Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe backup terugzetten, weet programma niet meer  (gelezen 256 keer)

Offline liberace

  • Lid
Hoe backup terugzetten, weet programma niet meer
« Gepost op: 2016/12/20, 02:58:33 »
Mijn laptop harddisk heeft het begeven  :evil: Nu heb ik wel een backup gemaakt in september maar weet niet hoe die terug te zetten. want ik ben vergeten welk programma ik voor die backup heb gebruikt.

 Ik ben met name geinteresseerd in de home/name directory. De backup staat op een aparte WD 1TB drive. 

Er staan een hoop files in de home/name backup. De eerste file is genaamd duplicity-full.20160930T015304Z.manifest.gpg en daarna volgen duplicity-full.20160930T015304Z.vol1.difftar.gpg tot en met duplicity-full.20160930T015304Z.vol1082.difftar.gpg en de laatste file is duplicity-full-signatures.20160930T015304Z.sigtar.gpg/

Wie weet hoe ik de backup kan terug zetten, het liefst eerst op de aparte WSD1TB drive.






Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe backup terugzetten, weet programma niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/20, 05:37:06 »
Is het nu te moeilijk om
duplicity
in google te typen?

En bij elke handeling op je pc, hier moet je ook een handleiding maken, dus voor je back-up, wat je geïnstalleerd hebt op je pc, wachtwoorden opslaan, login websites,  etc.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/20, 05:39:19 door jan11000 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe backup terugzetten, weet programma niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/20, 11:03:32 »
Hallo Liberace,

Eén ding is steengoed van je. Je hebt een backup gemaakt!

Het basisprogramma is duplicity, zoals Jan al zei. En daarvan bestaat een handig tooltje met de naam dejadup. Dat vindt je allemaal in de software bij je systeem.

Duplicity is een commandoregel programma (de terminal) en daarmee niet bepaald de gemakkelijkste in de omgang. Dejadup is een heel stuk vriendelijker.

Nou is de omgang met backups iets wat je vooral voorzichtig moet aanpakken. Probeer dejadup dus eerst uit op een andere machine of een andere harde schijf, zodat je het goed door hebt.

Wat betreft de backup terugzetten naar een externe locatie? Dat kan. Kijk eens in deze youtube video die ik zojuist tegen het lijf liep. Klik hier. Nederlandstalig! Helemaal aan het einde begint het pas qua terugzetten. Na 7 minuten van de 8 speelduur, zoiets.

Zoals ik wel vaker zeg, voel je je niet helemaal zeker? Schroom niet om een steunpunt op te zoeken voor hulp! Ik heb alweer een tijd geleden iemand geholpen een complete backup met duplicity terug te zetten. Je mag best weten, dat was voor mij ook nieuw. Dus maakte ik eerst een eigen backup op een tweede computer. Daarna liepen we nog tegen wat problemen aan met de email, die ook zijn opgelost.

In principe zet je nooit een backup terug op de schijf waar je je backup op het staan. Als er iets fout gaat is je oorspronkelijke backup ook weg. Dan heb je niks meer. Die backup schijf is nu heilig.

Enne, Jan zei dat wel terecht: maak je zoiets belangrijks als een backup, schrijf daar dan wat van op!

Het volgende is wat plagerig, hoor! Dat bewaar je dan natuurlijk op een andere plek (buitenshuis?), die je uiteraard ook vergeet. Dus plak je één kopie van je aantekeningen op je schijf, tezamen met je wachtwoord.

Nou weer serieus. Ja, dan kan je dat wachtwoord net zo goed op je voordeur plakken. Zo eenvoudig is het dus ook weer niet.

Succes met de klus!

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021