Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervanger voor Exact Audio Copy?  (gelezen 3861 keer)

erikapekop

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Gepost op: 2007/05/12, 20:17:34 »
Hallo Ubuntu-ers,
Als muziekliefhebber gebruik ik onder Windows Exact Audio Copy, vanwege de goede kwaliteit rips en het goede branden van cd's.
Is er een vervanger voor dit programma om in Ubuntu te kunnen werken?

Groet, Erik

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/12, 20:22:10 »
Banshee is een erg goed programma dat CD's kan afspelen, rippen en branden, en waarin je ook een muziekcollectie aan kunt leggen. De kwaliteit van de rips kun je configureren, en er zijn verschillende audioformaten (ogg, flac, aac, mp3 etc) beschikbaar.

Je kunt dit programma installeren met Synaptic Pakketbeheer.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/12, 20:37:24 »
Het klinkt raar, maar de standaard ingebouwde ripper 'SoundJuicer' is qua techniek een evenbeeld van Eact Audio Copy. Wat EAC zo goed maakt (geef je zelf aan) is de rip-techniek. SoundJuicer maakt gebruik van cdparanoia dat exact gelijk werkt aan EAC.

Kijk eens op: http://3aaa.org/ripping-technique.html

Dit is een pagina van de website van mijn project, 'Advanced Audio Architecture'. De pagina moet nog wat bijgewerkt worden, nl. het vermelden van cdparanoia!

Op deze pagina wordt ingegaan op wat techniesch aspecten.

erikapekop

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/13, 13:26:15 »
Dank jullie wel voor de antwoorden. Het helpt me om door de bomen het bos weer te zien. Ik ga op onderzoek uit!

erikapekop

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 13:27:33 »
Als ik het goed begrijp kan ik het beste 'rippen' met Sound-Jucer. En branden dan? Ook met het in Ubuntu ingebouwde gerief of toch beter een ander programma?

Hoe zit het met audio codecs voor .flac en .ape?

Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 14:00:05 »
Branden kan je met GnomeBaker of K3b.

Beiden zeer goede programmas

Offline mcgyver

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 19:15:33 »
Ik ben geen KDE liefhebber en toch raad ik je voor het branden K3B aan. Is naar mijn smaak met afstand het beste brandprogramma.

CrazyCentaur

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/13, 19:18:57 »
Citaat van: mcgyver
Ik ben geen KDE liefhebber en toch raad ik je voor het branden K3B aan. Is naar mijn smaak met afstand het beste brandprogramma.
Zo denk ik er precies ook over. :)

Offline siegi

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/13, 20:47:19 »
Ik houd ook van de eenvoud van nautilus-cd-burner die is standaard geinstalleerd en start bv op als je een lege cd in de lade steekt.  
Of als je rechtse klik op een .iso file doet en dan selecteerd naar cd branden.

Offline vanadium

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/14, 15:05:10 »
Met gnome-Baker voor het branden van audio-cd's heb ik geen goede ervaring. Gnome-Baker brandt bij mij blijbaar in TAO mode en op die wijze worden storende onderbrekingen geïntroduceerD tussen de tracks, wat een luisterervaring natuurlijk ruineert. Serpentine, dat specifiek dient om audio te branden, lijkt mij beter geschikt.

Het zou goed nieuws zijn moest Sound Juicer inderdaad cdparanoia gebruiken, maar niets in de gebruikersinterface of helpbestanden doet dat vermoeden. Ik moet echter nog voor het eerst onder Linux "rippen" en de snelheid waarmee het gebeurt zal mij misschien wel een hint geven.

Voor de muziekliefhebber - controlefreak (een beetje zoals Roger Waters dus ;) is Grip mogelijk een goede optie: dat is heel configureerbaar en één van de opties is inderdaad cdparanoia, zodat we zeker zijn dat hier "secure" geript wordt.

Er is natuurlijk ook nog de commandlijn. Na mijn eerste audio CD met gaps heb ik uit frustratie een goede kopie als volgt gebrand:

{
  echo "CD_DA"
  for file in *.wav ; do
    echo "TRACK AUDIO"
    echo "FILE \"$file\" 0"
  done
} > toc
cdrdao write toc

Offline mcgyver

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/14, 17:53:12 »
Waarom geen K3B?

belg

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/17, 10:01:05 »
Tsja en sound-juicer vergelijken met eac is imho niet terecht...het werkt wel makkelijk maar alleen als je cbr mp3's wil maken....die gare gstreamer pipeline is gewoon niet doorontwikkeld en een vbr mp3 pipeline wil simpeweg niet lekker. Is al veel over gediscussieerd op ubuntuforums.org.

In grip kan je meer: jer kan bv. de recommended settings voor mp3 vanaf  hydrogenaudio forums in grip plakken en zo de beste settings voor lame gebruiken...( --vbr -new )..
Grip vereist even wat configuratie en je moet je erin verdiepen, maar dan heb je ook wat.

Andere goede optie is 'abcde' , een commandline encoder...is goed te configureren middels een .abcde.conf bestandje in je home-dir. Ook hier weer een mooi topic op ubuntuforums.

Er is overigens een gecompileerde lame 3.97 beschikbaar, is te prefereren boven de 3.96 die in de repo's zit.

Als je sound-juicer wil gebruiken, is mijn advies om iig bitrate=320 of 256 te gebruiken. Weliswaar cbr maar een goede kwaliteit. De helpfile van soundjuicer is redelijk duidelijk.
Bij mijn weten gebruikt sound-juicer overigens geen cdparanoia...( kan het mis hebben hoor).

oh ja.... eac met wine is ook wel een leuk projectje...zou moeten werken ( is bij mij onder edgy iig wel eens gelukt)...

Offline siegi

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/17, 11:01:23 »
De verglijking is inderdaad niet terecht eac is een veel geavanceerder programma  voor het inlezen van cd.  
Het kan wonderen doen bij slechte cd's toch nog goed te kunnen in lezen.  
Daar heb ik spijtig genoeg nog geen alternatief voor gezien in linux.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/18, 23:58:08 »
"De verglijking is inderdaad niet terecht eac is een veel geavanceerder programma  voor het inlezen van cd. "
Zowel sound-juicer, grip als abcde gebruiken cdparanoia als ripper. Op dit moment is cdparanoia *de* ripper voor Linux (overigens ook voor de Mac), en moet alleen EAC boven zich dulden. Maar ook dit kan zo maar veranderen, de ontwikkelaars van cdparanoia zijn volop in beweging. Er schijnt nog iets te zijn met cache en re-reads, blijkbaar het enige argument om EAC te gebruiken, al zijn de 'experts' het hier ook niet unaniem over eens dat dit wel echt een probleem is. Op een schaal van 100 voor EAC scoort cdparanoia 98, en dat is voor de meesten echt wel genoeg.

Zie: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Cdparanoia

"Tsja en sound-juicer vergelijken met eac is imho niet terecht..."
De originele vraag was om kwaliteitrips te maken. cdparanoia kan dit, het resultaat zijn .wav's. Het proces dat doorachter komt, is het zogenaamde encoderen, van .wav naar bijvoorbeeld .ogg of .mp3. Technisch gezien is het rippen en encoderen volledig van elkaar gescheiden, slechts de front-end (zij het sound-juicer, grip of anderen) bepalen hoe gemakkelijk dat dat gaat en welke opties er aanwezig zijn.
De kwaliteit van de rip is dan al bepaald en zal niet veranderen (ten goede of ten kwade) door de encoder.

erikapekop

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/22, 17:19:53 »
Terug van een weekje wandelen en kanoën in de Ardennen zie ik dat er veel reacties zijn. Bedankt voor het meelezen en meedenken!
Ik begrijp nu dat ik het beste cdparanoia kan gebruiken met k3b als brandprogramma.

Voor het opslaan moet ik nog even nadenken: Mijn voorkeur heeft een lossless formaat als .flac. mp3 vind ik geen optie; het klinkt allemaal zo vlak met mp3's.

Offline vanadium

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/22, 20:28:22 »
Mijn draadloos netwerk is veel stabieler dan onder Windows, maar een ander ding dat het hier onder Linux veel beter doet (ja, ik kom ter zake) is secure rippen. Onder EAC haalde ik maximaal een snelheid van 3 tot 5, in Linux haal ik losjes 9 tot 11 x. Ik gebruik Grip, dat heel sterk configureerbaar is. Wat een beetje jammer is, is dat je niet vlug kan switchen tussen instellingen voor albums en voor "various artists".

Voor het rippen van een image met cue sheet ben je evenwel aangewezen op de commandolijn: ik heb nog geen grafische tooltjes gezien die dat doen.

belg

  • Gast
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/24, 09:48:05 »
ik ben het ten dele met je eenswat betreft het "vlakke"  van mp3...maar toch, het is al vaak bediscussieerd en uiteindelijk is een lame encode met vbr v1 of v2 of desnoods 320 cbr niet te onderscheiden van een wav of flac...

Het meest ws. is dat het verschil dat men zou horen, puur een psychisch verschijnsel is. Maar goed, ik wil hier geen discussie uitlokken, die zijn nl. nogal oeverloos.

Flac is een goede keuze, zolang je beschikt over veel vrije hd-ruimte.

Op internet rouleren veel brak geencodeerde mp3's, en dat geeft het formaat een matige reputatie. Is ook wel ingehaald door ogg en mpc, maar ja, zijn niet zo compatibel..

suc6 iig.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/24, 13:11:55 »
Citaat van: erikapekop
Voor het opslaan moet ik nog even nadenken: Mijn voorkeur heeft een lossless formaat als .flac. mp3 vind ik geen optie; het klinkt allemaal zo vlak met mp3's.
Wat ik zelf doe: rippen naar flac, en transcoderen naar ogg en mp3. Je hebt dan altijd de hoogste kwaliteit tot je beschikking (lossless), maar voor je mp3-speler kun je de lossy-files gebruiken.

Het transcoderen doe ik op een server met een python-script, zie http://sourceforge.net/projects/aaa
"Advanced Audio Architecture" is mijn personlijk project, zie http://3aaa.org/

Offline vanadium

  • Lid
Vervanger voor Exact Audio Copy?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/24, 18:56:25 »
Er is inderdaad geen twijfel dat lame -V2 --vbr-new geencodeerde mp3's transparant zijn, zelfs voor zeer geoefende luisteraars met zeer goede oren en zeer goede geluidsinstallaties. Een lame lame -V2 --vbr-new neemt de schijfruimte in van een CBR np3 tussen 170