Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootable dode pixel tester  (gelezen 2415 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Gepost op: 2008/09/08, 20:18:35 »
Bestaat er een progje waarmee je gemakkelijk dode pixels kunt opsporen? Bij voorkeur zou ik een bootable-CD willen branden, zodat ik een nieuwe laptop kan testen zonder dat MS-Windows opgestart hoeft te worden.
(Zodra je een nieuw aangeschafte laptop hebt opgestart, en een taalkeuze hebt gemaakt, krijg je namelijk meestal niet meer je aankoopbedrag retour.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Drummies

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 20:24:58 »
Willem_D

Dead Pixel Tester 2.30 is een exe bestand
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline ptb

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/08, 21:56:18 »
livecd van ubuntu oid meenemen een mooie egale foto laden en kijken of er afwijkingen zichtbaar zijn

Offline Willem_D

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/09, 10:08:09 »
Citaat van: drummies
Willem_D

Dead Pixel Tester 2.30 is een exe bestand
Dank voor je advies, Drummies!
Maar hoe zou ik hiermee een bootable-CD kunnen branden? Dead Pixel Tester is immers een MS-Windows prog.
Ik ga maar eens zoeken of er een DOS pixel-tester bestaat.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/09, 10:11:55 »
Citaat van: ptb
livecd van ubuntu oid meenemen een mooie egale foto laden en kijken of er afwijkingen zichtbaar zijn
Dank voor je reactie!
Dit lijkt me geen goede test; ik betwijfel of je hiermee een enkele defecte subpixel altijd zult kunnen ontmaskeren.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

bootable dode pixel tester
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/09, 10:53:30 »
hm?
Wanneer je een geheel wit plaatje neemt en opent met Gimpen schermvullend maakt zie je een dode pixel zijnde een zwarte punt.

Dus een hele goede test.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/09, 11:04:33 »
Citaat van: Gandyman
hm?
Wanneer je een geheel wit plaatje neemt en opent met Gimpen schermvullend maakt zie je een dode pixel zijnde een zwarte punt.

Dus een hele goede test.
Oké, maar dan moet je ook nog met een geheel zwart plaatje testen om subpixels op te sporen die continu aan blijven.

Mijn probleem is echter, dat ik de nieuwe laptop niet mag "ontmaagden"; anders krijg ik namelijk mijn aankoopbedrag niet terug indien ik een dode pixel heb ontdekt.
Dus zo'n geheel zwart en wit plaatje wil ik op het scherm kunnen toveren via een bootable-CD.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline maxpower

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/09, 13:44:19 »
1 dode pixel, ik zie het hele probleem niet..

bootable dode pixel tester
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/09, 13:50:51 »
Citaat van: maxpower
1 dode pixel, ik zie het hele probleem niet..
Afgelopen zaterdag hier in de mediamarkt een scherm stevig afgeprijst om 1 dode pixel.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
bootable dode pixel tester
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/09, 14:33:17 »
Citaat van: Willem_D
Citaat van: Gandyman
hm?
Wanneer je een geheel wit plaatje neemt en opent met Gimpen schermvullend maakt zie je een dode pixel zijnde een zwarte punt.

Dus een hele goede test.
Oké, maar dan moet je ook nog met een geheel zwart plaatje testen om subpixels op te sporen die continu aan blijven.

Mijn probleem is echter, dat ik de nieuwe laptop niet mag "ontmaagden"; anders krijg ik namelijk mijn aankoopbedrag niet terug indien ik een dode pixel heb ontdekt.
Dus zo'n geheel zwart en wit plaatje wil ik op het scherm kunnen toveren via een bootable-CD.
Dat kan toch gewoon via een Ubuntu livecd?
Je kan dan een plaatje maken in Gimp, opslaan in het geheugen (dus niet op de harde schijf) en dan weer openen om het te bekijken. Hiermee verander je nog helemaal niks aan die computer.

Offline Willem_D

  • Lid
bootable dode pixel tester
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/09, 20:00:07 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: Willem_D
Citaat van: Gandyman
hm?
Wanneer je een geheel wit plaatje neemt en opent met Gimpen schermvullend maakt zie je een dode pixel zijnde een zwarte punt.

Dus een hele goede test.
Oké, maar dan moet je ook nog met een geheel zwart plaatje testen om subpixels op te sporen die continu aan blijven.

Mijn probleem is echter, dat ik de nieuwe laptop niet mag "ontmaagden"; anders krijg ik namelijk mijn aankoopbedrag niet terug indien ik een dode pixel heb ontdekt.
Dus zo'n geheel zwart en wit plaatje wil ik op het scherm kunnen toveren via een bootable-CD.
Dat kan toch gewoon via een Ubuntu livecd?
Je kan dan een plaatje maken in Gimp, opslaan in het geheugen (dus niet op de harde schijf) en dan weer openen om het te bekijken. Hiermee verander je nog helemaal niks aan die computer.
Oké, dank aan allen!
Ik had Gimp nog niet ontdekt, en wist ook niet dat het op de live-CD beschikbaar was. Hiermee kan ik de pixelgarantie-toeslag van € 40 omzeilen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille