Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar  (gelezen 1086 keer)

Offline dirk71

  • Lid
HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Gepost op: 2013/02/16, 14:10:51 »
Beste,
Kan een bestaande interne HD 20 GB vervangen worden door een exemplaar 250 GB, zonder een volledige herinstallatie te moeten afhandelen?
Systeem draait een dual-boot, en HD heeft volgende indeling: 12GB NTFS (windows Xp), 7.9GB EXT4 (ubuntu) en 407MB wisselbestand.
Het betreft een DELL GX240, waardoor er geen plaats is om een 2e HD toe te voegen.
Heb al wat opgezocht, maar weet niet of en programma als bv Partimage hiervoor geschikt is (geen ondersteuning EXT4)?
Mvg,
Dirk

Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/16, 14:44:42 »
Moet de XP partitie ook nog groter worden? Zo niet dan zou je volgens mij gewoon middels het dd-commando (verdomd goed uitkijken  :P) of Clonezilla-CD de hele inhoud van de 20 GB schijf naar de 250 GB schijf kunnen klonen. Daarna kun je de extra ruimte waarschijnlijk wel bij de ext4 rootpartie van Ubuntu voegen, als het aansluit. Of je maakt een nieuwe ext4 (of NTFS) partitie aan voor data en verplaatst documenten, muziek e.d. daarheen (kan met Gparted of vanuit XP in het geval van NTFS).

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/16, 14:49:56 »
De Xp partititie mag eventueel ook groter worden (zou dan misschien ietsje vlotter werken), maar is niet echt noodzakelijk. Gebruik windows maar zelden voor aansluiten bepaalde apparaten, dewelke ik niet aan de praat kreeg op Ubuntu (ID-kaartlezer, Sony Xperia (voor updates) en Mio Cycle 305 (fiets GPS).

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/16, 15:29:36 »
Met clonezilla of hirens bootcd of systemresque of pmagic, een bit by bit kopie doen, dan kijkt kopie programma niet naar file system maar copieert gewoon alle 0 en 1 op de hd.
Daarna opstarten met ubuntu livecd, met gparted de partitie groter maken.
(zelf ook moeten doen, met clonezilla werkte dit niet, toen hirens of systemresque werkte het wel(dacht pmagic)).
Als goed is is dit alles wat je moet veranderen.

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/16, 15:54:04 »
Pmagic nu aan het downloaden, daarna een poging ondernemen!

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/16, 23:10:26 »
Hallo,
Overzetten gelukt, maar heb nu nog deel van de schijf die niet gebruikt is.
Had deze graag toegevoegd bij de Linux en XP partititie.
Huidige situatie:
HD 81 GB

1. 12 GB NTFS Windows Xp
2. Extended 31 GB
- 7.9 GB EXT4 Ubuntu
- 1.6 GB Wisselgeheugen
- 22 GB vrij en ongebruikt (Had deze graag toegevoegd aan de 7.9 Gb EXT4)
3.  32GB ongebruikt (Had hiervan graag 12 GB toegevoegd aan NTFS Windows XP, en de rest (20GB) als dataschijf gebruikt.

Is dit mogelijk en hoe??

Mvg,

Dirk


Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/16, 23:14:19 »
Nog vergeten vermelden; rest van de schijf (167) heb ik al als backupschijf aangemaakt, maar dat was geen probleem.

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/17, 07:03:45 »
Met ubuntu livecd opstarten, dan met gparted,
wisselgeheugen verplaatsen,
dan ubuntu ext4 vergroten.
Klaar.

Of,
Indien wisselgeheugen niet te verplaatsen is,
dan wisselgeheugen verwijderen,
dan ext4 vergroten(plaats overlaten voor wisselgeheugen),
dan wisselgeheugen maken.
Nadeel is dat je wisselgeheugen een uuid heeft, omdat je deze opnieuw aanmaakt dan wijzigd deze, en ubuntu gebruikt deze dan niet. In je fstab staat dit nummer, via gparted kun je dit wijzigen, dus uit fstab copieren en in gparted plakken, reboot en het zou moeten werken. (als je met de livecd werkt, pak dan wel de goede fstab, dus van de ubuntu die op je hd staat.)

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/17, 08:30:47 »
Bedankt voor de snelle reactie! Lijkt me allemaal wat 'chinees', maar dat was het eerste deel ook en is vlot gelukt.
Heb trouwens de volledige overzetting in 1 bewerking kunnen uitvoeren via clonezilla 'disk tot disk' na opstart met Gparted.
Ga me nu wagen aan het 2e deel!
(Heb trouwens nog altijd mijn originele HD die ook nog steeds werkt moest er iets misgaan.)

Offline koos4401

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/17, 09:15:40 »
Citaat
Nog vergeten vermelden; rest van de schijf (167) heb ik al als backupschijf aangemaakt, maar dat was geen probleem.
Dan heb je dus geen back-up!
Als je een deel van je geld in een ander vakje van je portemonnee stopt, ben je nog steeds alles kwijt als je portemonnee gejat wordt. Stop je een deel van je geld in een andere portemonnee, dan heb nog íets over na diefstal.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/17, 09:53:00 »
Als je het zo bekijkt heb ik inderdaad geen backup. Deze dient echter om de data van de deze en 3 andere pc's op te laten synchroniseren, niet als echte backup. Volledige backup van alle pc's gaat maandelijks naar tweede 2TB schijf die in een Xtreamer Pro mediacenter zit en die als NAS aan het netwerk hangt.

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/17, 10:01:53 »
Het uitbreiden van de Ubuntu EXT4 partititie is gelukt via liveCD en Gparted.
Zit nu enkel nog met een stukje ongebruikte schijf dat ik graag had toegevoegd aan de 12GB NTFS (Windows XP) partititie.
Iemand hiervoor een idee? Of is dit niet mogelijk?

Offline aartje

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/17, 10:18:29 »
De beste en volgens mij enige manier om een ext(2,3,4) rootpartitie te vergroten
en verkleinen is met de commandos "dump" en "restore". Deze commando's
zijn zo oud als Unix en kunnen worden ge-installeerd met synaptic (pakket : dump)
Je kan prima de rootpartitie op een extern medium (externe HD, tape oid)
dumpen met  het commando "dump"
Een Live systeem opstarten. Op je HD een vergrote (of verkleinde) rootpartie maken
en dan die dump weer terug te zetten op die nieuwe partitie met het commando "restore"
(met de nodige argumenten natuurlijk, maar dat wordt wel een heel groot verhaal)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/17, 13:36:51 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/17, 13:43:17 »
Xp vergroten door je extended partitie te verschuiven, en dit gaat zeer lang duren.

Offline dirk71

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/17, 18:43:44 »
En waarmee verschuiven? Dat het lang duurt maakt me eigenlijk niks uit

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/17, 18:49:53 »
In gparted verschuiven, met ubuntu livecd starten, dan gparted starten.
Je moet wel ruimte ernaast hebben, om te schuiven.

Offline Dave

  • Lid
Re: HD (dual-boot)vervangen door groter exemplaar
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/17, 18:59:12 »
Moet de XP partitie ook nog groter worden? Zo niet dan zou je volgens mij gewoon middels het dd-commando (verdomd goed uitkijken  :P) of Clonezilla-CD de hele inhoud van de 20 GB schijf naar de 250 GB schijf kunnen klonen. Daarna kun je de extra ruimte waarschijnlijk wel bij de ext4 rootpartie van Ubuntu voegen, als het aansluit. Of je maakt een nieuwe ext4 (of NTFS) partitie aan voor data en verplaatst documenten, muziek e.d. daarheen (kan met Gparted of vanuit XP in het geval van NTFS).

Clonezilla heeft nogal een probleem wanneer de nieuwe schijf anders/groter is.
Ook een partitie kloon is niet altijd meer benaderbaar om terug te zetten alhoewel in nautilus gewoon zichtbaar.
Uitgeweken naar andere software ondertussen.
Kwestie van jammer.