Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] grub verknoeid!  (gelezen 1452 keer)

[opgelost] grub verknoeid!
« Gepost op: 2010/02/10, 00:01:40 »
Hoi,

Op mijn laptop is uitsluitend Ubuntu geinstalleerd. Dist upgrade gedaan naar 10.04 (jaja)
Dat ging prima. Maar daarna bij updates werd ook GRUB onder handen genomen.
En dat is fout gegaan. Daarna startte de laptop wel op, kreeg ik de melding dat Grub loader werd gestart maar daarna een knipperende cursor en daarna startte een filecheck en werd daarna Ubuntu gestart.

Om dit te repareren hum hum, heb ik een commando van de help pagina van Pjotr gekopieerd en geplakt en nu start de laptop alleen nog met het woordje grub> (dat heb ik dus niet goed gelezen ben ik bang)
en dan blijft het doodstil.
Ik heb nu de 9.10 live cd in de flaptop zitten en hoop op wijze raad.
hoe nu verder?

groet,

Gerrit-Jan
« Laatst bewerkt op: 2010/02/10, 01:24:09 door warmbakkertje »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: grub verknoeid!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/10, 00:16:36 »
heb je grub herstel voor grub 1 [legacy] gedaan ipv grub2 die gebruikt word nu, dit kan dit verklaren.

dan zou ik volgende stappen eens volgen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

[flink naar beneden scrollen tot: Herstel Grub 2 met een LiveCD

Re: grub verknoeid!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 01:01:33 »
Chris!

Top dank je wel.

Ik ben weer in het systeem, maar moet nog wel grub2 configureren, want ik ben weer in de situatie zoals ik beschreef in de opningspost, dat grub load en daarna na file check Ubuntu pas start, maar met die wiki probeer ik nog ff verder.

Gerrit-Jan

[opgelost]Re: grub verknoeid!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 01:22:54 »
OK

nog meer gelezen, misschien eerder doen in het vervolg.....

wat blijkt.. na de upgrade naar grub2 als je 1 besturingssysteem hebt, dan start Grub meteen door, tenzij je Shift ingedrukt houd...

mmmmm waarschijnlijk was er totaal geen probleem met mijn eerdere situatie op Grub gebied, maar zijn de meldingen nog wat kinderziektes van mijn 10.04 upgrade. Alles werkt, maar ja ik was verrast door het doorstarten zonder GRUB scherm..

groet,

Gerrit-Jan