Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel Wifi 5100 - Ubuntu 8.10, download snelheid pak lager dan bij Vista SP1  (gelezen 4697 keer)

kiekeboeboe

  • Gast
Hallo, Ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn Dell studio 1537 en het werkte "out of the box"
De Wifi verbinding doet het ook, nu heb ik echter vastgesteld dat de verbinding blijkbaar niet helemaal stabiel is. Ze valt nooit 100% weg, maar schommelt steeds tussen de 30 en 100%. Tevens heb ik moeten vaststellen dat mijn downloadsnelheid een heel pak lager is wanneer ik Ubuntu 8.10 gebruik dan wanneer ik Windows Vista SP1 gebruik. Wanneer ik met Grabit iets download van mijn nieuwsserver met Vista haal ik snelheden van 1200 KB/s, tijden een Ubuntu sessie met Pan haal ik echter slechts 300 a 500 KB/s. Iemand enig idee?

Offline track

  • Lid
Hoi Kiekeboeboe,

Welkom op het  forum !

Mijn indruk is dat de sturing van het zendvermogen (of zoiets) niet helemaal goed werkt.

Om een beetje achter de schermen te kunnen kijken zou ik graag een gedetailleerd overzicht over de hardware van je computer hebben.
Zou je een  sudo lshw -html  >  ijzerwaren.html in de terminal doen (en wachtwoord [enter] blind intikken, dat hoord zo)
en die  "ijzerwaren.html"  hier in de  Extra opties..  Bijlage:  zetten ?   Daar zal namelijk ook precies het chipset in staan.

Vriendelijke groet,

track

kiekeboeboe

  • Gast
Hier de ijzerwaren  ;)

Offline siegi

  • Lid
Kijk eens even of je na enkele keren proberen een verschil ziet tussen de snelheid met speedtest in ubuntu en met die in windows.
www.speedtest.nl

Offline track

  • Lid
Ook volgens de "ijzerwaren" heb je een  Intel WiFi Link 5100
Op verschillende fora zijn er meer klachten met deze die ook met en slechte overdragingsrate te maken hebben.

Een oplossing blijkt hier te staan:  http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1032617.html
Er wordt gewezen op een site met nieuwe drivers die precies het probleem met de zwakke overdragingsrate zouden verhelpen:
->  http://linuxwireless.org/en/users/Download
In het hoofdstuk "Ubuntu" wordt gewezen op de "backports":  -> sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid

Wil je het resultaat daarna hier posten ?

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 02:05:09 door track »

kiekeboeboe

  • Gast
Ok ik zal het eens proberen.en
Ik heb tevens bij pcpitstop, verschillende keren een speedtest uitgevoerd, en onder vista ben ik bijna dubbel zo snel in het downloaden, upload is nagenoeg hetzelfde.

Ubuntu:
Download Speed: 6039 kbps (754.9 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 345 kbps (43.1 KB/sec transfer rate)
Latency: 23 ms


Vista SP1
Download Speed: 11300 kbps

kiekeboeboe

  • Gast
Tja, ik heb van alles geprobeerd, het resultaat is dat ik in ubuntu nu helemaal geen netwerkverbinding meer heb.
Op een gegeven moment moest ik dit ingeven:
sudo make unload

Daarna moest ik de nieuwe driver loaden, aangezien ik niet wist welke, kon ik ook gewoon rebooten, resultaat, ik heb nu een prachtig standalone systeem van ubuntu.

Offline track

  • Lid
Heb je die  sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid gedaan dan ?
Alternatief kun je die  linux-backports-modules-intrepid  ook via synaptic binnenhalen.

Is dat niet gelukt ?

Hoezo moest jij  sudo make unload  ingeven trouwens ?  Dat snap ik niet helemaal.

track

kiekeboeboe

  • Gast
Ja,
kurt@kurt-laptop:~$ sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid
[sudo] password for kurt:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
linux-backports-modules-intrepid is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd

Ik moest unloaden volgens de uitleg hier http://linuxwireless.org/en/users/Download

Offline track

  • Lid
Ik hoop dat je dat gedeelte van de handleiding niet gevolgd bent.
Want als je de drivers zelf gaat compileren moet je heel goed weten wat je doet.  Echt niet zomaar !

In het hoofdstuk  Getting compat-wireless on Ubuntu  wordt uitdrukkelijk erop gewezen dat je óf zelf compileert of
de drivers vanuit synaptic gebruikt.

Zou je een mengelmoesje van beiden gedaan hebben moeten wij nu netjes uit elkaar zoeken wat stuk gegaan is.

Wil je even uitleggen welke stappen jij gedaan hebt en in welke volgorde ?

track

kiekeboeboe

  • Gast
Sorry voor mijn laattijdige antwoord, maar ik weet echt niet meer wat ik allemaal heb "uitgespookt".
Ik ben nog een echte newbie, en heb ondertussen nog enkele andere distro's uitgeprobeerd, maar allemaal hebben ze hetzelfde probleem met de wisselvallige snelheid.
Gisteren had ik PCLinuxOS op men laptop gezet, wederom hetzelfde probleem.
Toen was ik begonnen, met de installatie van FTD, en heb deze wiki gevolgd http://www.ftd4linux.nl/wiki/index.php/Source_installatie.
Ik heb tijdens het volgen van deze wiki een hoop componenten herinstalleerd en geïnstalleerd. Later zag ik plotseling dat ik aan volle snelheid aan het downloaden was.
Natuurlijk een goede zaak, alleen weet ik niet hoe ik het "gefixed" heb.
Greetz

kiekeboeboe

  • Gast
Ok, ik ga terug Ubuntu 8.10 installeren en wederom proberen de Wifi te optimaliseren.
Deze keer heb ik echter de tips van "Track" een beetje beter bekeken, en zal ik dus proberen er geen zootje van te maken  ???.
Als het me lukt dan laat ik hier iets weten.

kiekeboeboe

  • Gast
Ok, ik heb eerst via sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid de backported modules binnengehaald, snelheidstest heeft niets opgeleverd.
Daarna de backports compleet verwijderd en daarna zelf gecompileerd. Eveneens hier geen snelheidsverschil. Jammer

Getest via pcpitsop.com
Ubuntu:
Last Result:
Download Speed: 7320 kbps (915 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 345 kbps (43.1 KB/sec transfer rate)
Latency: 25 ms


Vista:
Download Speed: 11433 kbps (1429.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 384 kbps (48 KB/sec transfer rate)
Latency: 19 ms
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 23:55:05 door kiekeboeboe »

Offline track

  • Lid
Dit verschil blijkt mij duidelijk een vraag van de afstemming rsp. instelling te zijn.

Dus juist niet van goede of slechte driver (vandaar ook helemaal geen verschil tussen de beide versies),
maar iets met de afstemming van de driver / hardware-samenwerking.
Ik weet nog niet waar er een aanpak is maar volgens mij zijn er nog enkele wieltjes om er iets te doen ...

track

kiekeboeboe

  • Gast
Zou het iets met firmware kunnen te maken hebben?
Zie deze wiki van Debian; http://wiki.debian.org/iwlagn

kiekeboeboe

  • Gast
Ok, ik denk dat het aan de combinatie Linux - Accespoint ligt.
Ik heb mijn wifi 5100 uitgeschakeld, en een wireless USB device van Linksys getest, met hetzelde magere resultaat.
Het ligt dus waarschijnlijk aan accespoint van DLINk (van telenet gekregen)

kiekeboeboe

  • Gast
Ok, voor mij is het probleem opgelost.
Heb vandaag de RC van 9.04 erop gezet, en alle problemen zijn van de baan.
Downloaden gaat nu net zo snel als in Vista.
Lang leve 9.04 hiep hiep hoera :D

Offline siegi

  • Lid
Is idd nog een redelijk recente kaart, misschien moesten de drivers nog wat verbeterd worden :)

kiekeboeboe

  • Gast
Ja, hoe dan ook, voor mij is dit probleem alsnog opgelost!   O0