Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.  (gelezen 1869 keer)

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Gepost op: 2006/10/23, 18:50:15 »
Ik heb op een Compaq al eens Ubuntu 6.06 draaiend gehad (de installatie verliep vlekkeloos).

Daarna heb ik Windows er een tijdje op gehad. In die periode de CD drive door een Samsung CD-R drive vervangen. Nu kan ik Dapper Drake niet meer installeren. Herkent Ubuntu mijn drive soms niet?

Ik kan de taal nog selecteren en dan start/install Ubuntu doen. Bij stap 2, mounting filesysteem blijft hij echter hangen. De later gedownloade alternate CD blijft ook hangen.
(USB stekkers eruithalen voor de installatie hielp ook niet, netzomin als op F6 drukken voor de installatie).

Systeem: 256mb intern geheugen, 863Mhz Pentium 3, 20GB harde schijf.
Ik heb Ubuntu ook op een vergelijkbare IBM draaiend (en zonder problemen kunnen installeren).

Ik kom op de diverse forums vergelijkbare problemen tegen maar geen duidelijke oplossing.

Kan iemand mij misschien verder helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/23, 19:52:11 »
Hoe zit 't met de master/slave instelling op je CD-station?

Ik raad aan om de harde schijf en het CD-station niet aan dezelfde IDE-kabel te hangen. Je kunt het CD-station op master instellen met de jumper op de achterkant, en hem een eigen IDE-kabel geven die je inplugt op het moederbord in een eigen IDE-gleuf.

Zodoende heb je in elk geval een optimale communicatie tussen CD en harde schijf. Dat is altijd het beste.

Lost dit het probleem op?

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/23, 20:21:47 »
Ik heb gewoon de bestaande CD-rom drive losgekoppeld en er de nieuwe CD-r drive weer op aangekoppeld (waren 3 kabeltjes). Werkte met windows goed.

Na voor het eerst aansluiten gaf de PC zelf ook al het type drive aan (nog voor het booten van windows) en vroeg of ik dat wilde opslaan.

Verder heb ik niets aan de hardware veranderd.

Wat op zich nog wel interessant is: de Samsung drive werktee ook niet met Ubuntu 6.04 in een ander PC. Daar heb ik de drive van de Compaq ingezet en nu werkt die PC wel met Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/23, 20:28:15 »
Maar goed, hoe zit  't nou met de master/slave instelling op het CD-station? De jumperstand dus.

http://peripherals.about.com/od/cddvddrivesburners/ss/installcddrive_3.htm

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/24, 08:06:42 »
De kast open gemaakt en naar de schakels op de achterkant van de CD-r gekeken.

Er zijn 3 opties: MA, SL, en SC (of CS). Hij staat op MA. Ik neem aan dat daar 'master' mee bedoeld wordt.

De live CD start ook gelijk op maar stopt dus bij stap 2.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/24, 10:01:23 »
cs is cable select. Hij staat dus op master; dat is goed. Maar heeft-ie wel een eigen IDE-kabel voor aansluiting op het moederbord?

Als het CD-station namelijk aan dezelfde IDE-kabel hangt als de harde schijf, dan heb je dus twee masters op

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/24, 12:35:46 »
Ik heb aan de kabels op het moederbord nimmer wat veranderd. Zag hier ook niet de noodzaak van in want met de vorige CD-rom speler kon ik Ubuntu probleemloos installeren en draaien. Als er iets met die kabels niet goed zou zitten, dan had ik hier ook bij de vorige speler last van moeten hebben. Het is een Compaq uit een compacte range, waar geen ruimte meer voor een extra drive is. De kabels zaten al zo vanaf fabriekswege.
Met Windows heb ik ook geen problemen. Die draait op zowel de huidige als de vorige CD speler zonder enig probleem. Bovendien is het bijzonder vreemd dat de andere pc, waar de Compaq drive naar toe is gegaan (merk Laser met Intel Celeron processor), opeens wel op dezelfde Ubuntu CD is gaan draaien  waar hij ook met de Samsung drive niet op wilde draaien (met dezelfde foutmelding). De Compaq is de betere PC, zodat ik daar de brander in wilde hebben...

Ik vrees dat ik het met de nieuwe Ubuntu release nog maar eens moet proberen. Op de engelstalige forums kom ik vergelijkbare problemen tegen met ook voornamelijk Samsung CD rom spelers (toeval?).

Ik hoop nog wel met Ubuntu door te kunnen gaan. Ik vind het een geweldig systeem, maar het moet natuurlijk wel te installeren zijn.

Zijn er eigenlijk vergelijkbare distributies met dezelfde gebruikersvriendelijkheid?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/24, 12:55:21 »
Ik twijfel er ook aan of het aan je fysieke schijf en cd-speler indeling ligt. Elke vlot genoeg werkende speler moet in principe de Cd kunnen lezen. Is-ie wel goed gebrand? Probeer anders eens een kopie te maken op een lagere snelheid. En heb je de checksums gecontroleerd van de iso-image?

Zelf nog nooit geprobeerd (ik "doe" Fedora en Ubuntu momenteel) maar ik hoor ook goede verhalen over de gebruiksvriendelijkheid van Linspire.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/24, 17:55:23 »
Enfin, het is in elk geval zo dat je geen twee masters aan

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/24, 18:21:49 »
Bedankt in ieder geval voor het kijken. Jammer dat het probleem nog niet is opgelost.

ps.: de vorige CD speler in de probleem pc stond ook op master!


Ik wacht de volgende versie van Ubuntu nog even af en anders ga ik een andere distributie proberen.

Gast

  • Gast
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/26, 19:05:17 »
Zou het er wellicht mee te maken kunnen hebben dat ik mijn schijf geformatteerd heb als NTFS en niet als FAT32???? Dat was de vorige keer ook anders: toen had ik de schijf echt VOLLEDIG leeggehaald.

Ik weet niet of de life CD correct werkt op een volledige NTFS schijf met XP erop? Ubuntu ondertussen ook op een andere PC zonder problemen kunnen installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mounting root filesysteem probleem op toereikende pc.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/26, 19:18:06 »
Je kunt Ubuntu inderdaad niet op NTFS installeren. Dat is een gesloten (proprietary) bestandssysteem, in tegenstelling tot FAT32. Dat verklaart een hoop....

Ubuntu installeren kun je overigens het beste doen op EXT3. Je kunt daarvoor beginnen met een FAT32-schijf. Tijdens de installatie kun je kiezen voor een handmatige installatie. Daarbij kun je aparte partities laten aanmaken voor Ubuntu (wortel, oftewel root, oftewel / ) en voor de Swap. De Ubuntupartitie kun je dan als EXT3 laten formatteren.

Het mooiste is natuurlijk om te beginnen met een geheel lege schijf, die je als volgt aanpakt:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/42526#p42526
(zie mijn bijdrage in die draad).

Hum... Ik blijf er overigens bij, dat het slim is om je CD-station een eigen IDE-kabeltje te geven... Die kost hooguit 2 euro, en het maakt je computer bij CD-gebruik een stuk sneller en stabieler. Bij elk denkbaar besturingssysteem! Toch wordt zo'n simpel goedkoop kabeltje meestal wegbezuinigd door de computerbouwers. Tja...

Groet, Pjotr.