Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over roteren in Gimp  (gelezen 1292 keer)

Offline MKe

  • Lid
Vraagje over roteren in Gimp
« Gepost op: 2017/08/30, 15:59:43 »
Hoi, ik vond een eigenaardigheid in Gimp.

Ik wilde het logo van mijn band in een foto verwerken. Daarvoor heb ik het als laag geplakt in die foto. Vervolgens liet ik het logo 45° kantelen. Tot zo ver geen probleem. Nou heeft ons logo een transparante ondergrond, dus ik selecteerde vervolgens alle niet-transparante stukken met het toverstokje en wilde daar een lichte schaduw achter maken met de filter drop Shadow. Maar de schaduw die gemaakt wordt is alsof het logo nog rechtop staat. Hij herkent gewoon niet dat het geheel inmiddels gekanteld is. De selectie gaat wel goed. Iemand een idee wat daar gebeurt?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/30, 16:24:49 »
Hoi MKe,

Koppel die twee lagen aan elkaar met het kettinkje, dan gaat het goed. Dat draaien gebeurt per laag. Dat is een bewuste keuze geweest, vermoed ik zo.



Als ik zo vrij mag zijn gebruik ik dit filter nooit. Ik doe een drop shadow in Inkscape. Dat heb ik veel betere controle en ook een duidelijk beter resultaat. Het kost wel weer wat langer tijd.

Voor de meelezers, dat GIMP filter heet Slagschaduw in de Nederlandse vertaling en zit onder Licht en Schaduw.

Lukt het zo, MKe?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2017/08/31, 09:36:11 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/31, 09:22:07 »
Misschien gewoon een extra laag maken, en deze bewerken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/31, 10:04:28 »
Hoi MKe,

Koppel die twee lagen aan elkaar met het kettinkje, dan gaat het goed. Dat draaien gebeurt per laag. Dat is een bewuste keuze geweest, vermoed ik zo.



Als ik zo vrij mag zijn gebruik ik dit filter nooit. Ik doe een drop shadow in Inkscape. Dat heb ik veel betere controle en ook een duidelijk beter resultaat. Het kost wel weer wat langer tijd.

Voor de meelezers, dat GIMP filter heet Slagschaduw in de Nederlandse vertaling en zit onder Licht en Schaduw.

Lukt het zo, MKe?

groet,

Just
Hoi Just,

Ja, ik gebruik een engelse GIMP :D

Bedankt! Het lijkt nu te werken. Als je het eenmaal door hebt is het niet echt een probleem.
Ik gebruik geen Inkscape, want dat zou mijn workflow nog ingewikkelder maken. Als ik het kan vermijden gebruik ik GIMP ook niet, maar doe ik alles in Darktable met een beetje ImageMagic op de commandline. In dit geval was het wel het gemakkelijkste om GIMP te gebruiken en laten we wel wezen, GIMP is echt een verbazingwekkend goed programma.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/31, 12:36:07 »
Hoi MKe,

Mooi dat het voor elkaar is. Ja, Inkscape is natuurlijk een vertragende factor.

Inmiddels is GIMP 2.9.6 uit. Dat is een niet stabiele versie, maar boordevol nieuwe dingen. Dat gaat wat worden als straks versie 2.10 uitkomt, maar dat gaat beslist nog wel even duren.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/31, 13:10:50 »
Inkscape, daar kun je ook veel mee, is ook een zeer mooi stuk software.
Heb daar vroeger een aantal foto's mee gewijzigd, zeer mooi, dus een aantal handleidingen gevolgd.

Re: Vraagje over roteren in Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/31, 15:59:32 »
Andere optie.

Selecteer de gedraaide laag.
...en dan...
In het bovenste menu:
Laag -> Laag naar afbeeldingsgrootte

Dan pas je de gedraaide laag weer aan aan de afmetingen van de rest van de afbeelding.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore