Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe ssd meermalen niet afgemeld  (gelezen 2166 keer)

Offline soppel

  • Lid
externe ssd meermalen niet afgemeld
« Gepost op: 2023/02/23, 09:52:10 »
Ik heb een Kingston A400 120GB in een Natec Rhino kastje gezet.

De bedoeling is deze aan een Rasberry te knopen en als systeemschijf te gebruiken.
Niet de eerste keer dat ik een Rasperry PiOS +xfce gebruik.

Echter nu lukte het niet om de SD card te kopiëren naar de SSD.
Telkens na (veel te) lang wachten bevroor de Rapsberry.
Ook formateren met Gparted resulteerde in een bevroren Raspberry.

Op een gegeven moment een gewone externe HDD gepakt, want ik begon te twijfelen aan mezelf of ik iets verkeerd deed.
Maar de HDD was in no-time klaar.

Enfin wat ik allemaal geprobeerd heb zal ik jullie besparen, maar de verdenking kwam dat de SSD rot was.
of..........het kastje.

Dus SSD  uit het kastje gehaald in mijn docking station geschoven. Docking station aan de raspberry geknoopt.
En ja hoor SSD gaat als een speer!

Conclusie kastje is niet goed.

Maar nu is de grote vraag: wat is de schade die de SSD heeft opgelopen van het meermalen niet afmelden maar keihard de stroom van de Raspberry af te halen?









Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/23, 11:51:52 »
Maar nu is de grote vraag: wat is de schade die de SSD heeft opgelopen van het meermalen niet afmelden maar keihard de stroom van de Raspberry af te halen?

Hallo, ik denk geen schade. Als je een Linux-machine hard afsluit (aan/uit-knop) zie je bij de eerstvolgende start iets over je scherm vliegen als "repairing orphaned nodes". Ext4 lost dat gewoon zelf op.

Volgens mij gebruikt de Raspberry ook ext4, maar ik kan me hier vergissen, er zijn nogal wat OS-varianten voor dat ding beschikbaar. De mijne (al een oudere) wel in elk geval.

Offline soppel

  • Lid
Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/23, 11:59:51 »
Er zijn altijd 2 partities. 'boot' is FAT, de rest inderdaad EXT4.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet schade aan het OS, maar echt de 'slijtage-schade' aan de SSD.
De zaak loopt immers vast tijdens het schrijven/partioneren.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/23, 14:57:34 »
Bij het onafgemeld loskoppelen van data-dragers ontstaan er (nogal eens) fouten op de data-drager.
Sommige fouten daarvan kan het systeem handlen (negeren) maar sommige fouten zijn te groot (of te veel bij elkaar) waardoor inderdaad (zulke?) problemen kunnen ontstaan.
Dit is overigens niet alleen bij Linux.

Ik heb dan ook (al heel lang) sterk het vermoeden dat deze fouten onstaan door in- en uitschakel stroomppiekjes van nog actieve 'aansluitingen'.
Bij hard afsluiten (zoals Paul aangeeft) gebeurd dat toch minder vaak (tot zelden?). Waarschijnlijk is er dan sprake van een 'gezonde' ontlading, mogelijk omdat er dan ook nog een massa-aansluiting ter ontlading actief is(?).
Het is uiteindelijk zeer gevoelige electronica die werkt op kleine stroompjes waarbij een foute stroom(circuit) snel voor problemen zorgt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #4 Gepost op: 2023/02/23, 15:56:08 »
waarschijnlijk moet die SSD eens getrimd worden.

Als het niet lukt met:
sudo fstrim -av
kijk dan eerst eens hier:
https://www.glump.net/howto/desktop/enable-trim-on-an-external-ssd-on-linux

en herhaal daarna het trim-command

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline soppel

  • Lid
Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #5 Gepost op: 2023/02/24, 15:46:55 »
Inderdaad Partyrabbit, de SSD is aangesloten gebleven aan de raspberry (en ook de PC)
Dat zou dus hoop geven dat er geen schade is aan de SSD.

@mevedeesje, dank voor de tip Dat trimmen is nieuew voor me, maar ik denk niet dat het van toepassing is (of zou moeten zijn) op deze SSD. Ding komt net uit het doosje vandaan en is hagelnieuw.

Dat is dus ook voornamelijk mijn angst, dat de nieuwe SSD schade zou hebben door het rotte kastje en dat ik als het ware met een 1 jaar oude SSD begin.

Voor nu laat ik het even rusten. Ik heb een mail gestuurd naar de winkel en de zaak uitgelegd. Ik wacht hun reactie even af.
Vorige keer dat ik wat simpelers vroeg duurde het 3 dagen voor ik antwoord had. Dus ik reken nu maar op een week :D
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #6 Gepost op: 2023/02/26, 13:39:50 »
Kleine aanvulling nog.

Ik weet niet hoe actief de ext.ssd is geweest? Maar mijn ervaringen daarmee is dat externe hdd's niet gekoeld zijn en daardoor (te) warm (aka oververhit) kunnen worden. En daardoor op termijn ook sneuvelen.
Dit heeft mij ook al vaker een (redelijk actieve) ext.hdd gekost. Bijvoorbeeld een waarop dagelijks geautomatiseerd een volledige behoorlijkactieve PC backup gedraaid werd, wat hij slecht enkele maanden volgehouden heeft.
Ik heb dat ook weleens met een usb-stick, dat deze bij goed hard werken wat warm wordt en daardoor vertraagd/hapert.

Plug als test maar eens een keer een ext.hdd aan je pc en pomp hem maar eens flink vol met bestanden (talking GB's).
Dan je hand er op houden en je zult merken dat hij warm (zelfs tot onprettig heet) loopt.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/26, 13:44:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #7 Gepost op: 2023/02/26, 17:35:03 »
Niet zo vreemd hoor wat je zegt.
Door dit gedoe zat ik inderdaad op temperaturen te letten (komt vast nog een ander topic over, als ik de oplossing niet zelf vind)
Maar je hebt gelijk die kastjes zijn een nadeel. De SDD hangt aan het printplaatje los in het kastje. Komt alleen achteraan tegen een rubbertje aan voor wat steun, maar de SDD maakt geen contact met het kastje. Dat het kastje van aluminium is helpt dan niet veel want er zit een opgesloten luchtlaag tussen SDD en kastje.
Ik heb daar niet eerder bij nagedacht.
Kastjes gaan er sowieso af en ik ga SATA-USB verloopkabels gebruiken.

Dat HDD flink warm worden weet ik. Ik heb een Tooploo SATA docking en als je klaar bent en de HDD eraf pakt schrik je. Net wat je zegt, je brandt net niet je vingers, maar je schrikt toch.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: externe ssd meermalen niet afgemeld
« Reactie #8 Gepost op: 2023/02/27, 17:03:28 »
Dat HDD flink warm worden weet ik.

Dat is inderdaad het probleem. In een pc en laptop hangen (extra) koelvennen met sensoren die hard(er) gaan draaien/koelen als het te warm wordt. In zo'n externe HDD niet, volledig ongekoeld.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore