Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows harde schijven mounten  (gelezen 981 keer)

Bollie

  • Gast
Windows harde schijven mounten
« Gepost op: 2007/10/21, 19:33:23 »
Via Dolhin kan ik mijn eerste HDD (waar ik windows en kubuntu op heb staan) prima 'verkennen', In Dolphin staat er ook een groen driehoekje aan de rechter onderkant. Echter kan ik mijn andere HDD's niet raadplegen. Ik zie ze wel staan in Dolphin, maar kan ze niet bekijken en krijg dan de foutmelding nfts-fuse.

Beetje jammer als ik alle mp3's twee keer op een HDD zou moeten zetten.  De oplossing?!

Offline Menno_

  • Lid
Windows harde schijven mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 20:32:25 »
ntfs-3g en ntfs-config installeren. Verder fii zoeken naar de howto's om eventueel eea te "tunen"

suc6
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Bollie

  • Gast
Windows harde schijven mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 08:31:06 »
Bedankt, ik ga het proberen. Dacht trouwens dat het al standaard in 7.10 verwerkt was. (NFTS-3g en NFTS-config). Wat ik dan wel raar vind is dat de ene NFTS schijf wel te 'lezen' valt en de andere niet.

Offline rja

  • Lid
Windows harde schijven mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 08:56:22 »
Citaat van: Bollie
Bedankt, ik ga het proberen. Dacht trouwens dat het al standaard in 7.10 verwerkt was. (NFTS-3g en NFTS-config). Wat ik dan wel raar vind is dat de ene NFTS schijf wel te 'lezen' valt en de andere niet.
Kan een rechten verhaal zijn.

Daarnaast, als een NTFS schijf niet netjes wordt afgemeld in Linux, heb je de kans dat je niet meer kunt lezen en schrijven, omdat Linux nog geen NTFS schijven kan repareren, dat kan alleen Windows.

Bollie

  • Gast
Windows harde schijven mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 10:37:48 »
Oke, maar hoe kan ik die rechten toekennen? Ben echt een beginner... (2 dagen aan het proberen)

Offline Menno_

  • Lid
Windows harde schijven mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/22, 10:48:47 »
In de terminal kan je opgeven:
user@machine$: sudo chmod 777 -R /padVanDirectorychmod is change modifier 777 is de getalmatige weergave van rwxrwxrwx, dus alle rechten aan resp. eigenaar/groepen/overigen en -R betekent dat het recursief moet worden uitgevoerd in de (sub-)directories. Laat je -R weg dan wordt alleen de map die je aanwijst naar 777 gezet, maar de inhoud die er dan al in staat niet.

In 7.10 dacht ik is ntfs-3g standaard al geïnstalleerd, maar ntfs-config niet. Ik heb voor ntfs-config nog een alternatief gezien in synaptic (fii zoeken op ntfs, dan zie je't vanzelf)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Menno_

  • Lid
Windows harde schijven mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/22, 10:54:42 »
Citaat van: rja
Kan een rechten verhaal zijn.
Daarnaast, als een NTFS schijf niet netjes wordt afgemeld in Linux, heb je de kans dat je niet meer kunt lezen en schrijven, omdat Linux nog geen NTFS schijven kan repareren, dat kan alleen Windows.
Dat wist ik dus niet, maar ik heb al sinds april mijn windowspartitie op deze manier gemount en af en toe heb ik systeem wel eens laten crashen (stroom eraf, werkt altijd ;) ) en niets hoeven repareren. Mijn externe schijf ook wel eens gewoon uitgezet en dat ging ook goed.
Het repareren zal dus uiterst zelden nodig zijn (sprak hij hoopvol)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425