Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP naast Ubuntu  (gelezen 974 keer)

nom001

  • Gast
Windows XP naast Ubuntu
« Gepost op: 2007/11/22, 12:35:19 »
Hallo,

Als ik op mijn 1e schijf (160 gig IDE schijf) een partitie aanmaak voor Windows XP van pak em beet 60 gig, en ik laat de andere 100 gig plus mijn 2e schijf (500 gig SATA schijf) ook vrij voor Ubuntu wat moet ik dan doen met de lege partities?
Gewoon formatteren of de partities die ik voor Ubuntu wil gebruiken, verwijderen zodat er een unlocated partition ontstaat?
Is 100 gig genoeg voor een complete installatie van Ubuntu?
Want ik wil die 500 gig eigenlijk gebruiken voor downloads en opslaan van (persoonlijke) bestanden.
Alvast bedankt!
Ron

B_Byte

  • Gast
Windows XP naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/22, 13:12:03 »
Ik denk het wel, ik gebruik zelf 20 GB voor de installatie van Ubuntu. Je zou 30 GB er voor kunnen gebruiken als je zeker wilt weten of alles past.

Windows XP naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/22, 13:17:59 »
Het zal je verbazen, maar voor een komplete install heb je 3 Gig nodig.  :D

Hier zit echte 1 "maar" aan.
Wil je echt veel installeren aan programma's heb je wat meer ruimte nodig.
Wil je ook nog eens zaken downloaden en opslaan, exclusief in Ubuntu, en dus niet op een gezamelijk HD ( Windows+Ubuntu ) zul je veel meer ruimte nodig hebben.

Maagoe. jij wilt een HD delen dus heb je alleen promair ruimte nodig voor Ubuntu.
En wanneer je 20 a 30 Gig in totaal voor de 3 partitie's vrij makkt is dit voorlopig voldoende.

Hierbij houd je ongeveer aan:
Root "/ " =5 Gig
Swap      = 1 Gig  ( of 11/2 X je geheugen van je mobo.
/home  = 24Gig

totaal = 30 Gig.

Altijd je /home groot houden omdat hierin je persoonlijke en geinstalleerde zaken komt te staan.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jespdj

  • Lid
Windows XP naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/22, 13:47:06 »
Als je die 500 GB schijf in zowel Windows als Ubuntu wilt kunnen benaderen, maak dan een partitie aan en formatteer 'm met NTFS (het Windows file system).

Ubuntu kan sinds versie 7.10 gewoon NTFS partities lezen en schrijven (daarvoor kon je NTFS partities alleen lezen).

En inderdaad, 100 GB is véél meer dan genoeg voor Ubuntu, een "verse" installatie van Ubuntu 7.10 neemt ongeveer 2,8 GB in beslag.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

nom001

  • Gast
Windows XP naast Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/22, 17:40:47 »
Citaat van: jespdj
Als je die 500 GB schijf in zowel Windows als Ubuntu wilt kunnen benaderen, maak dan een partitie aan en formatteer 'm met NTFS (het Windows file system).

Ubuntu kan sinds versie 7.10 gewoon NTFS partities lezen en schrijven (daarvoor kon je NTFS partities alleen lezen).

En inderdaad, 100 GB is véél meer dan genoeg voor Ubuntu, een "verse" installatie van Ubuntu 7.10 neemt ongeveer 2,8 GB in beslag.
Ik wil Windows XP alleen gebruiken voor wat CAD tekenpakketten (Microstation V8 XM en AutoCAD 2005).
Misschien is die 60 gig wat overdreven, kan er ook 40 van maken natuurlijk :-))
Ik stap wel volledig over op Ubuntu wat betreft internetten, briefje tikken, foto's bewerken, internetten, emailen,.............
En wil die 500 gig dus echt voor Ubuntu gebruiken als /home partitie.

Wat betreft die partities:  ik heb ze nu allemaal NTFS, moet ik de bestaande partitie allemaal verwijderen zodat ik unallocated partitions krijg?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows XP naast Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/22, 19:37:52 »
Kijk eens naar de prima handleiding in onze eigen docu:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/