Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10  (gelezen 7589 keer)

Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Gepost op: 2010/10/12, 00:14:21 »
Vandaag een schone install gedaan van Ubuntu netbook 10.10 op mijn Aspire one.
Na installatie kwam de melding om de computer opnieuw te starten.
Helaas na het bios opstart scherm verschijnt er links boven in het scherm een knipperende cursor en is het over.
Er gebeurd helemaal niets meer.

Meer mensen met deze ervaring?

Opstarten vanaf de usb stick werkt overigens wel prima

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/12, 10:41:01 »
Als je na het BIOS scherm op SHIFT drukt hoor je het GRUB menu te zien, is dat ook zo?
En wat zijn de opstart instellingen in het BIOS? Bij het eerste opstartbeeld staat met welke toets je in het BIOS komt. Ik heb zelf een AAO, maar die heb ik nu niet ter beschiking. Ik dacht dat het DEL was, maar dat zie je vanzelf. Mocht het niet lukken, en een ander forumlid heeft ook geen antwoord, zal ik vanavond zelf de installatie doen en kijken of dit lukt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/12, 10:50:41 »
Hoi Gijsbert.

Ik heb uiteraard geprobeerd om Grub te starten maar dat gaat niet, na het bios scherm knippert direct de cursor in beeld het lijkt er op dat hij gewoon de start procedure niet kan lezen.
Ik heb ondertussen nogmaals een install gedaan maar hetzelfde resultaat.
Start ik direct van de usb dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik ga denk ik 10.4 maar weer installeren en dan via de update manager naar 10.10

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/12, 10:52:48 »
Helaas kan ik je nu niet helpen, dat wordt op zijn vroegst vanavond om 20.00 Maar misschien is het je dan al gelukt via de upgrade. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/12, 10:58:09 »
We rommelen gewoon nog even door.
Het netbookje neem ik altijd mee als ik op klanten bezoek ga en er staat niets op de planning voor de komende dagen dus alle tijd om te experimenteren.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/12, 11:10:58 »
Hallo

Een poosje geleden ook iets dergelijks met een Acer Aspire One van iemand anders meegemaakt,
maar dan met 10.04. Ik meen zo uit mijn hoofd een AOD250. Je kon hem installeren, maar na
wat updates en een herstart hetzelfde, grijs scherm knipperende cursor.
Er waren geloof ik 2 dingetjes aan de hand, iets met de driver van de wireless kaart en met een
kernelversie.
Nu heb ik deze netbook niet meer voorhanden en ik zie hem ook zo één twee drie ook niet terug.
Maar is dit na een herstart zonder of met binnenhalen van de driver of updates?

Draaide 10.04 hier wel goed op?  (er zijn meer verschillende types acer aspire one trouwens)
Kun je als je het grijze scherm ziet met; Alt+PrtScrn+B de zaak dan rebooten; zoja de kernel loopt
nog, zo nee de kernel "hangt" ( let op; normale volgorde is  eigenlijk; Alt+PrtScrn+S, Alt+PrtScrn+U
en dan pas Alt+PrtScrn+B ivm. voorkomen van datacorruptie in je filesysteem)
Misschien kun je er wat mee, een pasklare oplossing heb ik zo niet en ook toen ik hetzelfde had met
die netbook moest ik flink experimenteren met kernelboot opties en drivers wel/niet inschakelen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/12, 11:41:27 »
Vandaag een schone install gedaan van Ubuntu netbook 10.10 op mijn Aspire one.
Na installatie kwam de melding om de computer opnieuw te starten.
Helaas na het bios opstart scherm verschijnt er links boven in het scherm een knipperende cursor en is het over.
Er gebeurd helemaal niets meer.

Meer mensen met deze ervaring?

Opstarten vanaf de usb stick werkt overigens wel prima
Dat lijkt op mijn ervaring met een ACER Travelmate 4500. Een dual boot met XP en 9.10 werkt perfect. Maar na een verse installatie van 10.10 (weer dual boot) kreeg ik dit op het scherm na de herstart:

GRUB loading
error: the symbol 'grub_xputs' not found.
grub rescue>.....

de puntjes achter de > was een knipperende cursor.

Met weer een verse installatie van 9.10 is alles weer normaal.

(10.04 werkt niet op deze laptop; sudo lshw meldt: Display 82852/855GM Integrated Graphics Device, Intel.)

Reijer.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/12, 11:46:21 »
Even een test gedaan met de normale desktop versie die werkt prima, het probleem zit hem dus echt in de netbook edition.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/12, 11:58:34 »
Dat probleem heb ik ook op de laatste release party in Ede gehad, maar dan met 10.04. Ook daar moest de netbook edition op, installeren ging goed maar na het opstarten niets meer. Installatie van de normale desktop versie ging probleemloos.
Je kun ook achteraf alsnog unity installeren als je die wilt gaan gebruiken.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/12, 11:59:27 »
@Johan;
op die AOD250 heb ik uitsluitend netbook getest, desktop weet zo niet, maar wat
doet ie dan, als je de desktopversie eerst installeert en dan later vanuit synaptic de
ubuntu-netbook?

@ Reijer
dat is een beruchte intel chipset, daar moet je de speciaal aangepaste iso opzetten en
dan nog zijn er revisie nummers waarmee het alsnog niet wil.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
http://glasen-hardt.de/?page_id=697 voor de 10.04.1 iso

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/12, 14:35:56 »
Ik dacht dat de desktop versie wel functioneerde maar dat is niet het geval ook deze versie werkt alleen vanaf de usbstick, na installatie hetzelfde probleem als de netbook versie.

Maar we gaan gewoon door!!!!!

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/12, 19:10:33 »
@Johan;
op die AOD250 heb ik uitsluitend netbook getest, desktop weet zo niet, maar wat
doet ie dan, als je de desktopversie eerst installeert en dan later vanuit synaptic de
ubuntu-netbook?

@ Reijer
dat is een beruchte intel chipset, daar moet je de speciaal aangepaste iso opzetten en
dan nog zijn er revisie nummers waarmee het alsnog niet wil.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
http://glasen-hardt.de/?page_id=697 voor de 10.04.1 iso

Groeten Gerrit
Het probleem met de Acer was met deze:   http://releases.ubuntu.com/10.10 installatie.
Met een 10.10 versie van een paar dagen eerder ging het wel goed. Ik moet erbij zeggen dat dat op een andere, maar identieke Acer was.  (Hier thuis, en op m'n werk heb ik de beschikking over zo'n TravelMate). Die versie heb ik er ook weer afgehaald: de draadlloze verbinding was zeer instabiel; om de ongeveer 30 s. verbinding verbreken en weer opbouwen. Dat terwijl 9.10 geen enkel probleem geeft. En ik wil graag een ubuntu 10-versie draaien omdat ik dan qlandkarte GT kan installeren. De laptop kan dan mee op vakantie om  een Garmin GPS-ontvanger aan te sluiten. Dat liever dan dual  boot.
Op dit moment wordt de aangepaste ISO van je tweede link gebrand; wordt vervolgd.
Heeft het zin die draadloosproblemen als bug te melden?
Reijer.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/12, 19:20:12 »
Ik heb 10.4 desktop geinstalleerd daarna geupgrade naar 10.10 en ubuntu-netbook geinstalleerd daarna ubuntu-desktop gedeinstalleeerd.
En zowaar alles lijkt te functioneren.

Moest nog wel even handmatig de Broadcom drivers voor wireless installeren.


Ik ben even aan het testen geweest met de nieuwe layout maar dat vind ik 3 keer niks, misschien even wennen maar ik vond de destop van 9.10 remix stukken handiger.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/12, 20:05:57 »
Jammer van alle moeite dit is wel de slechtste versie van Ubuntu die ik in jaren hebt gezien, alles wat zo gemakkelijk was in de oude versies is nu verdwenen.

Nieuwe desktop zeer onduidelijk.

Bij bestanden en mappen mis ik diverse mappen en heb geen idee hoe daar bij te komen, alleen door nautilus te starten kan ik erbij.

Agenda is verdwenen uit evolution

Alles reageert zeer traag

Ik ga nog even door met testen maar ben bang dat hier gewoon 9.10 remix terug wordt gezet.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/12, 20:54:33 »
@Johan;
op die AOD250 heb ik uitsluitend netbook getest, desktop weet zo niet, maar wat
doet ie dan, als je de desktopversie eerst installeert en dan later vanuit synaptic de
ubuntu-netbook?

@ Reijer
dat is een beruchte intel chipset, daar moet je de speciaal aangepaste iso opzetten en
dan nog zijn er revisie nummers waarmee het alsnog niet wil.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
http://glasen-hardt.de/?page_id=697 voor de 10.04.1 iso

Groeten Gerrit
Het probleem met de Acer was met deze:   http://releases.ubuntu.com/10.10 installatie.
Met een 10.10 versie van een paar dagen eerder ging het wel goed. Ik moet erbij zeggen dat dat op een andere, maar identieke Acer was.  (Hier thuis, en op m'n werk heb ik de beschikking over zo'n TravelMate). Die versie heb ik er ook weer afgehaald: de draadlloze verbinding was zeer instabiel; om de ongeveer 30 s. verbinding verbreken en weer opbouwen. Dat terwijl 9.10 geen enkel probleem geeft. En ik wil graag een ubuntu 10-versie draaien omdat ik dan qlandkarte GT kan installeren. De laptop kan dan mee op vakantie om  een Garmin GPS-ontvanger aan te sluiten. Dat liever dan dual  boot.
Op dit moment wordt de aangepaste ISO van je tweede link gebrand; wordt vervolgd.
Heeft het zin die draadloosproblemen als bug te melden?
Reijer.
Hoe bestaat het: met de aangepaste ISO start de Travelmate op. Ik ga nu 10.04 installeren. (tijd zat) Hopelijk doet draadloos het wel goed. Wordt vervolgd.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/12, 21:02:47 »
@Johan Velthuizen, je schrijft dat het met de standaard installatie wel gaat, als je naderhand de UNR erop installeert, werkt het dan ook niet?
Ik kan bij het inlogscherm kiezen tussen, de gewone Ubuntu versie , KDE, Ubuntu Netbook edition, Ubuntu Netbook edition 2D en xterm.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/12, 21:07:59 »
Ik heb na de standaard installatie van 10.4 de UNR geinstalleerd, alleen het probleem is dan dat de schermen niet aangepast zijn voor netbook gebruik.

Op diverse schermen kan je dan bijvoorbeeld niet bij de ok knop omdat die buiten het scherm valt.

Maar ik vind de 10.10 interface dermate slecht dat ik nu 9.10 remix aan het herinstalleren ben en dan ga upgraden naar 10.10 met behoud van de oude desktop interface hoop ik.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/12, 22:54:37 »
@Johan;
op die AOD250 heb ik uitsluitend netbook getest, desktop weet zo niet, maar wat
doet ie dan, als je de desktopversie eerst installeert en dan later vanuit synaptic de
ubuntu-netbook?

@ Reijer
dat is een beruchte intel chipset, daar moet je de speciaal aangepaste iso opzetten en
dan nog zijn er revisie nummers waarmee het alsnog niet wil.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
http://glasen-hardt.de/?page_id=697 voor de 10.04.1 iso

Groeten Gerrit
Het probleem met de Acer was met deze:   http://releases.ubuntu.com/10.10 installatie.
Met een 10.10 versie van een paar dagen eerder ging het wel goed. Ik moet erbij zeggen dat dat op een andere, maar identieke Acer was.  (Hier thuis, en op m'n werk heb ik de beschikking over zo'n TravelMate). Die versie heb ik er ook weer afgehaald: de draadlloze verbinding was zeer instabiel; om de ongeveer 30 s. verbinding verbreken en weer opbouwen. Dat terwijl 9.10 geen enkel probleem geeft. En ik wil graag een ubuntu 10-versie draaien omdat ik dan qlandkarte GT kan installeren. De laptop kan dan mee op vakantie om  een Garmin GPS-ontvanger aan te sluiten. Dat liever dan dual  boot.
Op dit moment wordt de aangepaste ISO van je tweede link gebrand; wordt vervolgd.
Heeft het zin die draadloosproblemen als bug te melden?
Reijer.
Hoe bestaat het: met de aangepaste ISO start de Travelmate op. Ik ga nu 10.04 installeren. (tijd zat) Hopelijk doet draadloos het wel goed. Wordt vervolgd.
Nee dus.
10.04.1  (kernel 2.6.32-25) doet het, maar draadloos is nu het probleem.
De ACER heeft een bekende adapter: PRO Wireless 2200BG [Calexico2] Network Connections.
Met 9.10 en eerdere Ubuntu versies geen probleem.
Met WICD DHCP op handmatig ingesteld, WPA 1/2 Passphrase (61 karakters, keurig met kopiëren-plakken vanaf een USB-stick ingevoerd).
Melding: "Ongeldig wachtwoord" !! En als ik in m'n router kijk (een Fritzbox 7170): de laptop staat keurig aangemeld met het vaste IP-adres.
Nogmaals: met dezelfde werkwijze, IP-adres, subnetmasker, DNS en gateway maakt 9.10 keurig verbinding.

Reijer.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/13, 21:30:38 »
Helaas geen 10.10 netbook op mijn Acer aspire one.

Na twee dagen testen maar weer terug naar 10.4 en alles functioneert weer 100%

Jammer dat zo'n nieuwe release zoveel problemen geeft.


Offline pe1dnn

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/14, 20:17:13 »
Helaas geen 10.10 netbook op mijn Acer aspire one.

Na twee dagen testen maar weer terug naar 10.4 en alles functioneert weer 100%

Jammer dat zo'n nieuwe release zoveel problemen geeft.

Ik heb een Asus Eee PC 1005PE en heb ook problemen met een zwarte schermen met knipperende cursor. Het leek eerst goed, toen na een paar keer booten hetzelfde probleem en na een paar pogingen wel weer beeld. Het lijkt er op dat er soms iets mis gaat bij de initialisatie van de video. Dat is bij mij zo'n Atom N450 met Intel GMA 3150 chip die ook in de Aspire One zit. Ik gebruik trouwens een Wibu installatie zodat de partities onaangetast blijven.

Maar ik heb genoeg gezien, kan niet wennen aan Unity. Alles is zoek, alleen al proberen bestandsbeheer te vinden. Is een knopje geworden op het nieuwe bestanden zoek scherm maar voor je dat weet. Zal wel inleer tijd zijn maar ik wordt er horen dol van. De eenvoudigste taken worden een nachtmerrie. Bij 10.04 kon ik alles blindelings vinden, ik vind die veel handiger. Ik ga weer terug naar 10.04.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/14, 20:33:14 »
Ik ben helaas tot dezelfde conclusie gekomen unity is een groot drama, bestandsbeheer is inderdaad erg lastig.
Ook die balk met iconen die maar steeds links blijft staan is een ramp, je scherm is al niet zo groot als er dan ook nog een deel afvalt blijft er niet zoveel meer over.

Ik ben een echte Ubuntu fan, en ons hele bedrijf draait onder Ubuntu maar met 10.10 netbook lijken ze toch de weg kwijt te zijn.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/15, 15:12:29 »
Smaken verschillen maar ik heb duidelijk betere ervaringen met de 10.10 NBR.

Er zijn veel AA1 's maar ik heb de 110L versie met SSD van 8 Gb (Intel) en oorspronkelijk Linpus.
Ik wissel ook nog wel eens wat, de Meego versie van mei is bijvoorbeeld ongelooflijk snel, booten in ca. 7 seconden!

Maar de Ubuntu NBR is meer compleet, het is toch wel handig om bijvoorbeeld direct over Open Office te beschikken.

Op mijn AA1 werken alle Ubuntu versies prima MAAR ik heb ook wel eens dergelijke installatie problemen gehad.
Na meerdere experimenten ging de installatie goed als ik eerst de SD kaart(en) uit het systeem verwijder voor het installeren van Ubuntu.

De nieuwe beeldscherm indeling werkt best leuk. De extra regel die nu boven is 'bespaard' door het verschuiven van de knoppen is merkbaar 'winst'. De kolom links werkt best leuk en deze ruimte mis ik niet echt.

Bugs: De enige bug die ik tegenkom met opstarten is een udevd[80] error die wellicht wat tijd kost maar verder geen merkbaar probleem lijkt op te leveren.

Fan: De kernel log geeft aan dat we nog wat missen voor de geregelde ventilator:
Opnemen in /etc/sysctl.conf
echo -n "enabled" > /sys/class/thermal/thermal_zone0/mode

Als het opstarten nu ook nog wat sneller kan, mogelijk hebben ze de kernel bij Meego heel specifiek gemaakt, ben ik helemaal blij.

Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/15, 15:20:24 »
Smaken verschillen inderdaad maar wat ik in 10.10 allemaal tegenkomt aan problemen heeft natuurlijk niets met smaak te maken.
Hier op kantoor werkt iedereen de gehele dag met deze machines en dan komen de foutjes naar voren.
De productie computers worden vanzelfsprekend met een LTS versie uitgevoerd maar 1 machine gebruiken wij voor het testen van nieuwe versies.

We hebben de testcomputer vandaag ook maar weer terug gezet op 10.4 want er steken teveel problemen de kop op.

Over een paar weken nog maar eens proberen.


Offline pe1dnn

  • Lid
Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/15, 18:56:10 »
Nog even over de start van het topic. Ik had net dat zwarte scherm met die knipperende cursor weer, na een reboot kwam het scherm wel goed op. Kon op die manier in de  Xorg log kijken en daar had ik:

Fatal server error:
xf86OpenConsole: VT_WAITACTIVE failed: Interrupted system call

Bij google zie ik al meldingen uit 2007 over dit probleem. Raar dat het in 2010 nog opduikt.



Re: Acer Aspire One start niet meer na install 10.10
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/16, 09:49:50 »
Het lijkt erop dat inderdaad eerder opgeloste fouten nu weer de kop opsteken, maar als je forum leest lijken er nog veel problemen te zijn met 10.10