Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???  (gelezen 949 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Gepost op: 2018/06/29, 16:10:37 »
Even testen, ben bebieuwd of geluid nu happerd.

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/29, 17:13:29 »
Hoi allemaal,
Bij mij werkt alles prima hij is lekker snel. Start vlot op en geeft geen foutmeldingen bij afsluiten.  En het geluid doet het prima. Mijn computer is van oorsprong windows vista 32 bits wel geheugen uitgebruid naar 4 gb. Nu 64 bits .Bedankt voor al het werk.
Groetjes,
Sjaak
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 17:42:32 door Sjaak Straver »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/29, 18:54:37 »
Final versie, zowel live versie als geïnstalleerde versie haperend geluid net als in Ubuntu 17.04, 17.10 en 18.04
Elke 3 minuten ongeveer 2 keer een hapering.
Ik heb dus 3 keer niks gestemd, verder ga ik Mint 18.3 er weer opzetten. (want Ubuntu 16.04 en 16.10 is helemaal hopeloos)

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/29, 19:00:25 »
Bugs kan je melden onder de blogpost van de versie die je hebt

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/29, 19:02:53 »
Weet niet gestemd.
Een paar uur na de release een topic starten "wat vinden we van ..." is zo wie zo zinloos. Eerst maar eens een poosje mee werken om te kijken hoe het bevalt

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/29, 19:31:02 »
Zulke topics net een paar uur na de uitgave van een distro zijn ook zinloos daar ben ik het wel mee eens. Een reden waarom ik niet stem overigens... Zo'n topic of poll kan men starten als men een nieuwe uitgave van een distro een maand lang dagelijks gebruikt heeft.
Ook steeds zeggen dat het drie keer niks is vanwege happerend geluid is overigens ook ietwat onnozel en zou ik een keer de geluidskaart na laten kijken. Voor mij duidt dat op een problematiek in de hardware, zeker omdat het al zo lang speelt. ;)

Afgezien van dit alles... als ik de Beta, die nu eigenlijk de final is van Mint 19, mag mee tellen dan moet ik zeggen dat Linux Mint 19 vanaf het begin van de Beta uitgave gesmeerd loopt op mijn T410 met een SSD. Tot nu nog geen problemen mee gehad en super stabiel.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 19:35:36 door Maik »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/29, 19:35:13 »
Niemand zegt dat je meteen hoeft te reageren en je mag je mening ook achteraf aanpassen. Geen probleem.

Helaas haperd zover mij bekent elke geluidskaart op deze Ubuntu versies. (en ik ga er vanuit dat dit bij Mint hetzelfde is)

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/29, 19:38:49 »
Elke geluidskaart? Dan moet je van elke fabriekant er eentje hebben liggen en getest hebben, iets wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. ;)  Het geluid werkt hier goed en heeft bij mij nooit gehaperd.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/29, 19:44:14 »
Elke geluidskaart? Dan moet je van elke fabriekant er eentje hebben liggen en getest hebben, iets wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. ;)  Het geluid werkt hier goed en heeft bij mij nooit gehaperd.

Nouja ik heb er 3 geprobeerd en alle 3 hetzelfde euvel, dan ga ik er vanuit dat het niet aan de geluidskaart licht.
2 zijn USB. 1 ervan heb ik in ieder geval op een andere PC geprobeerd met dezelfde Ubuntu versies, geen enkele hapering.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/29, 19:46:14 »
¯\_(ツ)_/¯   Beats me....

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/29, 19:48:04 »
Wat bedoel je?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/29, 19:53:21 »
@jos34
Citaat
2 zijn USB. 1 ervan heb ik in ieder geval op een andere PC geprobeerd met dezelfde Ubuntu versies, geen enkele hapering.
Ook dezelfde Mint versie geprobeerd op die andere PC?
Ook dezelfde Ubuntu versie van die andere PC op deze PC?

Mogelijk een probleem met BIOS instellingen of moederbord?
Andere USB poorten getest?

Heb hier, tot nu, geen enkel probleem met geluid bemerkt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/29, 20:09:33 »
Wat bedoel je?

Dat ik niet zou weten wat het probleem veroorzaakt en waarom jij de enige bent die steeds weer een "haperend" geluid heeft en blijft houden met elke uitgave van ubuntu en mint.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 20:11:12 door Maik »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/29, 20:17:57 »
@jos34
Citaat
2 zijn USB. 1 ervan heb ik in ieder geval op een andere PC geprobeerd met dezelfde Ubuntu versies, geen enkele hapering.
Ook dezelfde Mint versie geprobeerd op die andere PC?
Ook dezelfde Ubuntu versie van die andere PC op deze PC?

Mogelijk een probleem met BIOS instellingen of moederbord?
Andere USB poorten getest?

Heb hier, tot nu, geen enkel probleem met geluid bemerkt.

Ja, Ja

Ik heb een willekeurige USB poort gekozen kan het dus ook niet zijn.

De oude versies hebben geen haperend geluid, maar aangezien deze PC (de Shuttle) manufactured is op 11/15/2016 Is alleen Ubuntu 16.10 eigenlijk nog geschikt. En die draait ook niet lekker.

Mint had tot verkort geen hapering in het geluid, dus maar dat is dus blijkbaar met versie 19 ook fenito.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 20:24:50 door jos34 »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/29, 20:29:24 »
Installeer je Linux met een opstartbare USB-stick?
Iets zegt me dat er ergens een kronkel zit: wellicht bij het branden van een DVD.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/29, 20:31:38 »
Prima versie! Ben heel tevreden over zowel Cinnamon, MATE als Xfce.

Geen problemen met geluid, trouwens. Nooit gehad, in geen enkele versie van Ubuntu en Mint sedert 2006. =D

Het nieuwe Bijwerkbeheer is wel even wennen, want dat leunt standaard (naar mijn mening) teveel op Timeshift. Gelukkig kun je het beschermende niveausysteem nog steeds activeren:
https://sites.google.com/site/computertip/10

Ook het verdwijnen van gksu / gksudo is wennen, maar daar kun je pkexec en admin:// voor in de plaats zetten. Net als bij Ubuntu 18.04.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/29, 20:58:51 »
Installeer je Linux met een opstartbare USB-stick?
Iets zegt me dat er ergens een kronkel zit: wellicht bij het branden van een DVD.

Verschilende sticks, maakt niet uit voor het euvel. Met zelfde USB medium op andere PC geen haperingen.

Ik heb trouwens het idee dat het hele systeem haperd, wat als ik zo'n hapering in het geluid hoort staat bij video het beeld ook even stil/hapert ook.
Het feit dat het ook bij elke geluidskaart en een andere PC NIET zo is geeft dit vermoeden ook. Ik denk dat het zeker niet in het geluid zit.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 21:11:53 door jos34 »

Offline rene59

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/29, 21:05:00 »
Installatie duurde 5 minuten!
Werkt erg lekker maar moet nog wel naar de vernieuwingen zoeken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/29, 21:18:11 »
Werkt erg lekker maar moet nog wel naar de vernieuwingen zoeken.
Vooral onder de motorkap (zoals het hoort, zou ik bijna zeggen....).  :)

Wat me ook opvalt is de sterkere nadruk op systemd, die je uiteraard ook in Ubuntu 18.04 ziet. Als je nu een opdrachtregel wil laten uitvoeren via rc.local, dan moet je rc.local eerst maken(!), daarna uitvoerbaar maken, en daarna vullen met de juiste inhoud.

Ook het agenderen van taken als fstrim gaat nu via systemd.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/29, 21:50:08 »
@jos34
Beeld en geluid haperen......
Mogelijk een video kaart/chipset die niet (meer) optimaal aangestuurd wordt in de huidige kernels en video drivers?
De processor moet dan veel activiteit voor de grafische opbouw overnemen, beeld stokt dan, samen met het geluid.
Mogelijk ben je al geholpen met een video kaart zoals de Nvidia 710 (+/- EUR 35) die een stuk beter presteert dan jouw Intel Device 5906 uit andere topics. Helaas is dit niet realiseerbaar in een portable/netbook/notebook

In een ander topic misschien verder over je systeem?
Dan kan dit topic weer gaan over: Wat vinden we.........
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 22:03:10 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/29, 22:03:22 »
Installeer je Linux met een opstartbare USB-stick?
Iets zegt me dat er ergens een kronkel zit: wellicht bij het branden van een DVD.

Verschilende sticks, maakt niet uit voor het euvel. Met zelfde USB medium op andere PC geen haperingen.

Ik heb trouwens het idee dat het hele systeem haperd, wat als ik zo'n hapering in het geluid hoort staat bij video het beeld ook even stil/hapert ook.
Het feit dat het ook bij elke geluidskaart en een andere PC NIET zo is geeft dit vermoeden ook. Ik denk dat het zeker niet in het geluid zit.

[OFFTOPIC]
Denk eerder dat je het in je systeem moet zoeken als ik het zo lees.
Weet niet wat de specs zijn, maar zou voorstellen om eens je system monitor open te zetten en kijken of er een piekbelasting is op je processor die dit veroorzaakt.
Heb hier dat ding in de een VM gegooid en speelt er lustig op los met Youtube muziek.

Mijn specs staan in de sign  =D
[/OFFTOPIC]

Mijn mening ... 1 van de velen die meedraait aan de top en waar ik in het verleden nog wel eens een PC mee inrichte ... voor nu toch weer Ubuntu MATE.
Ben nu ook zijdelinks begonnen met Manjaro ... netjes spul
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 22:08:04 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline rene59

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19 Tara???
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/29, 23:03:09 »
Citaat
Vooral onder de motorkap (zoals het hoort, zou ik bijna zeggen....).  :)

Lol, bij 1 zinnetje van jou moet ik geheid 10 minuten googelen  =D