Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet op hotel met je laptop  (gelezen 3892 keer)

Internet op hotel met je laptop
« Gepost op: 2008/05/02, 14:11:40 »
Hallo,


ik ben Els. Ik ben op hotel in Dinant. Ze hebben hier WIFI internet, draadloos en je zou daarmee met je eigen laptop op internet kunnen. Met onze laptop waar Linux (Ubuntu) op staat (nu nog Gutsy gibbon) gaat dat niet. Ook met het virtual machine van Innotek gaat het niet.
Ik heb gisterenavond geprobeerd een paar dvd 's te spelen op de laptop in Linux, dat ging niet. Ik kreeg bij alle spelers (totem, VLC,...) te lezen dat er niet de nodige drivers geïnstalleerd zijn. Ik heb gekeken bij installeren verwijderen en alles zou geïnstalleerd moeten zijn, alle drivers zijn aangeduid en alles dat nodig is voor zover ik weet.

Nu wou ik graag weten of iemand kan zeggen waar het probleem zit met die drivers. Ook ben ik nieuwsgierig of iemand weet hoe je wel op draadloos WIFI internet kan met je laptop waar Ubuntu op staat. Moet je een ontvanger hebben van WIFI of kan je met Linux gewoon niet op internet in een hotel waar wifi draadloos internet is?

Het is enorm vervelend dat de spelers niet willen werken, heb met allerlei dvd 's geprobeerd, altijd komt er dat de drivers niet geïnstalleerd zijn hoewel alles aangevinkt staat en het een tijd geleden wel allemaal ging.
Ook had ik graag met de laptop op internet willen gaan zodat ik kan proberen om dat probleem met de drivers op te lossen.

Kan iemand mij helpen?

Alvast enorm vriendelijk bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groeten,

Els

Eider

  • Gast
Internet op hotel met je laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/02, 14:32:33 »
Werkt wifi thuis wel?

Wat voor een wireless kaartje heb je? USB of PCMCIA (zo'n insteekkaartje voor de laptop) Welk type?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Internet op hotel met je laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 14:38:43 »
Hallo Els,

Di drivers waar de video-spelers het over hebben, zijn dat wellicht de codecs of staat er in de foutmelding iets over codecs? In dat geval heb je hier misschien iets aan: https://help.ubuntu.com/7.04/musicvideophotos/C/codecs.html

Je kunt vrijwel zeker met je laptop op een wifi netwerk komen, alleen moet je daarvoor wel de juiste drivers hebben en de installatie kon nog wel eens problematisch zijn hoor.

Weet je welke chipset je wifi-kaartje heeft? Anders kun je met het commando "lspci" wel zien wat er in zit. Laat de output ervan hier zien als 't kan.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/02, 18:58:04 »
Dag iedereen,


bedankt voor de raad. Ik kan nu niet met mijn laptop op internet, daarom kan ik dat van die drivers niet nakijken. Ik heb normaal gezien wel de libdvdcss geïnstalleerd, een tijdje geleden nog alles geïnstalleerd en alles werkte perfect. Ik snap niet hoe het komt dat het nu niet gaat.

Het internet is hier met van die witte wifiblokjes die aan 't plafond hangen en als je dan je computer zou opzetten en internet open doen zou je internet moeten krijgen van Orange.
We hebben hier een kaart gekocht om op internet te gaan op een computer die ze hier hebben staan, dat hebben we al meer gezien, deze is van IBAHN. Je kan er kopen met verschillende tijdsduren en die is dan een jaar geldig.
Het wifigedoe zou moeten werken op je laptop als je hem opzet. Bij ons gebeurt er dan niks. We hebben daar geen kaartje voor gekregen, het zou gewoon moeten werken als je de laptop opzet, dan zou hij dat wifisignaal moeten krijgen waardoor je op internet zou moeten kunnen.

Ik kan nu niet zien welke de juiste codecs zijn enzo, morgen gaan we terug naar huis en kan ik het allemaal nakijken. Op de laptop staat nog geen Hardy Heron, die ga ik binnenkort installeren, nu is het nog Gutsy gibbon.

Ik wou graag weten waar het probleem zit met dat internet omdat ik denk dat wel meerdere mensen die met Linux werken, soms een laptop meebrengen op reis en daarmee op internet willen gaan. Alleen weet ik niet of iemand dat al aan de praat heeft gekregen.

Die codecs kijk ik morgen na maar normaal gezien moet dat geïnstalleerd zijn, ik laat morgen en zondag meer weten.

Alvast bedankt iedereen voor de moeite!

Vriendelijke groeten,

Els

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internet op hotel met je laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/02, 18:59:09 »
Zo installeer je snel je multimedia-codecs:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/02, 19:38:28 »
Of is tijdens de reis het knopje van de wirelless niet een beetje verschoven, zodat hij nu "off" staat ?  Is mij al overkomen... :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/02, 19:57:49 »
ik zit op texel op een hotspot.
je kan ook proberen via verbinden met ander draadloos netwerk de ssid die op het kaartje staat die je hebt gekocht en als het net zo werkt als hier en je hebt verbinding moet je eerst je browser(in dit geval firefox) openen en kom je automatisch op een site waar je kan inloggen
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Internet op hotel met je laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 20:19:19 »
Heb je bijv. thuis al wel wifi werkend gekregen? Zo nee, dan moeten we weten wat voor hardware je hebt. Doe bijv. eens "lsusb" (in geval van een USB wifi modem) of "lspci" in geval van een intern wifi-kaartje.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/03, 11:52:43 »
Ik heb geen draadloze netwerkkaart, thuis heb ik ooit wel eens iets gekocht om internet te hebben toen we nog met draadloos internet werkten. We hebben dat echter nooit gebruikt, ik moet gaan kijken wat dat is. Ik heb zelf nog nooit met wifi gewerkt, ik ken het maar amper om eerlijk te zijn. Ik weet niet je dan wel internet kan laten werken op linux als je in een hotel met draadloos internet moet werken.

Morgen kijk ik de instellingen van de drivers om dvd 's te spelen na, er zit ergens iets niet juist en ik begrijp het niet omdat ik een tijd geleden alles had geïnstalleerd.

Alvast heel vriendelijk bedankt allemaal voor de moeite en hulp.

Vriendelijke groeten,

Els

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/04, 07:14:28 »
Hallo,


ik ken er niks van hoor, van die wifi. Ik heb alleen gemerkt dat er in meerdere hotels wifi of draadloos internet is en dat dat bij ons niet werkt.

Ondertussen heb ik de codecs om dvd 's af te spelen, kunnen installeren. Er waren er een aantal verdwenen zo te zien die ik anders wel had geïnstalleerd een tijd geleden. De laptop is wel volledig vastgelopen doordat ik weer een zwart scherm kreeg terwijl er een dvd aan 't afspelen was. Ik ga proberen of ik het nog kan herstellen door de cd van Ubuntu 7.10 erin te steken en te zien of ik de installatie opnieuw kan doen, de laptop start helemaal niet meer op.

Groetjes,

Els

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/04, 10:48:38 »
Ehm, waarom niet 8.04?

Internet op hotel met je laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/04, 11:24:48 »
Hallo cumulus,


ondertussen heb ik inderdaad de Hardy heron op de laptop gezet. Ik heb er voor kunnen zorgen dat die partitie kon blijven en dat ik hardy heron er op heb gezet. Nu werkt de laptop terug goed. Ik moet nog wel veel programma 's terug installeren en zien of het werkt om dvd 's af te spelen.

Groetjes,

Els