatie het systeem / en de /home in afzonderlijke partities?

Indien nee: Kan je toch maar beter kiezen voor de upgrade.

Indien wel:  Het is goed om vanuit de live omgeving in de /home map hierna de meeste verborgen bestanden en mappen te wissen.
Deze verborgen bestanden en mappen beginnen met een punt.
Check wel of er verborgen mappen zijn waar iets in zou kunnen staan van een voor jou bekend programma.
Laat deze mappen staan, zoals bijvoorbeeld .mozilla .thunderbird etc.
Mappen die je niet kent, of van programma's waarbij je geen data bewaart kan je wissen.
En let bij de schone installatie op dat je de /home wel koppelt aan het nieuwe systeem echter zonder deze te formatteren.




Offline bart85

  • Lid
/home is een andere partitie dan de /
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Dan is een schone installatie relatief makkelijk.
Het is altijd aan te raden te beginnen met een BackUp te maken.
Hierna opstarten vanuit de live omgeving van Ubuntu 14.04
Je weet dat verborgen bestanden en mappen zichtbaar worden met Ctrl + H of Beeld  Verborgen bestanden tonen?
En bij de installatie dus de /home map koppelen en NIET formatteren.
De systeem map / moet je dus wel formatteren.

Succes!

Even voor de duidelijkheid : Ook als / en /home op dezelfde partitie staan kan je prima herinstalleren met behoud van persoonlijke data: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HerInstalleren

Offline bart85

  • Lid
Ubuntu heb ik opnieuw geinstalleerd. Dit keer wel goed. Waarschijnlijk had ik de vorige keer formatteren niet aangevinkt. Kun je me vertellen hoe het in de nieuwe versie in zijn werk gaat met een module in de blacklist zetten?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Indien wel:  Het is goed om vanuit de live omgeving in de /home map hierna de meeste verborgen bestanden en mappen te wissen.
Ook even voor de duidelijkheid: dit is niet noodzakelijk. Als je de oude (verborgen) configuratiebestanden laat staan worden deze automagisch bijgewerkt zodra je met een nieuwe Ubuntu versie (14.04 LTS) aanmeld en blijven je huidige instellingen en voorkeuren behouden.
Klik links bovenin op Documentatie