Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem loopt vast bij opstarten  (gelezen 421 keer)

Systeem loopt vast bij opstarten
« Gepost op: 2014/07/16, 16:48:59 »
Heb de versie ubuntu 12.04 lts
Ben in de fout gegaan met het installeren van de videokaart denk ik zo.
Zat bij updates heb maar gezegd installeren .
Nou start hij niet meer op.
Blijft hangen    met de vraag over welke optie hij moet nemen om door te starten.
Ik kan enter drukken zoveel ik wil hij doet niks.
Kan wel een eerdere versie opstarten.
Maar dit is niet mijn bedoeling.
Hoe krijg ik mijn systeem weer goed lopend.
Groetjes Ger

Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeem loopt vast bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/17, 11:56:46 »
Vraagstelling is inderdaad onduidelijk. Als je met "eerdere versie" inderdaad een eerdere kernel bedoelt, start daar dan mee op. met synaptic kan je dan de kernel "vastzetten" zodat hij niet meer wordt upgedated. Het kan altijd dat een kernelupdate een probleem veroorzaakt, dat er dan mogelijk bij een volgende update terug uit is. Is dat het geval, dan moet je het tijdelijk met de oudere kernel blijven doen.

"Eerdere versie" betekent misschien een andere Ubuntu versie die op een andere partitie geïnstalleerd is. In dat geval is de kortste pijn volgens mij Ubuntu 12.04 terug herinstalleren op dezelfde partitie. Als je zelfs niet naar een recovery prompt meer kan, is het verwijderen van de driver via de terminal ook al geen optie.

Re: Systeem loopt vast bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/17, 13:30:09 »
Ik wil best wel terug naar eerdere versie.
Maar hoe verwijder ik dan de opstartversie (kernel).
Start nu op met een oudere versie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeem loopt vast bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/17, 15:22:13 »
Oudere (en je nieuwste) kernel verwijderen:

- Als je synaptic niet hebt, installeer dat dan:
sudo apt-get install synaptic

- Noteer de kernel die je nu gebruikt (en verder wil gebruiken)
uname -a
Bij mij is het nu 3.13.0-30-generic

- Start synaptic

- Zoek "linux-image". Wat groen gevinkt is, is geïnstalleerd. Rechts-klik elke versie die je wil verwijderen, en kies "Mark for complete removal". LET OP: doe dat niet voor de kernel die je nu gebruikt, en laat bij voorkeur ook de vorige versie staan. Markeer de rest voor "verwijderen". Verwijder in jou geval ook "linux-image-generic": door dit te verwijderen zal je kernel niet meer automatisch bijgewerkt worden.

- Zoek "linux-header" en ga analoog verder als hierboven.

- Druk op de knop "Apply" (Toepassen): de gemarkeerde pakketten worden verwijderd.

Wil je terug automatische updates, installeer dan linux-image-generic en linux-header-generic terug.

Een andere methode om je kernel vast te houden is bestaat erin  linux-image-generic en linux-header-generic laten staan, maar aan te duiden dat de  huidige versie moet behouden blijven. Klik hiervoor op het image pakket dat je nu gebruikt, en kies in het menu "Package - lock version". Doe hetzelfde voor het overeenkomstige "header" pakket. Maak die markering ongedaan als je terug nieuwe kernelversies wil installeren.