Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386  (gelezen 1017 keer)

Offline coos

  • Lid
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Gepost op: 2006/08/31, 22:12:55 »
Na installatie van versie i386 over een 486 versie heb ik grote problemen gekregen met de hardware.
Als ik me goed herinner was het download versie van 9 augustus.
De dag na installatie begon mijn eerste harde schijf te tikken en verder gebeurde er niets. Na diverse keren opgestart te hebben met tikken stopte het tikken en kreeg ik de melding dat er geen OS gevonden kon worden.
Het bleek dat mijn harde schijf was overleden.
Na verwijdering van mijn eerste harde schijf en mijn tweede harde schijf als eerste te hebben gezet heb ik de live CD opgestart. Met Gparted heb ik mijn tweede harde schijf bekeken en het bleek dat niet alle partities werden gezien.
Door de tweede schijf weer als tweede te zetten en een andere schijf als eerste nog een keer de live CD opgestart en weer beide schijven bekeken het klopte van beide schijven niet.
Nog een keer de tweede als eerste gezet om deze te gebruiken om er Ubuntu op te zetten en bij het opstarten begon de harde schijf te tikken en kon ik geen toegang meer krijgen tot de harde schijf.
Een andere harde schijf gebruikt om er Ubuntu op te zetten en dit lukte.
Hiermee heb ik een dag gewerkt en toen begonnen ook problemen met deze schijf, het volume werd kleiner. Na opnieuw opstarten kreeg ik de melding van de BIOS dat de harde schijf slechter werd. Na op F1 te drukken starte Ubuntu nog wel op, maar liep na een tijdje vast. Ik wist niet meer zeker of deze harde schijf wel fris was voor montage dus nog maar een andere schijf, die volgens mij wel goed was.
Deze schijf heeft het niet zolang vol gehouden en het programma liep vast en bij het opnieuw opstarten begon de schijf met tikken.
Op een forum werd gezegd dat het alleen maar aan de voeding zou kunnen liggen. Daarom als laatste test met mijn laatste harde schijf op een afzonderlijke voeding.
Helaas ook deze begaf het, het volume werd kleiner en Ubuntu liep vast.
Dan eerst maar zonder harde schijf met alleen de live CD.
Geprobeerd een bestand naar mijn USB-stick te sturen, dit duurde me te lang en daarmee gestopt. Er stond nog iets op wat er wel af kon en dit verwijderd. Na de opdracht gegeven te hebben van uitwerpen, moest ik wachten totdat er iets naar de stick was geschreven en toen kon ik de stick eruit halen.
De stick er opnieuw ingestopt om te kijken of het bestand verwijderd was, maar de USB-stick werd niet meer gedecteerd en is dus waarschijnlijk ook defect.
Kan het zijn dat Ubuntu iets met de bios heeft gedaan of iets dergelijks.
Ik heb geen idee wat ik nu moet, het enigste wat ik er nog mee kan is met de live CD naar het internet, maar iets opslaan kan niet meer.
Gegevens: AMD64-3000, ASUS K8N-E Deluxe, oorspronkelijke harde schijven WD1200.
Wie heeft een idee.

Groetjes Coos.
Groetjes Coos

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 08:54:50 »
He Coos,

Jonge wat een problemen zeg ... Ik heb nog nooit meegemaakt dat welke versie van Linux dan ook het BIOS aanpast. Wel halen de diverse distributies meer of minder uit het BIOS, want "zelf ontdekken" gaat tegenwoordig ook.

Ik vrees toch dat je gewoon een zeer serieus hardware defect hebt en dan moet je denken aan het moederbord of iets dergelijks als er diverse verschillende componenten problemen geven.

Misschien kun je van jouw hardware van die controle-software downloaden welke je van bootable floppy draait. Maxtor heeft bijv. zo iets voor zijn harddisks en ASUS misschien wel voor het moederbord ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Phaldmmor

  • Gast
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 09:20:59 »
Hoi Coos,

Zit je niet mee he! Wat een problemen. Lijkt idd op een serieus hardware probleem. Misschien dat je controler op je moederbord slecht is? Wat tukecedo al noemde is controle-software voor je harddisks, hiermee kan je controleren of je harddisk in orde is. Je hebt toevallig toch geen cooler of een ander magnetisch apparaat in de buurt hangen van je harddisks? Dit zou problemen kunnen veroorzaken, al zijn harddisk wel afgeschermd tegen magnetisch straaling en zouden ze hier geen last van mogen hebben.

socratux

  • Gast
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/01, 12:56:12 »
In eerste instantie zou ik ook zeggen dat het een controller/moederbord probleempje is.. Maar misschien is het toch de kernel die niet goed is, aangezien je zei dat het na een vervanging van de kernel is gebeurd.

misschien de k7 kernel installeren?

Ik draai zelf de x64 (64 bit) versie zonder echt problemen te ervaren. Het is wel bekend dat bepaalde 32-bit onderdelen niet goed werken hieronder, bijv. win32codecs, flash, andere grafische toepassingen.
Bij mij draait ie server en heb dit dus allemaal gelukkig niet nodig.

Maar ik zou eerst even je hardware testen, mocht je niet een tooltje vinden van de maker van de hardware, dan is deze heel handig. Het is een bootable cd met allerlei testing/diagnostics tools voor hardware. Van verschillende merken hd's (maxtor, western digital, seagate en meer) zit hun tool al ingebouwd.

Offline coos

  • Lid
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/02, 22:29:10 »
Via een aantal tooltjes hebben wij, mijn schoonzoon en ik, weer
Groetjes Coos

budster

  • Gast
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/02, 22:40:50 »
Is jouw voeding zwaar genoeg voor je systeem .. want als ik het goed begrijp gaat het telkens fout tijdens formateren bij gebruik van liveCD.. dat is langdurige zware belasting van HD, CD en proccessor.

Misschien zorgt een te lage spanning voor dit soort maffe errors.

Mare van 120 Gig 600 gig maken is wel cool :)

Offline coos

  • Lid
problemen met hardware na installatie ubuntu desktop i386
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/03, 22:06:31 »
De spanning gemeten bij de harde schijf is zonder meer goed, zakt maximaal 20
Groetjes Coos