Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aangepaste installatie op meerdere pc's  (gelezen 1592 keer)

ikke_dus.nl

  • Gast
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Gepost op: 2007/08/28, 23:01:21 »
Ik ga binnenkort bij de scouting ongeveer 25 pc's installeren met ubuntu.
Op deze pc's had ik graag xchat standaard geinstalleerd met de nodige servers.
Ook zou ik graag de standaard url's aangepast hebben. Tijdens deze instalatie is er geen internet beschikbaar en het liefst ook zonder netwerk. Ik had al iets gevonden met fai maar dat is iets te ingewikkeld voor deze klus.
Mijn vraag is: Kan dit in de installer opgenomen worden of is er een soort scriptje voor te maken ?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/29, 02:13:43 »
als de computers allemaal hetzelfde zijn zou ik gewoon een image maken van één computer en deze dan overal opzetten. Is sneller en wanneer iets kapot is kun je het oude image automatisch terug zetten.

Een andere optie is de configuratie map van xchat overal naar de /home/"gebruiker" kopieren. Ik ken het programma zelf niet maar ik denk dat dit de map .xchat zal zijn.

ikke_dus.nl

  • Gast
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/29, 19:09:00 »
Het zijn twee soorten pc's dus dat zal wel lukken. Op welke manier kan je in ubuntu het beste een image maken. Dan instaleer ik er eentje thuis en maak daar dan een image van.

Offline woteb

  • Lid
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/29, 19:52:00 »
Als je dit doet moet je op de volgende dingen letten:

1. Netwerkkaart op dhcp instellen. Static kan (in het bestandje /etc/networ/interfaces aan te passen), maar dan moet ieder systeem een uniek nummer hebben, dus: 192.168.0.1, 192.168.0.2 enz. Zijn er twee of meer systemen met hetzelfde netwerkadres, dan krijg je gegarandeerd foutmeldingen.

2. Na elke image kloon moet je het bestandje: /etc/hostname aanpassen met de computernaam die geldig is. Met andere woorden, ben je met werkstation-1 bezig, dan moet je dat in dat bestandje aanpassen. Iedere computer moet namelijk een unieke naam hebben.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ikke_dus.nl

  • Gast
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/29, 23:11:23 »
Ok daar zal ik dan op letten. Maar waar kan ik nu makkelijk een image mee maken?
Liefst een die zelf bootable is ?

Offline woteb

  • Lid
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/30, 10:28:26 »
Partimage en dan op een USB-disk zetten. Wel opletten dat de partities overal even groot zijn. Je kunt ook eerst een OEM installatie uitvoeren en daarna de image maken. Dan zet je die image op je systemen.

De OEM installatie (via de Alternate CD) geeft je de mogelijkheid om meerdere systemen met dezelfde hardware te installeren. Je maakt als het ware een ideaal systeem (met geïnstalleerde programma's en tweaks e.d.). Bij de eerste inlog op de gekloonde computer moet je dan een gebruiker aanmaken, toestenbord en land instellen, en klaar is Kees.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/30, 18:39:19 »
Een OEM install is inderdaad het beste. Goede tip van Woteb!

Offline woteb

  • Lid
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/30, 21:24:44 »
Alleen moet Ikke_dus dan twee keer een OEM install uitvoeren (of eentje ervan aanpassen) omdat er twee soorten systemen in het spel zijn.
Voor ieder soort moet er dus een eigen OEM install aanwezig zijn.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ikke_dus.nl

  • Gast
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/31, 22:27:35 »
idd. die alternate cd was ik niet op gekomen ! Ga van het weekend wel even proberen op een pc. Hoeveel mag een systeem verschillen om nog een oem cd te gebruiken? bv pentium3, pentium4 of andere grote van de harde schijf.

Offline woteb

  • Lid
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/01, 19:07:21 »
Kijk, als de systemen niet te veel verschillen (zelfde merk en ongeveer dezelfde video kaart, processor e.d.) dan maatk het niet eens zoveel uit, en kun je met één installatie volstaan. Het wordt vooral vervelend als de video kaarten verschillen. Ik heb eens bij een kennis van mij, mijn image erop gezet. Daarna de /etc/fstab en de /boot/grub/menu.lst aangepast (van /dev/hda4 naar /dev/sda4, de grub opnieuw aangemaakt (via de rescue modus van de alternate CCD en het werkte meteen.
Dus zo moeilijk is het niet. Wat heel belangrijk is, is dat de / partitie even groot is, vooral niet kleiner, liefst ietsje groter. Dan moet het zeker lukken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline SiemonG

  • Lid
Aangepaste installatie op meerdere pc's
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/02, 23:12:48 »
Ik gok dat de pc's geinstalleerd moeten worden voor de JOTI? Onze scoutinggroep moet ook zo'n opstelling maken. Alleen dan met allemaal verschillende pc's. Ik denk dat ik een poging ga doen om xubuntu te installeren met een paar programma's. Wat is nu de makkelijkste en snelste oplossing? Er is wel een internetaansluiting aanwezig, maar het zou makkelijker zijn als de benodigde software op de installatie CD staat. Is het mogelijk om een installatie CD te maken met een eigen selectie aan extra software en evt andere default instellingen?
The Ubuntu Counter Project - user number # 21754