Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical  (gelezen 2779 keer)

Canonical
« Gepost op: 2014/06/17, 20:35:39 »
Ik heb de indruk dat de fut er een beetje uit is bij Canonical. UbuntuOne is gestopt, de telefoon laat op zich wachten enz. Ik werk al sinds het prille begin met Ubuntu maar ik merk steeds vaker dat nieuwe technieken en populaire toepassingen niet meer voor Ubuntu worden ontwikkeld. Ook niet door de gemeenschap.

Windows is voor mij geen optie. Mac vind ik veel te gesloten. Ik blijf dus nog wel even Ubuntu-gebruiker maar ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en.

Wat vinden jullie?

Offline Tom

  • Lid
Re: Canonical
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/17, 21:13:21 »
Wat bedoeld u met Nieuwere technieken en populaire toepassingen ?.
Wat die Tel betreft ja daar zijn ze veel te laat mee begonnen ,en hoeft voor mij ook niet.
UbuntuOne ,ach het geeft dropbox en meer wat dat cloud spul.
En die korte tussen versie´s hadden voor mij ook niet gehoefd ,daar doet Mint het beter wat hun plannen betreft.
Maar voor de rest is Ubuntu (Xubuntu) een prima product vind ik vooral zeer stabiel en daar gaat het om ,en ach ja wensen heeft iedereen wel!.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 09:04:01 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Canonical
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/17, 22:15:52 »
Op www.ubuntu.com staat de Ubuntu desktop nog in een klein hoekje rechts onderin... Anders dan 10 jaar geleden: http://web.archive.org/web/20041015013402/http://www.ubuntu.com/  ;)
Ik heb de indruk dat de fut er een beetje uit is bij Canonical. UbuntuOne is gestopt
Het stoppen van UbuntuOne is een strategische beslissing om te concentreren op andere activiteiten om van Ubuntu een het beste besturingssysteem te maken voor telefoons, tablets, desktops enz.
particularly with other services now regularly offering 25GB-50GB free storage.
ik merk steeds vaker dat nieuwe technieken en populaire toepassingen niet meer voor Ubuntu worden ontwikkeld.
Canonical levert “slechts” de Linux distributie Ubuntu, “het” moet juist van andere partijen (gaan) komen:
In fact, our user experience, developer tools for apps and scopes, and commercial relationships have been constructed specifically to highlight third party content and services (as opposed to our own); this is one of our many differentiators from our competitors.
ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en.
Misschien lukt het je Debian, zonder hulp van Ubuntu, zelf te installeren? :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Canonical
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/17, 22:42:25 »
Ik zie toch regelmatig nieuwe, populaire toepassingen. Al was het maar populaire Steam-games die meer en meer naar Linux komen.

Als je iets anders wilt, dan is er nog genoeg anders. Andere Linux-distro's of andere gebruiksvriendelijke OS'en zoals Haiku, AmigaOS, SyllableOS, MorphOS... of als je wat meer hardcore wilt kun je eens kijken bij Kolibri, Debian met Hurd, Plan9, InfernoOS of Solaris.

Verder ben ik het voor de verandering eens met testcees eens.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/17, 23:08:20 »
Ubuntu is nog steeds een prima, modern besturingssysteem voor de PC. Ik zie het probleem niet....

Ubuntu is zelfs zo goed, dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft om met Ubuntu als "halffabrikaat", 's werelds succesvolste Linux te maken. Dat klinkt misschien sarcastisch, maar zo is het zeker niet bedoeld.

Ubuntu is geweldig, van hoge kwaliteit en daarom zeer beslist de moeite waard. Zowel op zichzelf beschouwd, alsook als "fundament" voor andere Linuxdistro's die erop doorbouwen. Betrouwbaar, stabiel, voorzien van goede kwaliteitscontrole en prima nazorg (langdurige ondersteuning van de LTS-versies). Een gratis geschenk om dankbaar voor te zijn.

Re: Canonical
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/18, 09:39:06 »
Je kan het ook omdraaien....

Canonical heeft het lef om aan diverse zaken te beginnen en is nog stoerder om toe te geven dat het teveel geld kost of er niet genoeg tijd voor heeft om een perfect product af te leveren, en dus te beslissen dat de stekker eruit getrokken word.

Andere bedrijven zijn niet zo innovatief en blijven gezapig hangen bij 1 ding.

Nee ik vind dat het Canonical juist siert dat ze dat doen, en ze zijn druk zat met allerhande zaken dus om nu te gaan overstappen omdat Canonical in slaap lijkt te sukkelen lijkt me juist een hele vreemde beslissing, juist omdat ze heel druk zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/18, 09:58:13 »
Canonical heeft het lef om aan diverse zaken te beginnen ....
Precies. Denk bv aan Mir waarmee uiteindelijk met 1 codebase alle apparaten (desktop, tablet, telefoon, etc.) bediend worden. Canonical noemt dit 'convergence' (convergentie in het NL). En dat is iets waar Apple en Microsoft alleen maar van kunnen dromen. Dus als dat al niet innovatief is, dan weet ik het ook niet meer.

Wat wel jammer is dat al die activiteiten (waaronder Mir en Ubuntu Touch) waar Canonical/Ubuntu zeer druk mee bezig is, aan het oog onttrokken wordt waardoor het lijkt alsof er niets gebeurt..... (vandaar deze draad).

Re: Canonical
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/18, 11:47:31 »
Canonical heeft het lef om aan diverse zaken te beginnen ....
Precies. Denk bv aan Mir waarmee uiteindelijk met 1 codebase alle apparaten (desktop, tablet, telefoon, etc.) bediend worden. Canonical noemt dit 'convergence' (convergentie in het NL). En dat is iets waar Apple en Microsoft alleen maar van kunnen dromen. Dus als dat al niet innovatief is, dan weet ik het ook niet meer.

Wat wel jammer is dat al die activiteiten (waaronder Mir en Ubuntu Touch) waar Canonical/Ubuntu zeer druk mee bezig is, aan het oog onttrokken wordt waardoor het lijkt alsof er niets gebeurt..... (vandaar deze draad).

Oh, dus Mir is stoer om die reden? En wat is Wayland's doel dan? Wayland draait standaard op mijn smartphone en geen enkel probleem ermee. Wayland streefde al hetzelfde doel na vóórdat Mir in beeld kwam. Ben het met je eens w.b.t. die convergence, maar dat is niet te danken aan Mir want dat hadden ze ook met Wayland kunnen doen. Mijn smartphone is een prima voorbeeld van Wayland op telefoon.

Andere bedrijven zijn niet zo innovatief en blijven gezapig hangen bij 1 ding.

Daar ben ik het niet mee eens, maar soit.

Re: Canonical
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/18, 21:08:59 »
Ik vind Ubuntu niet slecht. Integendeel, ik heb nog nooit een stabieler en meer betrouwbaarder systeem gebruikt. Het is zelfs superieur aan OS-X. Het stoppen van U-One is echter onvergeeflijk. Voor mij was dat een zeer belangrijk medium waar ik al mijn apparaten aan had gekoppeld. Ik heb nog geen waardige opvolger kunnen vinden.

Ik zit ook te denken aan Mint. Op dit moment werk ik veel met Lubuntu. Een zeer basaal en prettig soepel systeem. Ik vrees echter dat Canonical wat meer aan de weg moet gaan timmeren in Europa. De tijd is er wel naar nu Windows een aantal miskleunen heet begaan.



Re: Canonical
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/18, 21:11:31 »
Bij populaire toepassingen denk ik ondermeer aan Good!, Google Drive (official) e.d. Zakelijke programma's die op diverse platforms werken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/18, 21:51:39 »
Bij populaire toepassingen denk ik ondermeer aan Good!, Google Drive (official) e.d. Zakelijke programma's die op diverse platforms werken.
En wat voor rol zou Canonical daarin precies kunnen spelen? Want dit is allemaal software van derden..... Wat ze wel kunnen (en ook doen) is een degelijke basis vormen voor zowel de desktop als ook op de server. En ook dat laatste is nogal onzichtbaar voor een gemiddelde gebruiker....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Canonical
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/19, 00:00:31 »
Citaat
Ik blijf dus nog wel even Ubuntu-gebruiker maar ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en
Zonder Canonical is er geen Linux Mint, en al die andere mooie distro's, afgeleiden..
Sinds 2007 gebruik ik dankzij Canonical geen windows  ;)

Re: Canonical
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/19, 01:22:19 »
Citaat
Ik blijf dus nog wel even Ubuntu-gebruiker maar ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en
Zonder Canonical is er geen Linux Mint, en al die andere mooie distro's, afgeleiden..
Sinds 2007 gebruik ik dankzij Canonical geen windows  ;)

Al die andere distro's? Uhm, veruit de meeste Linux-distro's (en dan reken ik even in het kader van de bewezen ondersteunde distro's) zijn niet eens op Ubuntu gebaseerd...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Canonical
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/19, 07:19:58 »
Citaat
Ik blijf dus nog wel even Ubuntu-gebruiker maar ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en
Zonder Canonical is er geen Linux Mint, en al die andere mooie distro's, afgeleiden..
Sinds 2007 gebruik ik dankzij Canonical geen windows  ;)

Al die andere distro's? Uhm, veruit de meeste Linux-distro's (en dan reken ik even in het kader van de bewezen ondersteunde distro's) zijn niet eens op Ubuntu gebaseerd...
Hij (RikRik) zegt helemaal niet dat álle (of de meeste) distro's van Ubuntu zijn afgeleid, maar wel veel.... en verdomd mooie zoals Mint....

Re: Canonical
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/19, 09:00:45 »
Canonical heeft het lef om aan diverse zaken te beginnen ....
Precies. Denk bv aan Mir waarmee uiteindelijk met 1 codebase alle apparaten (desktop, tablet, telefoon, etc.) bediend worden. Canonical noemt dit 'convergence' (convergentie in het NL). En dat is iets waar Apple en Microsoft alleen maar van kunnen dromen. Dus als dat al niet innovatief is, dan weet ik het ook niet meer.

Wat wel jammer is dat al die activiteiten (waaronder Mir en Ubuntu Touch) waar Canonical/Ubuntu zeer druk mee bezig is, aan het oog onttrokken wordt waardoor het lijkt alsof er niets gebeurt..... (vandaar deze draad).

Oh, dus Mir is stoer om die reden? En wat is Wayland's doel dan? Wayland draait standaard op mijn smartphone en geen enkel probleem ermee. Wayland streefde al hetzelfde doel na vóórdat Mir in beeld kwam. Ben het met je eens w.b.t. die convergence, maar dat is niet te danken aan Mir want dat hadden ze ook met Wayland kunnen doen. Mijn smartphone is een prima voorbeeld van Wayland op telefoon.


WTF heeft Jouw Wayland op jouw telefoon in godsnaam te maken met een discussie over Canonical en Ubuntu ????

Gewoon weer een postje om te posten en te roeptoeteren ??
Want volgens mij heeft Wayland nix met Canonical te maken of vise versa omdat het van nokia is.......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Canonical
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/19, 10:48:57 »
... dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft....

Zoals je van het LinuxMint-forum weet, ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag, hoe de organisatie achter het product LinuxMint in elkaar zit.
Het is toch vreemd dat, waar we van andere leveranciers als Microsoft, Apple en Google "alles" weten, we eigenlijk nauwelijks iets weten van "onze" leverancier, LinuxMint.
Op een mail daarover aan LinuxMint kreeg ik (nog) geen antwoord. Dus nu aan jou de vraag: waar haal je deze informatie vandaan?

P.S.
Uit een als freelancers in 1999 gezamenlijk uitgevoerd databaseproject bij ABNAmro ken ik Brenno de Winter.
Brenno timmert de laatste tijd nogal aan de weg als onderzoeksjournalist. Hem vroeg ik ook eens te kijken welke organisatie achter LinuxMint zit.
Ben benieuwd of daar nog iets uit komt.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Canonical
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/19, 11:05:37 »
... dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft....

Zoals je van het LinuxMint-forum weet, ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag, hoe de organisatie achter het product LinuxMint in elkaar zit.
Het is toch vreemd dat, waar we van andere leveranciers als Microsoft, Apple en Google "alles" weten, we eigenlijk nauwelijks iets weten van "onze" leverancier, LinuxMint.
Op een mail daarover aan LinuxMint kreeg ik (nog) geen antwoord. Dus nu aan jou de vraag: waar haal je deze informatie vandaan?

P.S.
Uit een als freelancers in 1999 gezamenlijk uitgevoerd databaseproject bij ABNAmro ken ik Brenno de Winter.
Brenno timmert de laatste tijd nogal aan de weg als onderzoeksjournalist. Hem vroeg ik ook eens te kijken welke organisatie achter LinuxMint zit.
Ben benieuwd of daar nog iets uit komt.

Zo gek is het natuurlijk niet.

De door jou genoemde 3 bedrijven zijn alle beursgenoteerd terwijl Linux Mint gemaakt wordt door misschien wel  vrijwilligers en gratis ter beschikking wordt gesteld.
Ik betwijfel of Brenno  de Winter hierover wat kan zeggen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Canonical
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/19, 11:12:46 »
@Gandyman: Wayland is van Intel, niet van Nokia.

Het was niet om te roeptoeteren, het was om een punt te maken dat Wayland hetzelfde doel heeft. En wat Wayland met Mir te maken heeft? Mir is afgeleid van Wayland. Canonical droeg ook bij aan Wayland voordat ze het forkten in Mir. Als die post volgens jou niet mag, laten we dan ook Mint uit dit topic verwijderen want zoals Mir een afgeleide van Wayland is, is Mint een afgeleide van Ubuntu...
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 11:15:06 door Vistaus »

Re: Canonical
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/19, 11:16:47 »
Citaat
Ik blijf dus nog wel even Ubuntu-gebruiker maar ik begin wel te kijken naar alternatieve Linux OS-en
Zonder Canonical is er geen Linux Mint, en al die andere mooie distro's, afgeleiden..
Sinds 2007 gebruik ik dankzij Canonical geen windows  ;)

Al die andere distro's? Uhm, veruit de meeste Linux-distro's (en dan reken ik even in het kader van de bewezen ondersteunde distro's) zijn niet eens op Ubuntu gebaseerd...
Hij (RikRik) zegt helemaal niet dat álle (of de meeste) distro's van Ubuntu zijn afgeleid, maar wel veel.... en verdomd mooie zoals Mint....

Excuses, dat heb ik dan fout gelezen. In dat geval ben ik het met je(jullie) eens :)

Re: Canonical
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/19, 11:20:47 »
... dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft....

Zoals je van het LinuxMint-forum weet, ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag, hoe de organisatie achter het product LinuxMint in elkaar zit.
Het is toch vreemd dat, waar we van andere leveranciers als Microsoft, Apple en Google "alles" weten, we eigenlijk nauwelijks iets weten van "onze" leverancier, LinuxMint.
Op een mail daarover aan LinuxMint kreeg ik (nog) geen antwoord. Dus nu aan jou de vraag: waar haal je deze informatie vandaan?

P.S.
Uit een als freelancers in 1999 gezamenlijk uitgevoerd databaseproject bij ABNAmro ken ik Brenno de Winter.
Brenno timmert de laatste tijd nogal aan de weg als onderzoeksjournalist. Hem vroeg ik ook eens te kijken welke organisatie achter LinuxMint zit.
Ben benieuwd of daar nog iets uit komt.

Dit soort afscheidingen/afgelijden/vorken van de  flavours (smaken) in de Linux -open source wereld ontstaan meestal omdat iemand onvrede heeft over een product.
Een paar mensen beginnen dan wijzigingen te maken aan het originele product en of andere functies toe te voegen....
Dat is in ieder geval "meestal" het uitgangspunt.

Al naar gelang het succes van het product en of de interesse van vrijwilligers groeit het aantal medewerkers (als de persoon'nen die ermee begonnen het toestaan) en dan gaat het lopen.

Je moet dus niet direct denken dat er een bedrijf of organisatie achter zit, het kan ook zomaar 2 of 3 enthousiaste personen zijn die op 3 hoog in een achterkamertje de software aan het maken zijn.

Hierin schuilt ook vaak het gevaar van continuïteit van een product wat ook zomaar weer kan sterven.......

Mocht een product zeer gewild worden en heeft het vertrouwen van een bedrjf die eventueel voor support wil betalen is er een verdien model ontstaan en kan iemand er zijn geld mee verdienen.

Dat Pjotr zegt dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft moet je denk nuanceren.
Want of zij maken zeer marginale wijzigingen aan een bestaand product waardoor dit haalbaar is,
of zij hebben een schare van vrijwilligers achter zich staan.....
enz enz enz

Dus voor jouw beeldvorming moet het nu duidelijk zijn dat zodra je een Linux product pakt je niet direct een beeld moet hebben dat er een bedrijf achter zit allaa Microsoft, Apple of Google........

BTW.
De onzekerheid van "continuiteit" is onder andere 1 van de redenen dat veel bedrijven nogal koudwatervrees hebben voor Linux...

NOTE: Terwijl dit in heel veel gevallen onterecht is hoor.....
Want stel Linux Mint is zeer succesvol en de makers trekken ineens de stekker eruit is er een grote kans dat een andere groep het direct overpakt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Canonical
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/19, 11:30:33 »
Ik vraag me af hoeveel bedrijven koudwatervrees hebben voor Linux. Als ik zie hoe goed Red Hat draait en hoeveel winst ze maken en bedrijf na bedrijf overneemt om hun service en producten nog verder te verbeteren, dan lijkt me het koudwatervrees nog aardig mee te vallen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/19, 11:32:21 »
... dat Linux Mint slechts een ploeg van drie betaalde voltijdsmedewerkers nodig heeft....

Zoals je van het LinuxMint-forum weet, ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag, hoe de organisatie achter het product LinuxMint in elkaar zit.
Het is toch vreemd dat, waar we van andere leveranciers als Microsoft, Apple en Google "alles" weten, we eigenlijk nauwelijks iets weten van "onze" leverancier, LinuxMint.
Op een mail daarover aan LinuxMint kreeg ik (nog) geen antwoord. Dus nu aan jou de vraag: waar haal je deze informatie vandaan?

P.S.
Uit een als freelancers in 1999 gezamenlijk uitgevoerd databaseproject bij ABNAmro ken ik Brenno de Winter.
Brenno timmert de laatste tijd nogal aan de weg als onderzoeksjournalist. Hem vroeg ik ook eens te kijken welke organisatie achter LinuxMint zit.
Ben benieuwd of daar nog iets uit komt.
Ziehier een vraaggesprek met de hoofdontwikkelaar, van ruim een half jaar geleden:
http://www.techworld.com.au/article/529572/q_clement_lefebvre_man_behind_linux_mint/

Kerncitaat:
Citaat
I still do mostly everything. But that's the way I like it. I wake up in the morning and I have enough work for the next 10 years.

Linux Mint started as a hobby, as something I was doing on my spare time. It grew and it's now something I do full time, every day and with no spare time left for anything else.

I get a lot of help from many people and from the community and I also have two other people working full time with me. I'm not interested in making Linux Mint grow fast though. Seeking investments, funds, renting an office, giving myself a job title and going to work every day as the boss of 20 newly hired engineers isn't what I have in mind. I love what I do, I work with passion, from home, with no commercial ties to anyone, and now and then I get in a position where I can secure yet another salary and make someone else join the adventure.

Geen kantoor, geen bedrijfspand, geen werknemers in de gebruikelijke zin van het woord. "Gewoon" een intelligente kerel die bijna eigenhandig de op dit moment populairste Linux maakt, vanuit z'n eigen huis.

Samen met twee andere mensen aan wie hij een salaris betaalt (die vermoedelijk vanuit hun eigen woningen werken en die hij waarschijnlijk alleen digitaal ontmoet). En samen met een groot aantal onbetaalde vrijwilligers uit de Linux Mint-gemeenschap, niet te vergeten.

De kracht van open-bron-programmatuur op z'n best! Bovendien een bewijs van de kwaliteit van de bouwstenen die Mint gebruikt: Ubuntu en Debian zijn beide van zo hoge kwaliteit, dat voor het maken van Mint slechts zo weinig extra mankracht nodig is.  :)

Ondanks de geringe omvang van de ontwikkelaarsgroep, hoeven we niet bang te zijn voor de continuïteit: zelfs al zou Clement Lefebvre er ineens mee ophouden, dan krijgen we nog steeds de updates uit de Ubuntu-pakketbronnen.

Alleen de eigen Mintpakketten zouden dan geen updates meer krijgen, maar dat lijkt me slechts een tijdelijk probleem: het is allemaal open-bron-programmatuur, dus Cinnamon wordt dan vast wel voortgezet door deze of gene.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 11:46:50 door Pjotr »

Re: Canonical
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/19, 11:35:06 »
@Pjotr: Dat is een goede bron, zo te zien, en zo heb ik dan ook weer wat geleerd. Hij is in ieder geval erg open in dat artikel :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 12:22:03 door Vistaus »

Re: Canonical
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/19, 13:14:32 »

Geen kantoor, geen bedrijfspand, geen werknemers in de gebruikelijke zin van het woord. "Gewoon" een intelligente kerel die bijna eigenhandig de op dit moment populairste Linux maakt, vanuit z'n eigen huis.

Samen met twee andere mensen aan wie hij een salaris betaalt (die vermoedelijk vanuit hun eigen woningen werken en die hij waarschijnlijk alleen digitaal ontmoet). En samen met een groot aantal onbetaalde vrijwilligers uit de Linux Mint-gemeenschap, niet te vergeten.

De kracht van open-bron-programmatuur op z'n best! Bovendien een bewijs van de kwaliteit van de bouwstenen die Mint gebruikt: Ubuntu en Debian zijn beide van zo hoge kwaliteit, dat voor het maken van Mint slechts zo weinig extra mankracht nodig is.  :)

Dat is natuurlijk prachtig maar krijgen ze alle drie griep of gaan ze tegelijk 5 weken op vakantie word er niet gewerkt aan Mint, ALS? dit al nodig is of zou zijn.

Citaat
Ondanks de geringe omvang van de ontwikkelaarsgroep, hoeven we niet bang te zijn voor de continuïteit: zelfs al zou Clement Lefebvre er ineens mee ophouden, dan krijgen we nog steeds de updates uit de Ubuntu-pakketbronnen.

Alleen de eigen Mintpakketten zouden dan geen updates meer krijgen, maar dat lijkt me slechts een tijdelijk probleem: het is allemaal open-bron-programmatuur, dus Cinnamon wordt dan vast wel voortgezet door deze of gene.
IDD blijft Ubuntu de leading factor maar het Mint gedeelte staat stil zoals je zelf al opmerkt...

En dit is waar bedrijven voor vrezen, nogmaals ?  terecht of onterecht .....

Want wij uit de Linux community weten en hebben de ervaring dat een bepaalde branche (indien het populair of succesvol is) gewoon weer word opgepakt door andere mensen.....

Echter een bedrijf moet ergens een redelijke zekerheid hebben dat de continuïteit gewaarborgd is.
En in dit Mint geval kan Clement Lefebvre op geen enkele manier garantie geven met als gevolg dat een bedrijf niet voor Mint zal kiezen.
Dat hebben we gewoon te accepteren.

Bij Ubuntu staat er een groot bedrijf achter genaamd Canonical en die kan wel die garantie afgeven of het vertrouwen geven wat een bedrijf nodig heeft......

Uiteindelijk helemaal aan het eind van de tunnel is het allemaal gerommel in de marge natuurlijk want ieder bedrijf kan failliet gaan waardoor alles ineens kan gaan stilstaan....
Zelfs Microsoft kan in elkaar klappen.....

Bij banken - financiële instanties kunnen regeringen nog instappen omdat het de stabiliteit van een land in gevaar kan brengen, maar bij dit soort bedrijven kan dat niet zomaar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/19, 13:23:41 »
Echter een bedrijf moet ergens een redelijke zekerheid hebben dat de continuïteit gewaarborgd is.
En in dit Mint geval kan Clement Lefebvre op geen enkele manier garantie geven met als gevolg dat een bedrijf niet voor Mint zal kiezen.
Dat hebben we gewoon te accepteren.

Bij Ubuntu staat er een groot bedrijf achter genaamd Canonical en die kan wel die garantie afgeven of het vertrouwen geven wat een bedrijf nodig heeft......
Klopt.... Zeker als het grotere bedrijven betreft. Die stellen nu eenmaal (terecht) extra hoge eisen aan de verwachte continuïteit. Een groot bedrijf kiest het beste Ubuntu, RHEL of SUSE.

Maar voor thuisgebruikers en kleine bedrijven is Mint beslist een veilige en verantwoorde keuze.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 13:26:17 door Pjotr »