Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?  (gelezen 1113 keer)

Offline KEES01NED

  • Lid
Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Gepost op: 2014/07/09, 09:07:19 »
Hallo,

Ik heb Kubuntu 14.04 32 bits (mijn computer is 64 bits) geinstalleerd op mijn Desktop HP.  Alles werk naar behoren dat is netwerk, internet, printer (via parallele poort). Ik heb de oude versie van Kubuntu (ik meen 12.04) overschreven met Kubuntu 14.04, de gehele disk, dat leek me de meest veilige oplossing voor een "upgrade" naar 14.04.

Ik heb alleen een probleem met mijn backup op mijn NAS (Share Centre Dlink), deze backup was gemaakt op de oude versie van Kubuntu. Via onderstaande link was ik in staat om dagelijks een backup te laten draaien met rsync, achteraf een geweldig tooltje.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1471854

De files werden opgeslagen in de directory /media/backups/current (eigenaar:groep, mijn user ID: mijn group), waarbij /media/backups (eigenaar:groep, mijn user ID: mijn group) de mountpoint is. De NAS wordt ook gebruikt voor het backuppen van mijn Windows laptop, uiteraard vindt het backuppen daarvan plaats via de laptop en windows.

Vervolgens probeerde ik stap voor stap de bovenstaande link te volgen, dat ging gelijk al fout bij de eerste stap, de melding was zoiets als package smbfs has no installation candidate, cifs-utils replaces it. Kubuntu 14.04 heeft cifs-utils standaard. Mijns inziens geen probleem.

Vervolgens probeerde ik handmatig mijn NAS te mounten (controleren of mijn backup bestanden er nog waren), op dezelfde manier als met fstab, dat lukte niet. Uiteindelijk was de volgende syntax correct en werd mijn schijf gemound.

sudo mount -t cifs //192.XXX.X.XX/Volume_1 /media/backups -o credentials=/etc/samba/user,sec=ntlmssp

Tot mijn verbazing zag ik alleen de Windows files (via Dolphin) en ontbrak de directory /media/backups/current, deze directory is er wel als /media/backups ge-unmount is.

Ik heb diverse forums afgezocht, maar kon niets vergelijkbaars vinden, dus blijkbaar doe/deed ik iets fout.

Heeft iemand een idee wat de reden is, of anders gezegd hoe krijg ik mijn backup bestanden terug?

Groet Kees

Offline KEES01NED

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/09, 10:30:28 »
Hoi Buzzin,

Bedankt voor de tip, dat wist ik niet. Ik dacht dat cifs Linux was/is en samba windows. NFS zal ik proberen zodra ik weet hoe ik mijn backup files weer terug heb. Ik heb ook liever "zuiver" Linux dan een Linux tool met een Windows sausje. Het is wel zo dat de NAS geinstalleerd is via Windows, er was alleen software voor Windows.

Echter ik neem aan dat dit mijn probleem, hoe krijg ik de Linux backup files terug, niet oplost.

Groet Kees

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/09, 12:57:57 »
Tot mijn verbazing zag ik alleen de Windows files (via Dolphin) en ontbrak de directory /media/backups/current, deze directory is er wel als /media/backups ge-unmount is.
Dit wijst erop dat de directory "current" op je lokale schijf staat. Mogelijk dacht je vroeger dat je naar je NAS backupte, terwijl je al die tijd eigenlijk de kopie op je lokale schijf aan het maken was.

Op het ogenblik dat je in /media/backups iets aankoppelt, zie je de echte inhoud niet meer ("current"), maar zie je de inhoud van wat is aangekoppeld (de inhoud van de share Volume_1 van je NAS in dit geval.)

Ik denk dus dat je de NAS eerst zal moeten afkoppelen, dan "current" tijdelijk verplaatsen naar elders op dezelfde schijf (dat gaat zeer snel). Daarna kan je de NAS terug aankoppelen, en "current" overkopiëren terug in /media/backups, waarbij deze keer "current" met zijn inhoud écht op de NAS zal terechtkomen (als de NAS goed aangekoppeld is, tenminste.

Offline KEES01NED

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/09, 18:32:37 »
Buzzin, vanadium,

Een andere volume heb ik niet aangemaakt, maar dat zal ik volgende keer wel doen, ik heb dit gecontroleerd met de NAS software via Windows. Ik heb dus maar 1 volume via de NAS software (windows) aangemaakt.

De directory current heb ik op met mkdir aangemaakt, in die zin staat deze directory lokaal, zo stond het ook vermeld in de link.

sudo mkdir /media/backups/lucid, ik heb lucid vervangen door current. In ieder geval was dit voor het mounten, zoals ook in de link, of was dat niet goed en had dit na het mounten gedaan moeten worden.

Op het moment dat ik handmatig mount is de directory current leeg, pas na het mounten zie ik de windows files.

Is er wellicht een andere mogelijkheid om te bepalen of mijn files nog op de schijf zitten?

Groet Kees

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/09, 18:51:54 »
/media/backups is volgens je vorige post het koppelpunt. ALs je daarin je NAS aankoppelt, dan zal je "current" niet meer zien mocht die daar in staan. Volgens je laatste post lijkt het nu alsof je aankoppelt in /media/backups/current. Dan kan het kloppen dat je eerst in "current" niets ziet. Na het aankoppelen zie je dan, in current welliswaar, de inhoud van je NAS.

Citaat
Op het moment dat ik handmatig mount is de directory current leeg, pas na het mounten zie ik de windows files.
Dat snap ik even niet. Zie je nu de directory current vóór je mount, of enkel nadat je mount? En handmatig mounten vs mounten, hoe gaan beide in hun werk?

Offline KEES01NED

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/09, 20:25:24 »
Hoi Vanadium,

nee ik koppel alleen mijn //media/backups, in mijn laatste post, gaf ik alleen aan dat ik //media/backups/current aangemaakt heb voordat ik gemount heb. In mijn fstab stond het volgende, voordat ik een nieuwe installatie deed, dat heeft altijd gewerkt en kon ik via die link mijn ge-backupte linux files zien, wellicht locaal maar dat weet ik niet zeker.

//192.XX.X.XX/Volume_1 /media/backups cifs credentials=/etc/samba/user,noexec,uid=1000,gid=1000 0 0

Alleen na de installatie van 14,04 gaf dit divers foutmeldingen. Na het mounten ging ik met Dolphine naar Media/backups/current en zag daar mijn ge-backupte files.

Weet je of je wellicht op een andere manier kunt nagaan of die backup uberhuapt op de NAS is terecht gekomen?

Groet |Kees

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/09, 20:48:12 »
Hoi Vanadium,

nee ik koppel alleen mijn //media/backups, in mijn laatste post, gaf ik alleen aan dat ik //media/backups/current aangemaakt heb voordat ik gemount heb.
OK, logisch dat je die folder niet meer ziet als er wel iets in backups wordt gemount.

Citaat
In mijn fstab stond het volgende, voordat ik een nieuwe installatie deed, dat heeft altijd gewerkt en kon ik via die link mijn ge-backupte linux files zien, wellicht locaal maar dat weet ik niet zeker.

//192.XX.X.XX/Volume_1 /media/backups cifs credentials=/etc/samba/user,noexec,uid=1000,gid=1000 0 0
Dit vertelt mij dat je share Volume_1 aangekoppeld werd in /media/backups. Als het mounten lukt, dan zie je de inhoud van Volume_1 op de server in de folder backups. Het is inderdaad net alsof de data lokaal staan: zo werkt mounten nu eenmaal. De partitie of netwerkschijf wordt integraal deel van je lokaal bestandssysteem.
Citaat
Alleen na de installatie van 14,04 gaf dit divers foutmeldingen. Na het mounten ging ik met Dolphine naar Media/backups/current en zag daar mijn ge-backupte files.
Weeral: mounten, maar hoe? Met een terminalopdracht? Door te klikken in Dolphin? Als dat mounten gelukt is, dan blijkt inderdaad dat je bestanden wel degelijk op de NAS staan.
Citaat
Weet je of je wellicht op een andere manier kunt nagaan of die backup uberhuapt op de NAS is terecht gekomen?
Mogelijk door op een andere manier op de NAS in te loggen. De meeste NAS hebben standaard ook ftp toegang.
Groet |Kees
[/quote]

Offline KEES01NED

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/09, 21:21:17 »
Ok Vanadium,

Bedankt voor je reactie, ik ben er nog niet helemaal uit, maar heb wel de nodige stof om uit te zoeken. By the way ik mount via de terminal:

Handmatig
1  "sudo mount -t cifs //192.XXX.X.XX/Volume_1 /media/backups -o credentials=/etc/samba/user,sec=ntlmssp"
of 2 via "mount -a" (uitvoeren van de mount regel in fstab.

Zowel met "ls -l" via //media/backups/current"  als met Dolphin zag ik alleen de Linux bestanden.

Wellicht moet ik de vraag anders stellen, hoe kan ik voorkomen dat mijn bestanden naar een local schijf gebackuped worden of hoe moet ik mounten naar de NAS?

Groet Kees

Offline KEES01NED

  • Lid
Re: Kubuntu 14.04 Backup files NAS verdwenen?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/14, 16:25:31 »
Heren nog bedankt voor het meedenken. Ik vermoed dat er iets is misgegaan met het mounten.

Inmiddels heb ik de periodieke backup werkend met NFS.  :)

Voor eenieder die ook probeert een automatisch (incremental) backup van Kubuntu te realiseren en de mogelijkheid hetzelfde via Windows 7 te doen, zodat beide backups files zichtbaar zijn op de NAS, hierbij wat ik gadaan heb om het werkend te krijgen. Ben geen Linux kenner, dus garantie tot de deur. Kennis afkomstig van de link die ik al eerder vermeld heb en deze en andere Forums.

Ik heb mijn NAS DNS320L als volgt ingericht: 2 schijven van 1 Tb Raid_1 dus effectief 1 Tb. één volledig partitie. NFS Enabled.

Twee sub-dirs aangemaakt via Windows 7:
  • Linux, deze heb ik  later (user:group) aangepast. Onder Linux nog Home aangemaakt (de plek waar de backupbestanden geplaatst worden.
  • Windows
Vervolgens de NAS in (k)Ubuntu gemount:

Check real path NAS:
showmount -e 192.XXX.X.XX -> real path NAS

Handmatig mounten
sudo mount -t nfs 192.XXX.X.XX:<real path NAS>  /media/<Mount point>

/etc/fstab automatisch mounten:
192.XXX.X.XX:<real path NAS>  /media/<Mount point>  nfs rw,hard,intr,nolock 0  0

Credentials zijn met nfs niet nodig/mogelijk.

nolock was nodig omdat ik een foutmelding (locked by another user) kreeg bij het openen van Windows office files  via Dolphin.

Om zowel Windows files en Linux files te zien was het volgende commando nodig
chmod o+x -R /media/<Mount point>

My crontab /etc/crontab every day on 21:00
0 21 * * * <my user name> /home/<my user name>/backup.sh

My backup.sh at my home directory
#!/bin/sh
if [ -f "/media/<Mount point>/Linux/mounted" ]
then
rsync -a --delete --delete-excluded --exclude=**~ --exclude=**/*cache*/ --exclude=**/*Cache*/ --exclude=**/*trash*/ ~/ /media/<Mount Point>/Linux/Home --exclude=.* --log-file="/home/<My user name>/Logfiles/rsync.log.$(date +%Y%m%d%H%m%S)" --verbose --update --itemize-changes
else
kdialog --title "Backup Failed" --passivepopup "Please connect hard drive and back up your data ASAP!" 3600 &
fi

Backup van de windows files, daar moet ik nog een tooltje voor vinden.