Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade UBUNTU...  (gelezen 787 keer)

Upgrade UBUNTU...
« Gepost op: 2016/06/02, 10:43:37 »
Heb onlangs mijn oude laptop ge-restyled met Ubuntu 16.04 LTS (32-bit).
En dat werkt perfect...
Ik heb voor een 32-bit versie gekozen omdat ik wat schrik heb dat een 64-bit niet werkt ....
Processor      : 2x Pentium(R) Dual-Core CPU       T4200  @ 2.00GHz
Memory      : 4129MB (281MB used)
Operating System      : Ubuntu 16.04 LTS
Is het doenbaar om 64-bits te installeren? Wat moet ik dan doen? Kan ik huidige versie updaten?
Hoe een backup te nemen om huidige instellingen en versie te behouden?...
Wie o wie helpt deze leek met al mijn vragen???

DarkEra

  • Gast
Re: Upgrade UBUNTU...
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/02, 10:52:29 »
Je processor is 64bit:

http://ark.intel.com/products/37251/Intel-Pentium-Processor-T4200-1M-Cache-2_00-GHz-800-MHz-FSB

Dus je kan hier gewoon de 64bit Ubuntu op installeren, RAM geheugen heb je ook genoeg. Upgraden naar 64bit zal niet gaan dus moet er een herinstallatie gedaan worden. Met de live dvd/usb stick kan je gewoon uitproberen of het werkt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Upgrade UBUNTU...
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/02, 10:59:37 »
Citaat
Is het doenbaar om 64-bits te installeren? Wat moet ik dan doen? Kan ik huidige versie updaten?
Hoe een backup te nemen om huidige instellingen en versie te behouden?...
Je meldt dat alles perfect werkt. Waarom zou je dat dan willen?
Als je toch wilt, dan kan dat alleen via een schone installatie. Maar dat is dan weer strijdig met je wens alle instellingen te behouden.

DarkEra

  • Gast
Re: Upgrade UBUNTU...
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/02, 11:44:37 »
En waarom zou je het niet moeten doen? Het is immers een 64bit computer dus kun je er makkelijk een 64bit OS op zetten om gebruik te kunnen makken van de volledige 64 bit capaciteit. Plus tegenwoordig zijn de meeste distributies multi-arch zodat je op een 64 bit OS ook 32 bit applicaties kan installeren. Dat de TS de instellingen dan helaas kwijt is, is een bijkomend nadeeltje.
Zoals eerder aangegeven kan men het eerst uitproberen via de live sessie om te kijken of het werkt. Gaat dat dan kan Everglades er nog altijd voor kiezen om de 64bit te installeren of niet.

Overigens is het ook zo dat als je persé de Chrome browser en niet Chromium wil hebben, je pech hebt gehad op een 32 bit systeem. Chrome voor 32 bit is stopgezet en 32bit gaat er in de toekomst toch uit. Steeds meer linux projecten laten hun 32 bit versie vallen omdat 64bit de nieuwe standaard is geworden.
OpenSUSE, KaOS, CentOS, PCLinuxOS plus nog een aantal distributies hebben alleen nog 64bit en binnenkort volgt Fedora ook als ik me niet vergis.