Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers  (gelezen 1236 keer)

Offline Erick

  • Lid
Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Gepost op: 2009/09/18, 14:09:14 »
Hallo Forum,

Ik heb inmiddels meerdere computers draaiende met ubuntu en ben zeer tevreden. M.b.v. een tutorial op internet ben ik een heel eind gekomen met het delen van mappen op deze twee computers, beide ubuntu dus. Maar nu doet zich het volgende probleem voor. In een aantal gevallen kan ik de documenten in de gedeelde mappen niet openen (niet op de computer waar de documenten op staan maar op de andere). Een aantal ook wel. Het lijkt haast willekeurig. Ik weet dan ook niet zo goed waar ik de oplossing zoeken moet maar ik hoop dat hier op het forum iemand mij op weg kan helpen. Alvast bedankt voor de hulp.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/18, 15:02:26 »
Zelf heb ik soms dat het niet werkt(vaker wel dus), maar indien je weer op de link(map) clickt dan komt hij opeens wel tevoorschijn.

Offline Erick

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/18, 16:41:31 »
Bedankt voor de reactie. Het is wel zo dat ik zowel het document als de map waarin het zit zie, maar dat ik dit document dan niet kan openen. Dan krijg ik de melding dat ik het niet kan openen. Er komt een schermpje met daarop de melding dat de toegang geweigerd is.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/18, 17:10:54 »
Wie is de eigenaar van die mappen, root of jijzelf? Met de volgende code kan je dat wijzigen.
sudo chmod erick /media/gedeeld
mvg
Thijs

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/18, 18:24:54 »
Ik durf geen enkele hulp verlenen vooraleer ik weet over welk type verbinding het gaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/18, 19:41:58 »
Wanneer je op de computer waar de files op staan met nautilus naar die bestanden bladert,
dan kan je met de rechter muis toets de eigenschappen vragen, waarschijnlijk zijn die niet van alle files hetzelfde,
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/18, 20:18:53 »
Ik denk dat dit ook kan met het programma ubuntu one.

Offline Erick

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/19, 22:18:59 »
Een hoop reacties in één keer. Antwoord aan Vanadium: De verbinding gaat via ons draadloze netwerk met een D-Link router.
Antwoord aan ThijsG: Als ik de eigenschappen van een document bekijk dan zie ik bij eigenaar de login naam staan. Ik neem aan dat dat goed is.
Begrijp ook niet goed waarom het ene document wel en het andere niet (beide in dezelfde gedeelde map). He ene openoffice document gaat goed en het andere niet. Zelfde geldt voor pdf.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/19, 22:23:51 »
Hallo Erick,

Als de eigenaar de loginnaam is, kan het niet aan de rechten liggen. Gaat alles fout of kan je sommige bestanden wel probleemloos delen? Als het bij sommige wel kan, kan het bij de andere ook liggen aan iets anders.

mvg
Thijs

Offline Erick

  • Lid
Re: Mappen delen tussen 2 ubuntu computers
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/19, 22:32:39 »
Hallo Thijs,

Inderdaad gaat het bij een aantal gewoon goed. Ik kan er nog niet echt een logica in ontdekken. Waarom de ene wel en de andere niet. Bij sommige mappen moest ik ook de onderliggende mappen apart "deelbaar" maken en bij andere kom ik er wel gewoon in. Klinkt allesbehalve logisch.