Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: write zero's op Harddisk OPGELOST  (gelezen 2115 keer)

Offline wolfke

  • Lid
write zero's op Harddisk OPGELOST
« Gepost op: 2010/01/27, 19:23:01 »
Hoe kan ik onder Ubuntu een partitie van een HD overschrijven met zero's.
Het moet echt de volledige schijf zijn (bootpartitievan winxp geeft problemen en blijft staan na format)
en ik moet het vanaf ubuntu doen want mijn windows start niet meer op.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/10, 16:48:26 door wolfke »

Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/27, 20:31:11 »
sudo dd if=/dev/random of=/dev/sda1
Dit zal de inhoud van /dev/random (bevat een brei aan willekeurige data) gebruiken om /dev/sda1 vol te schrijven. pas sda1 aan naar de partitie naar keuze.

Offline jan11000

  • Lid
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/27, 20:37:02 »
Elke boot partitie kun je wissen/formateren, en dan is het weg, want het is gewoon een partitie.

Of je hebt een 2e schijf in je pc waar de windows loader nog op staat.
Opstarten met xp cd, naar de R gaan, dan kom je in een recovery scherm.
Daar mbrfix doen, zie http://support.microsoft.com/kb/314058, voor handleiding.
Ga wel naar de goede schijf want je wist ook grub, indien je dus maar 1 schijf hebt niet doen.


Uitleg:
FIXMBR
fixmbr device name
Use this command to repair the MBR of the boot partition. In the command syntax, device name is an optional device name that specifies the device that requires a new MBR. Use this command if a virus has damaged the MBR and Windows cannot start.

Warning This command can damage your partition tables if a virus is present or if a hardware problem exists. If you use this command, you may create inaccessible partitions. We recommend that you run antivirus software before you use this command.

You can obtain the device name from the output of the map command. If you do not specify a device name, the MBR of the boot device is repaired, for example:
fixmbr \device\harddisk2
If the fixmbr command detects an invalid or non-standard partition table signature, fixmbr command prompts you for permission before it rewrites the MBR. The fixmbr command is supported only on x86-based computers.

Offline wolfke

  • Lid
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/27, 20:52:22 »
@jan11000: tijdens format wordt bootsector van die disk (=+/- 8MB) schijnbaar niet overschreven, gevolg:
- een 100% goede Norton Ghost image (dd 2008);
- een 100% goede Clonezilla image  (dd december 2010)
blijven steeds dezelfde fout geven op die C-schijf (beschadigd hal.dll)
Ik heb al alle mogelijke recovery-opties toegepast + winXP verschillende malen geherinstalleerd.
(maar dit is geen optie: ik wil die clonezilla image terugzetten)
Nu krijg ik die tip van iemand en wil dat wel eens proberen.
Ik heb alleen wat schrik voor de andere partities op die fysische schijf: die zijn nog goed en wil ik niet overschrijven.

edit= ik bedoelde de bootsector en niet de bootpartitie.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/27, 21:46:27 door wolfke »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/28, 01:40:51 »
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda1 bs=1M count=12
Dit zal de eerste 12 MB van die partitie overschrijven met nullen.

Als het niet de partitie is, kan je ook de eerste 12 MB van de schijf overschrijven.
Dan moet je /dev/sda gebruiken ipv. /dev/sda1

Let er wel op dat deze commando's destructief werken en dat je gewiste data niet meer terug kan halen.
Zorg er dus voor dat je de juiste partitie en/of schijf beschrijft en dat je backups hebt.
Geheel op eigen risico, enz,

Offline wolfke

  • Lid
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/28, 12:21:45 »
bedankt, iets dat ik niet goed begrijp.
Men heeft me gezegd dat ee ndormatde bootsector niet overschrijft en vandaar mijn probleem blijft op die schijf.
Maar overschrijft dit commando de bootsector dan wel?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/28, 12:58:15 »
Dit overschrijft echt alles wat in het eerste deel van een schijf of partitie staat. Dus ja, dit verwijdert ook de master boot sector/volume boot sector.

Als je het eerste deel van een partitie overschrijft, moet je die partitie daarna wel opnieuw formatteren.
Als je het begin van de schijf overschrijft zou ik de eerste partitie ook even verwijderen en opnieuw aanmaken.

Offline wolfke

  • Lid
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/28, 21:31:41 »
Dat is allemaal gelukt (zero's en terug formatteren) maar mijn oorspronkelijk probleem is niet weg.
(errors met hal.dll bestand bij opstart windowsXP)
Met Gparted merk ik op dat die windows-disk een extended partitie bevat.
Waar komt dat vandaan, want ik heb dit niet zo geformatteerd.
Ik heb ook gee ndualboor systeem: mijn ubuntu staat volledig op een externe disk

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/28, 23:03:54 »
Het geven van dit soort dd opdrachten is op het ubuntuforums.org niet toegestaan:
http://ubuntuforums.org/announcement.php?f=48

Hoewel 100% nuttig en een prima antwoord op de vraag is het bedenkelijk. Mijn tip is deze dd-opdrachten (alsnog?) te wijzigen in:
sudo dd of=/dev/sdaX (X=partitienummer)
Dat voorkomt problemen voor iemand (er zijn meer lezers dan de vraagsteller!) die deze opdracht uitprobeert zonder het te begrijpen (niet lachen, het is geen grapje :evil:).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline wolfke

  • Lid
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/28, 23:41:51 »
ik apprecieer toch ten zeerste dat ik die commando's hier gekregen heb.
Waar zou ik ze anders moeten gaan zoeken?
Voor mij stonden er voldoende waarschuwingen bij.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: write zero's op Harddisk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/28, 23:59:02 »
ik apprecieer toch ten zeerste dat ik die commando's hier gekregen heb.
Waar zou ik ze anders moeten gaan zoeken?
Voor mij stonden er voldoende waarschuwingen bij.
Voor mij was het ook duidelijk en waardeer het natuurlijk ook dat er snel een goed antwoord is gegeven. No offense! :)

Toch heb ik begrip voor het internationale ubuntuforums.org dat dit niet wenselijk/toegestaan/slim is.

Zie http://ubuntuforums.org/ → Forum Help → Forum FAQ: http://ubuntuforums.org/announcement.php?f=48

Door de opdracht niet letterlijk te geven (maar bijvoorbeeld X=partitie) was het ook duidelijk geweest, maar het risico dat iemand dit ten goede trouw knipt-en-plakt en niet de juiste partitienaam/nummer weet is.... :evil:
Klik links bovenin op Documentatie