Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start alleen op na een reboot.  (gelezen 780 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Gepost op: 2017/01/09, 10:32:41 »
Dit is een pc met Windows 10 en Ubuntu. Bij het opstarten van Ubuntu word mij gevraagd om root password voor onderhoud. Hij start verder niet op.
Als ik dan daarna Windows 10 opstart en het systeem daarna reboot, dan start Ubuntu wel op. Dit doet zich vaker voor.
Het is niet een groot probleem, want uiteindelijk start hij wel op. Het duurt dan wel wat langer. Wel lastig, natuurlijk.
Hoe kan ik dit verhelpen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/09, 11:07:57 »
Heb je harde schijf encryptie?

Boot eens  naar grub,
daarna kiezen om door te booten,
werkt dit.

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/09, 11:17:44 »
Nee, geen harde schijf encryptie.
Bij het opstarten zie ik het GRUB menu wel. Daar kan ik kiezen uit Windows of Ubuntu.

De vraag is wat Windows doet bij het opstarten waardoor Ubuntu daarna weer werkt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Anco

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/09, 11:42:42 »
Probeert ubuntu ntfs schrijven gelijk te mounten? Uit eigen ervaring weet ik dat bij mij de windows schrijven niet benaderbaar zijn als windows gewoon afsluit, maar wel nadat ik opnieuw opstarten heb gekozen in windows. Dus denk dat eerder de vraag is, wat doet windows niet bij afsluiten.
Meen mij te herinderen dat je ergens snel opstarten kan uitschakelen in windows. Zodat de pc wel volledig afsluit. En niet in soort van halve slaapstand gaat.
Linux user #485563

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/09, 11:53:32 »
Probeert ubuntu ntfs schrijven gelijk te mounten? Uit eigen ervaring weet ik dat bij mij de windows schrijven niet benaderbaar zijn als windows gewoon afsluit, maar wel nadat ik opnieuw opstarten heb gekozen in windows. Dus denk dat eerder de vraag is, wat doet windows niet bij afsluiten.
Meen mij te herinderen dat je ergens snel opstarten kan uitschakelen in windows. Zodat de pc wel volledig afsluit. En niet in soort van halve slaapstand gaat.
@Anco, bij mij komt W10  in slaapstand als ik hem uitschakel en als ik hem wakker maak dan komt grub naar voren met het keuze menu. Als ik niets doe wordt na 10sec. (instelling) Xubuntu automatisch opgestart.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/09, 13:59:37 »
Dit klinkt ergens een beetje als de nieuwe Fast Startup functie van Windows 10. Wat die in feite doet bij een shutdown is niet de PC 100% afsluiten, maar een soort van slaapstand gebruiken. Als je die functie uitzet zou het opgelost kunnen worden, maar Windows zal dan wat trager opstarten. Ikzelf heb die Fast Startup functie uitgezet en ik merk nooit problemen, dus misschien helpt het jou ook: https://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html#option1

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/15, 17:18:31 »
Wat kan een fast startup functie van Windows 10 vandoen hebben met het opstarten van Ubuntu?
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Deze week kijken of er tijd voor is.

Zelf had ik aan de BIOS of aan firmware gedacht.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/16, 10:50:51 »
Ik verwacht dat het aan het mounten van een NTFS partitie ligt. In /etc/fstab heb ik hem commented. Hij word dus niet gemount en ubuntu start nu op. Met handmatig mounten krijg ik onderstaande error:
sudo mount /dev/sda7 /windows

The disk contains an unclean file system (0, 0).
Metadata kept in Windows cache, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sda7': Bewerking niet toegestaan
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op na een reboot.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/16, 10:56:18 »
Dat is het inderdaad. Je probeert je ntfs partitie te mounten via fstab, maar wegens niet "clean" kan Ubuntu niet doorstarten.
Opties
- Je koppelt je ntfs niet aan bij gebruik van Ubuntu
- Je koppelt wel aan, maar moet dan garanderen dat de partitie "clean" is. Dit houdt in: "faststart" van Windows uitzetten en Windows helemaal en correct afsluiten vooraleer je Ubuntu opstart.