Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10  (gelezen 2807 keer)

Offline NGF

  • Lid
Beste forumleden,

ik heb gister op mijn nieuwe Acer extensa 5635G ubuntu 9.10 geinstalleerd. Ik heb een extern beeldscherm van Samsung ernaast, dual screen werkte prima, totdat ik hardware sensors wilde installeren. Toen ik dat had gedaan kreeg ik alleen nog beeld op het scherm van de laptop zelf dat met strepen in 6 kleine vlakken was verdeeld, die met de muis meebewogen.Ieder vlak was een miniatuurvariant van wat ik normaal groot op het scherm heb.

specificaties:
Nvidia Geforce G105M
15.6"scherm op de laptop, 19"scherm extern
Intel 2 core t6600

Ik heb inmiddeld alles dat ik via dit http://wiki.ubuntu-nl.org/HardwareSensors heb geinstalleerd, gedeinstalleerd, maar nog steeds doen de schermen het niet. Wie kan me helpen weer terug op de oude instellingen te komen? Windows 7 werkt goed, dus de fout moet ergens in ubuntu liggen.

met vriendelijke groet,
NGF

EDIT:
Oorzaak was de installatie van de drivers van nVidia die nog niet goed werkten met ubuntu. Hieronder is in een post van Joshua822 de oplossing te lezen, mocht nog eens iemand dit krijgen. De hardware sensors hadden er niets mee te maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 07:52:26 door NGF »

Offline NGF

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 22:29:48 »
Is het een idee om, aangezien de kleine schermen onwerkbaar zijn en ik alle veranderingen ongedaan heb gemaakt, ubuntu erop opnieuw op te zetten? Ik heb aparte partities voor windows(vista installatie op een verborgen partitie die grub herkent, een load voor W7, een partitie van W7) en een Swap, aparte home en / partitie.
Als ik ubuntu opnieuw installeer op de / partitie, blijven mijn home en swap partitie dan nog steeds goed aangekoppeld? Alles op de home partitie is gebackupt. Denk dat de handeling die ik dan wil doen hetzelfde is als handmatig upgraden met een live CD, heeft iemand daar ervaring mee?

met andere woorden, ik wil de / partitie formatteren en dan daarop ubuntu 9.10 opnieuw installeren. Is dit aan te raden?

alvast bedankt,
NGF

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 22:43:33 »
Ja, dit kan prima.

Misschien, als je de instellingen van je programma's niet wenst te behouden, kun je nog dit in de terminal intypen vanaf de Live CD, maar dit is trouwens helemaal niet nodig als het gaat om dezelfde versie van Ubuntu die geherinstalleerd wordt :
sudo rm -R /home/<gebruikersnaam van je huidige Ubuntu installatie>/.*Dit verwijdert elk mapje op de home partitie dat begint met een punt. Mappen die beginnen met een punt zijn in GNU\Linux verborgen mappen. In dit soort mappen in de home directory van de gebruiker worden (meestal) ook de instellingen van een bepaald programma bewaart.

Offline NGF

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 22:47:34 »
Ik probeer het denk ik eerst zonder het verwijderen van de mappen met een punt, aangezien ik al vanaf mn oude 8.04 computertje instellingen heb overgezet vanuit die mappen. bedankt voor het antwoord, morgen/overmorgen ga ik ermee aan de slag. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Het lijkt alsof de instellingen van nVidia zijn veranderd..

[Bijna opgelost]

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 22:58:38 »
De nVidia G105M lijkt me nog een vrij nieuwe grafische kaart. Daarom kan het zijn dat het stuurprogramma voor GNU\Linux nog wat fouten bevat.

Dat brengt me trouwens op een idee. Kun je nog wel programma's starten vanuit de menu's ? Probeer dan eens naar Systeem > Beheer > Hardware drivers te gaan en de gesloten nVidia driver uit te schakelen. Ubuntu zal dan op het open bron nv stuurprogramma terugvallen. Werkt het dan na een herstart wel ?

Als je niet meer in de menu's programma's kunt starten kun je het ook nog in de recovery mode proberen op te lossen. Herstart je computer, druk op F8 juist na de POST, en kies in het Grub menu voor "recovery mode". Kies nu de optie "xfix". Werkt hierna alles weer naar behoren ?

Als dat niet heeft gebaat, kun je ook in het menu van de recovery mode kiezen voor "Drop to root shell" en met een sudo apt-get purge <pakket> het gesloten stuurprogramma verwijderen. Ik ken de naam van het pakket van het gesloten stuurprogramma van nVidia jammer genoeg echter niet.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 23:40:14 »
Sorry dat ik dit draadje bump, maar ik kom er net achter dat je bij Grub 2 ( de versie van Grub die gebruikt wordt in Ubuntu Karmic Koala ) niet op F8, maar op de Shift toets moet drukken om in het Grub menu te komen.

Offline NGF

  • Lid
Re: Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/02, 07:48:44 »
Goedemorgen,

bedankt, het laatste was inderdaad de fout! Ik had eerder voor de herstart voor de temperatuursensors ook de drivers voor de grafische kaart gedownload. Zag eerder ook al bij vensters slepen de oude vensters nog, zoals t er altijd uitzag als windows vastliep. Link niet meteen gelegd met de nieuwe hardware. Bedankt, zaak is opgelost!

groet,
NGF

P.s. Grub 2? Ik heb 1.97beta4 als ik opstart, lijkt op de oude van 8.04 die ik al 1,5 jaar gewend ben..
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 07:50:37 door NGF »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: [Opgelost] Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/02, 10:25:39 »
Heb je een upgrade gedaan vanaf Ubuntu Jaunty Jackalope ? Zo ja, dat verklaart waarom je nog de oude versie van Grub hebt, Grub hoeft namelijk niet geupgrade te worden om Ubuntu Karmic Koala te kunnen gebruiken.

Dus het ligt toch aan de stuurprogramma's ? Geeft niet veel. Voorlopig kun je nog wel even gebruik maken van het open bron nv stuurprogramma, en nVidia zal spoedig wel met een goed stuurprogramma komen.

Offline NGF

  • Lid
Re: [Opgelost] Bizar 6 delig beeldscherm Acer Extensa 5635 ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/02, 14:51:08 »
Nee, ik heb net een verse installatie, donderdag j.l. kwam de computer met win7 voorgeinstalleerd, ik had donderdag de live cd gedownload(bulgaarse mirror, aangezien de nederlandse overbezet was, en de bulgaarse optimale download snelheid gaf). Geen upgrade of iets dergelijks.

mvg,
NGF