Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Betere WiFi Driver voor Atheros?  (gelezen 3874 keer)

Offline gijsisok

  • Lid
Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Gepost op: 2008/01/24, 21:00:42 »
Ik heb in mijn PC een Sweex LW052 Draaloos PCI kaartje.
De verbinding onder Ubuntu werkt out-of-the-box, maar dan is hij best vaak traag, en wil hij ook nog wel eens wegvallen :(
Dat is best irritant, dus zijn er misschien nog andere drivers voor WiFi die misschien beter werken??
Misschien slaat dit wel nergens op, maar ik ben ook nog maar een Linux n00b :P

Offline mcgyver

  • Lid
Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 21:42:14 »
Ik denk dat er ergens een foutje zit. Ik heb hem ook en hij doet het prima.

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 22:16:18 »
Dat wifi speelgoed wat je over kan kopen is nou niet echt top spul.

Daarnaast blijf je te maken houden met draadloos zend/ontvangst gedoe wat zeer gevoelig is.
Om dit allemaal perfect in orde te maken moet je bijna afgestudeerd zijn, dus het ff neer zetten van een wifi spulletje werkt niet zo.

heb je een kleine antenne die nog eens achter de metalen kast van je pc zit zul je met problemen blijven kampen.
Zit je zelf met je lichaam tussen de antenne en bijv. je draadlose router, wederom dikke problemen.

De antenne zet je dus liefst zo hoog mogelijk, bijv. bij het plafond.

Dit is zomaar 1 dingetje wat ik oplicht van de vele zaken die te maken hebben met je verbinding.
Is je verbinding slecht, is ook je snelheid slecht.

Wat je ook kan doen is de " windsurfer"  maken.
Dit is een antenne booster die je verbinding heel erg verbeterd.
Het kost een 20 minuten plak en knutselwerk, A4 papiertje en wat aluminiumfolie.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

klik onderaan de pagina met de rechtmuistoets op het plaatje en sla dit op je bureaublad op.
Print het uit en knip het uit.
Plak aan de achterkant aluminiumfolie.
Maak de sneetjes in het papier en duw het middenstuk door die sneetjes.
ff omvouwen en vastplakken.
Gaatjes erin
op je antenne zetten en richting je pc richten.
en voila al een hele verbetering.

maak er nog 1 voor je pc en je bent een held.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 10:41:14 »
Citaat van: gijsisok
Ik heb in mijn PC een Sweex LW052 Draaloos PCI kaartje.
De verbinding onder Ubuntu werkt out-of-the-box, maar dan is hij best vaak traag, en wil hij ook nog wel eens wegvallen :(
Dat is best irritant, dus zijn er misschien nog andere drivers voor WiFi die misschien beter werken??
Misschien slaat dit wel nergens op, maar ik ben ook nog maar een Linux n00b :P
Wat is traag? Een draadloos netwerk is niet zo snel als een bedraad netwerk. De problemen die je noemt, hoeven helemaal niet samen te hangen met de drivers. Heb hier ook een goedkoop kaartje met een Atheros chipset en die werkt naar behoren.
Het wegvallen kan komen omdat er misschien storing is van een ander draadloos netwerk. Probeer eens een ander kanaal? (voorkeuren zijn kanalen 2, 6 en 11. Probeer die kanalen als eerste). Is de router voorzien van de laatste firmware?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 10:58:21 »
Citaat van: Gandyman
Dat wifi speelgoed wat je over kan kopen is nou niet echt top spul.

Daarnaast blijf je te maken houden met draadloos zend/ontvangst gedoe wat zeer gevoelig is.
Om dit allemaal perfect in orde te maken moet je bijna afgestudeerd zijn, dus het ff neer zetten van een wifi spulletje werkt niet zo.

heb je een kleine antenne die nog eens achter de metalen kast van je pc zit zul je met problemen blijven kampen.
Zit je zelf met je lichaam tussen de antenne en bijv. je draadlose router, wederom dikke problemen.
Je stelt het nu wel erg negatief voor. Heb hier een draadloos netwerk liggen dat zonder problemen werkt. Het is even wat puzzelen om de router/ap op de juiste plaats neer te zetten en het juiste kanaal te kiezen, maar dat is dan ook het enigste. De meeste problemen worden veroorzaakt door storing van andere draadloze netwerken.

Citaat van: Gandyman
De antenne zet je dus liefst zo hoog mogelijk, bijv. bij het plafond.
Lijkt me een nogal vreemde tip. De kabel tussen de antenne en de netwerkkaart zorgt dan voor zoveel demping dat je de voordelen teniet doet. Tenzij je natuurlijk erg duur spul gaat kopen. Maar dat valt dan weer niet onder het kopje 'thuisgebruik'. Zorg dat de router/ap zo vrij en centraal mogelijk staat, de meterkast is niet de meest gunstige plaats.

Citaat van: Gandyman
Wat je ook kan doen is de " windsurfer"  maken.
Dit is een antenne booster die je verbinding heel erg verbeterd.
Het kost een 20 minuten plak en knutselwerk, A4 papiertje en wat aluminiumfolie.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html
--knip
op je antenne zetten en richting je pc richten.
en voila al een hele verbetering.

maak er nog 1 voor je pc en je bent een held.
Dit is een mooie oplossing en werkt, maar.... dan moeten alle PC's in dezelfde hoek staan. Staan de PC's verspreidt door het huis dan kun je op problemen wachten op verbindingsproblemen met de andere pc's. Die krijgen dan namenlijk veel minder signaal. Met dit project maak je namenlijk van de antennes richtantennes en die werken maar in één richting goed.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline gijsisok

  • Lid
Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 13:49:19 »
Maar onder Windows was het sneller en het signaal ook veel beter.

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 14:11:58 »
Citaat van: gijsisok
Maar onder Windows was het sneller en het signaal ook veel beter.
Van de signaalsterkte moet je je niet teveel aantrekken. Als ik hier de waardes vergelijk dan zou ik onder Kubuntu ook minder signaal hebben. Kijk ik echter op de router naar de signaalsterktes dan zit er geen verschil in. De driver onder Linux berekent de waardes anders dan die onder Windows.
Wat de snelheid betreft: kan ik vanaf hier geen uitspraak over doen. Hoe meet je je snelheid? Kan hier geen verschillen merken tussen XP en Kubuntu.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 14:55:01 »
Citaat
Je stelt het nu wel erg negatief voor. Heb hier een draadloos netwerk liggen dat zonder problemen werkt. Het is even wat puzzelen om de router/ap op de juiste plaats neer te zetten en het juiste kanaal te kiezen, maar dat is dan ook het enigste. De meeste problemen worden veroorzaakt door storing van andere draadloze netwerken.
Niet zo heel erg negatief, in ieder geval minder dan je denkt. :P
En de bedoeling van deze uitspraak is er enkel maar voor dat alle valse hoop die word gevestigd door reclame de grond in word geboord.
We moeten wel realistisch blijven.

Het wifi gebeuren staat nog redelijk in de kinderschoenen en zeker 95% van dit  spul wat te koop word aangeboden is min of meer luxe speelgoed.
Wat geen gegarandeerd goed werkend wifi gebeuren thuis opleverd.
Dat is de realiteit.

Alles wat werkt is meegenomen.

En je zegt het zelf al:
Citaat
De meeste problemen worden veroorzaakt door storing van andere draadloze netwerken.
En niet alleen draadloos netwerken, maar denk maar eens aan alle mobieltjes die je thuis gebruikt, of alle dect telefoons die de mensen hebben.
om maar iets te noemen.

Citaat
Lijkt me een nogal vreemde tip. De kabel tussen de antenne en de netwerkkaart zorgt dan voor zoveel demping dat je de voordelen teniet doet.
Dit is niet waar.
Wanneer de juiste kabel gebruikt word heb je hier geen last van, vermits je geen kabels gaat gebruiken van meer dan 10 a 15 meter.

De demping die jij met je lichaam veroorzaakt, of de metalen kast die voor de antenne zit is 1000X hoger.

Citaat
Dit is een mooie oplossing en werkt, maar.... dan moeten alle PC's in dezelfde hoek staan. Staan de PC's verspreidt door het huis dan kun je op problemen wachten op verbindingsproblemen met de andere pc's. Die krijgen dan namenlijk veel minder signaal.
Hmz ??
Volgens schema werk je met deze antenne onder een totaal hoek van 50 graden.


Goed laten we uitgaan van deze hoek.
Normaal gesproken komt de aansluiting van de telefoon of cai binnen in de meterkast of in de hoek van de kamer dus kunnen we rustig daarvanuit gaan tekenen.
zie plaatje waaruit dan duidelijk blijkt dat je 90% van het huis afdekt met deze antenne, en op zijn hoogt wat problemen zou krijgen indien in iedere hoek van het huis een computer zou staan.

eronder de meest vervelende situatie, echter ook dan dekt de antenne  het grootste deel van het huis.

Citaat
Met dit project maak je namenlijk van de antennes richtantennes en die werken maar in één richting goed.
Je maakt idd min of meer een richtantenne,
Ik snap echter niet hoe je erbij komt dat dit maar 1 richting op werkt ???
Dat is dus wederom niet waar.

En let wel: deze parabool antenne werkt horizontaal en niet verticaal.
Dus de computers op de 1e of 2e of 3e verdieping hebben er geen last van, eerder nog gemak .

En je weet dat antenne's het beste werken als ze elkaar zien he ???
Een Utopie in een woning welliswaar.

Ergo,
Je kan rustig deze antenne maken, kost (bijna) niets en het resultaat mag er wezen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/25, 16:05:04 »
Citaat van: Gandyman
En je zegt het zelf al:
Citaat
De meeste problemen worden veroorzaakt door storing van andere draadloze netwerken.
En niet alleen draadloos netwerken, maar denk maar eens aan alle mobieltjes die je thuis gebruikt, of alle dect telefoons die de mensen hebben.om maar iets te noemen.
Dat zal wel meevallen, de frequenties van Wifi (2,4 GHz, ISM frequentiegebied), mobieltjes (900 MHz, 1,8 GHz en 1,9GHz) en Dect (1,8 GHz) liggen ver genoeg uit elkaar (al zijn er enkele illegale DECT toetstellen in de handel die van de 2.4 GHz gebruik maken, maar dat zijn de hele grote uitzonderingen). Bluetooth zit echter wel vlak bij dezelfde frequenties (2,4 GHz). Ook een hele leuke bron van onverklaarbare storingen: de magnetron :D

Citaat van: Gandyman
Citaat
Lijkt me een nogal vreemde tip. De kabel tussen de antenne en de netwerkkaart zorgt dan voor zoveel demping dat je de voordelen teniet doet.
Dit is niet waar.
Wanneer de juiste kabel gebruikt word heb je hier geen last van, vermits je geen kabels gaat gebruiken van meer dan 10 a 15 meter.
Van meer dan 1 á 1.5 meter zou er meer op lijken. De demping van coax en de pluggen voor normaal thuisgebruik is op die frequenties is gewoon teveel. Ga je uit van Aircom-plus (een voor thuisgebruik betaalbare kabel), Dan heb je een demping van 0.22 db per meter. Tel daarbij de demping op van de pluggen, dan kom je heel positief gesteld op een demping van 3 db tot 4.5 op het totale signaal. Dat is dus een halvering van het vermogen en een halvering van de gevoeligheid. En je hebt het dan over een kabel van 1 cm dik ;) Er is dan nog geen rekening gehouden met een pigtail om één en ander ook nog aan je netwerkkaartje te kunnen hangen. Nog even afgezien van het feit of een gebruiker een dergelijke dikke (en nogal kwetsbare) kabel langs de muur wil hebben lopen.

Citaat van: Gandyman
De demping die jij met je lichaam veroorzaakt, of de metalen kast die voor de antenne zit is 1000X hoger.
Het verschil is dat er in dit geval nog genoeg energie omheen gaat, om het simpel te stellen. Het vermogen van een Wifi signaal is op deze situatie berekent. Verlies in een kabel is niet meer op te vangen. Vermogen dat niet bij de antenne aankomt is weg.

Citaat van: Gandyman
Citaat
Dit is een mooie oplossing en werkt, maar.... dan moeten alle PC's in dezelfde hoek staan. Staan de PC's verspreidt door het huis dan kun je op problemen wachten op verbindingsproblemen met de andere pc's. Die krijgen dan namenlijk veel minder signaal.
Hmz ??
Volgens schema werk je met deze antenne onder een totaal hoek van 50 graden.
-knip plaatje even weg voor overzichtelijkheid

Goed laten we uitgaan van deze hoek.
Normaal gesproken komt de aansluiting van de telefoon of cai binnen in de meterkast of in de hoek van de kamer dus kunnen we rustig daarvanuit gaan tekenen.
zie plaatje waaruit dan duidelijk blijkt dat je 90% van het huis afdekt met deze antenne, en op zijn hoogt wat problemen zou krijgen indien in iedere hoek van het huis een computer zou staan.
--knip (even plaatje weggehaald)
eronder de meest vervelende situatie, echter ook dan dekt de antenne  het grootste deel van het huis.
Als de router daar inderdaad staat, gaat dit op. Nu kom ik die routers vaak overal tegen, echter zelden in de meterkast of in de hoek waar de cai binnenkomt. Maar je laat in ieder geval grafisch prima zien wat ik vertelde. Verplaats de router naar het midden van de muur in de kamer en alles wat zich achter de router met deze constructie staat, zit zonder signaal.

Citaat van: Gandyman
Citaat
Met dit project maak je namenlijk van de antennes richtantennes en die werken maar in één richting goed.
Je maakt idd min of meer een richtantenne,
Ik snap echter niet hoe je erbij komt dat dit maar 1 richting op werkt ???
Dat is dus wederom niet waar.
Het werkt als een lamp in een zaklamp, het signaal wordt in één richting gebundeld. Alleen in de richting van de bundel wordt het signaal versterkt (zowel voor ontvangst als zenden). In alle andere richtingen zal het signaal verzwakt worden.

Citaat van: Gandyman
En let wel: deze parabool antenne werkt horizontaal en niet verticaal.
Dus de computers op de 1e of 2e of 3e verdieping hebben er geen last van, eerder nog gemak .
Hmmmm, je moet toch nog even je boeken induiken. De polarisatie van het signaal wordt bepaald door de positie van de straler (in dit geval dus de antenne waar je de windsurfer aanhangt). Dat heeft niets te maken met de reflector die je er achter hangt. Sterker nog: de opstraalhoek (het signaal naar boven en beneden) zal drastisch veranderen met deze constructie. En ik schat zo in dat de opstraalhoek LAGER wordt. Minder signaal naar boven dus. Ergo, een behoorlijk slechter signaal naar boven toe.

Citaat van: Gandyman
En je weet dat antenne's het beste werken als ze elkaar zien he ???
Een Utopie in een woning welliswaar.
Ook hier een correctie: dat is mede afhankelijk van het vermogen. Bij normaal gebruik is het vermogen van een Wifi signaal voldoende om een normaal huis van voldoende signaal te voorzien. Eén en ander is mede afhankelijk van de plaatsing van het ap en de storing die ondervonden wordt van andere signalen.

Citaat van: Gandyman
Ergo,
Je kan rustig deze antenne maken, kost (bijna) niets en het resultaat mag er wezen.
Dat zeg ik, zolang je maar weet dat er andere problemen kunnen ontstaan en beseft waar dat aan zou kunnen liggen. Het kost inderdaad niets en experimenteren is altijd leuk :D (Een nog leukere oplossing is de router in een mast met een buitenantenne te monteren, dat werkt zelfs nog beter is mijn ervaring)

--Edit: Overigens heb je het verkeerde plaatje geplaatst. De geplaatste afbeelding is van de verticale openingshoek (dus naar boven en beneden. Die is dus maar 25 graden naar boven toe. Een computer recht boven de router op de eerste etage zal het theoretisch gezien erg moeilijk krijgen.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/25, 18:05:35 »
Klopt verkeerde plaatje.
Citaat
Een computer recht boven de router op de eerste etage zal het theoretisch gezien erg moeilijk krijgen.
Klopt alleen indien je antenne perfect horizontaal staat.
Zet hem 25 graden achterover en je hebt geen problemen meer.
En als ik de antenne's bij de mensen alle kanten zie opstaan ???
Worden ze al gedwongen met deze windsurfer hun antenne een beetje normaal neer te zetten

En sja ik zie dat je je stelling zwaar blijft verdedigen,
demping op kabel ed.

Echter neemt niet weg dat een antenne verplaatssen naar het plafond van de ruimte waar je de pc hebt staan, de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

En tuurlijk gaat er een boel zendstraling om jouw heen, echter je absorbeert ook heel veel.
En tuurlijk gaat de zendstraling ook om de metalen computerkast heen,
Echter hij reflecteerd het meest naar de andere kant, en nog ergen hij verspreid het alle kanten op.

Dus zeker deze nadelen wegen niet op tegen die  demping van 0.22 db per meter of zoals je in het slechtste geval berekent 4.5 db.

maagoe.
Laat de mensen maar eens experimenten.
kost in ieder geval minder dan een beetje kwaliteit spul kopen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/25, 18:09:29 »
Citaat van: Gandyman
Klopt verkeerde plaatje.
Citaat
Een computer recht boven de router op de eerste etage zal het theoretisch gezien erg moeilijk krijgen.
Klopt alleen indien je antenne perfect horizontaal staat.
Zet hem 25 graden achterover en je hebt geen problemen meer.
Vandaar het woordje 'theoretisch' ;)

Citaat van: Gandyman
maagoe.
Laat de mensen maar eens experimenten.
kost in ieder geval minder dan een beetje kwaliteit spul kopen.
Experimenteren is leuk :D En je leert er ook nog wat van als het goed is. Ach, en wat is 'kwaliteitsspul'? Als alles in één keer werkt is het ook niet leuk meer.....
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Betere WiFi Driver voor Atheros?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/25, 22:11:55 »
egwel :D

Kost een paar centen maar je hebt er wel wat voor.

Laatst een geimporteerd senau getest uit USA.

Nah je kan een paar kilometer om het huis internetten, NP  :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D