Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Unity 2d  (gelezen 2225 keer)

Offline Philipp

  • Lid
[Opgelost]Unity 2d
« Gepost op: 2013/02/05, 12:15:36 »
Na vele problemen heb ik beslist om Ubuntu te herinstalleren. Ik heb gekozen voor de 12.04 LTS-versie. Na installatie en heropstarten krijg ik wederom meldingen:"ubuntu has experienced an internal error. Do you want to continue, or send the error to fix the problem?"

Ik had graag unity 3d gehad, maar blijkbaar is unity 2d geinstalleerd. De driver voor Nvidia heb ik ook manueel moeten installeren via:

dpkg -s nvidia-current | grep Version

sudo apt-get install nvidia-current

Als ik  /usr/lib/nux/unity_support_test -p intyp krijg ik:
OpenGL vendor string:   NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce Go 7300/PCIe/SSE2
OpenGL version string:  2.1.2 NVIDIA 295.40

Not software rendered:    yes
Not blacklisted:          no
GLX fbconfig:             yes
GLX texture from pixmap:  yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program:        yes
GL fragment program:      yes
GL vertex buffer object:  yes
GL framebuffer object:    yes
GL version is 1.4+:       yes

Unity 3D supported:       no

Wat moet ik nu doen? 12.10 proberen te installeren, of overschakelen de 11.10, waar ik nooit problemen mee heb gehad?

Noot: De reden dat ik 2d niet wil gebruiken is omdat ik geen externe monitor kan aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 11:56:56 door Philipp »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 13:35:04 »
Na vele problemen heb ik beslist om Ubuntu te herinstalleren. Ik heb gekozen voor de 12.04 LTS-versie. Na installatie en heropstarten krijg ik wederom meldingen:"ubuntu has experienced an internal error. Do you want to continue, or send the error to fix the problem?"
Om één of andere reden (een vergissing) staat in een verse Ubuntu 12.04 installatie apport standaard aan. Dat is het foutmeldingssysteem. Je zet dit best af als eindgebruiker:

gksu gedit /etc/default/apport
Met bovenstaand commando open je het configuratiebestand /etc/default/apport als beheerder in de editor. Verander
enabled=1
naar
enabled=0
bewaar en verlaat de editor.

Citaat
Ik had graag unity 3d gehad, maar blijkbaar is unity 2d geinstalleerd. De driver voor Nvidia heb ik ook manueel moeten installeren via:

dpkg -s nvidia-current | grep Version
...
Unity 3D supported:       no

Wat moet ik nu doen?
Eens 12.10 testen. Met 12.10 heb je misschien meer kans dat je grafische kaart wel standaard goed wordt ondersteund.

Het feit dat je geen tweede monitor kunt aansluiten, heeft alles te maken met de ondersteuning van je grafische kaart, en niet met het feit of je Unity 2D of 3D gebruikt. Juist wegens die gebrekkige ondersteuning kan je 1) geen extra monitor aansluiten 2) geen gewone Unity draaien.

Ging alles op die PC wél goed met een vorige Ubuntu versie? Dan moet je eens zien of er geen andere nvidia drivers zijn die je kan proberen.

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 14:15:58 »
Oke bedankt, enable is nu veranderd.

Sinds ik van 11.10 naar 12.04 ben gegaan heb ik problemen met mijn grafische kaart. Met 11.10 heb ik zelfs nooit naar een "additional driver" moeten zoeken. Is 11.10 standaard 2d?
Ik zal eerst 12.10 eens proberen. Lukt dat niet dan ga ik Dit 7 pagina's lange probleem eens bekijken. Ze spreken daar over een experimentele driver, maar die heb ik echter ookal geprobeerd te selecteren in additional drivers zonder resultaat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 16:17:31 »
Sinds ik van 11.10 naar 12.04 ben gegaan heb ik problemen met mijn grafische kaart. Met 11.10 heb ik zelfs nooit naar een "additional driver" moeten zoeken. Is 11.10 standaard 2d?
Is het probleem 2D of is he probleem dat je geen tweede monitor kan aansluiten? In de Ubuntu versies sedert 8.04 probeert Ubuntu met compiz (3D effecten, grafische acceleratie) te werken. Gaat dat niet, dan valt het systeem automatisch terug op metacity (geen speciale vereisten voor grafische kaart).

m.a.w., lukte het vroeger wel een tweede monitor te gebruiken?

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 16:31:43 »
Het probleem was dat ik geen mooie effecten bv van 1 workspace naar de andere, alt tab,.. kreeg en dat ik geen externe monitor kon aansluiten. Met 11.10 ging dat wel maar met 12.04 niet.

Ik heb nu 12.10 geinstalleerd, in het begin was hij heel traag

(na 200+ updates geinstalleerd te hebben en zelfs na opnieuw opstarten) (Ik kreeg ook eerst de zijbalk met een grijze achtergrond en dan na 5 seconden werd deze transparant, de vensters kwamen schokkend tevoorschijn en sloten ook op die manier, tijdens het opstarten krijg ik een paars scherm met ruis ertussen tezien,...)

maar na een paar keer de batterij eruit te trekken werkt hij nu al veel sneller: self healing technology.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/05, 17:07:57 »
Het probleem is zeker ter hoogte van de videokaartaansturing. Wel eigenaardig dat het vroeger beter ging. Nu zijn de drivers van nvidia gesloten, en hangt de ondersteuning van je videokaart volledig van de inspanningen (of het gebrek eraan) van nvidia af. Open misschien eens een nieuw draadje om je te ondersteunen bij het zoeken/installeren van een betere driver, als die al bestaat.

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/05, 19:05:57 »
Het is toch nog altijd niet opgelost: Als ik bv opstart krijg ik dat rare scherm te zien, en daarna blijft waar normaal de werkbalk staat er een grijze rechthoek achter, die wanneer ik firefox opstart daar blijft staan. Tijdens de login krijg ik ook een vreemd scherm: ik heb er nu geen prtscrn van, maar het scherm was in 2 gesplitst, en de linkerhelft stond nu rechts op het scherm. De login staat normaal helemaal links, maar soms staat deze dus in het midden.
En dan is hij soms nog altijd ontzettend traag: internet, waar ik ontzettende problemen mee heb, zie het andere topic. Ik typ dit nu van een oude windows laptop die draadloos verbonden is, die draadloze verbinding op de 12.10 komt soms tot stand en dan werkt ze perfect, maar daarna begeeft hij het weer.

Ik twijfel nu tussen 11.10 en 10.04 om eens te experimenteren.

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/06, 00:27:58 »
Update
10.04 werkt zonder problemen en is veel sneller dan 12.10. Externe monitor bedienen kan via een bedieningspaneel van nvidia. Ik zal eens zien wat dit zegt. Het is stukken sneller, alleen mis ik wel de unity, maar dat is misschien een kwestie van gewoon worden.

Re: Unity 2d
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/06, 00:34:06 »
In 12.10 heb ik ook gezeur gehad met de Nvidia-drivers (itt jou dan weer niet in 12.04). Alleen in Ubuntu overigens, Kubuntu had er geen last van.

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/06, 01:07:31 »
Gebruikt Kubuntu ook unity? Als het dat niet zo is zou dat veel verklaren.

Ik vind Unity wel gebruiksvriendelijker dan de 10.04, ik ga daarom morgen toch nog eens de 11.10 proberen, denk ik...

Re: Unity 2d
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/06, 01:20:39 »
Gebruikt Kubuntu ook unity? Als het dat niet zo is zou dat veel verklaren.

Ik vind Unity wel gebruiksvriendelijker dan de 10.04, ik ga daarom morgen toch nog eens de 11.10 proberen, denk ik...
Plasma gebruiken zij.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/06, 09:43:14 »
Ik vind Unity wel gebruiksvriendelijker dan de 10.04, ik ga daarom morgen toch nog eens de 11.10 proberen, denk ik...
Leuk om dat eens te horen. Spijtig en eigenaardig in elk geval dat je grafische kaart in recentere Ubuntu versies slechter ondersteund wordt dan in vroegere versies.

Mocht je het nog eens proberen, hier heeft blijkbaar iemand de zaak kunnen rechttrekken met eenzelfde videokaart (Ubuntu 12.04): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1956779

Hier ging het met de "default drivers" na verwijderen van de proprietaire drivers (Ubuntu 12.04): http://askubuntu.com/questions/134097/unity-2d-loading-instead-of-unity-3d-at-login.

Als derde hit in google met trefwoorden "unity GeForce Go 7300/PCIe/SSE2" duik je zelf op. Zorg dus maar vlug voor een oplossing  =D

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/06, 09:58:27 »
Hehe, oke ik zal ze eens bekijken

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/06, 12:04:40 »
Oke, ik typ hier even de oplossingen van voorgaande links. Als ik het goed begrijp is de Nvidia blacklisted wegens vastlopen tijdens opstarten

Oplossing 1 Nvidia driver blijven gebruiken, en 3d geforceerd laden. Dit is denk ik wat er gebeurde toen ik 12.10 heb geinstalleerd.
Citaat
We blacklisted Geforce Go 7300/7400 because of some freezes at startup with the "nvidia-current" driver.

It seems that unity 3D can run with the "nvidia 173" driver with those card. However, you will get some slowness, you are warned!

So, to workaround the detection at startup, you can:

    sudo nano /etc/environment
    add: UNITY_FORCE_START=1
    Save the file with Ctrl+S
    reboot

Ensure you are choosing the "ubuntu" session in gdm (default). This will bypass the detection and try to start unity 3D.

Oplossing 2 Hetzelfde als voorgaande maar dan met de nouveau driver, gaat blijkbaar even traag. Dit is ook hoe de Dell 620 het heeft opgelost.

Citaat
Another option you've got is to use the experimental 3D support with the open source nouveau driver. It's probably slower than the proprietary nvidia driver, but it's been working great for me.

In order to install it, just open the application dash with the Super+A key combination, start typing 'jockey' without the quotes and select the Additional Drivers result. This will start the jockey-gtk application, where you can select to install the nouveau driver with experimental 3D support.

You'll still need to force unity to run by adding UNITY_FORCE_START=1 to /etc/environment, as explained in the other answer

Beide komen van: http://askubuntu.com/questions/37629/geforce-go-7300-7400-blacklisted-can-i-still-run-unity

Oplossing 3:  (Uw link naar askubuntu) alle drivers verwijderen, en dan werkt hij in 3d zonder problemen.
Citaat
I had previously chosen to install the proprietary Nvidia drivers, both the 'version current' and 'version current-updates'.

I have:
Ubuntu 12.04 with all the latest updates,
Nvidia Geforce GTX 460

I was making sure to choose 'Ubuntu' (instead of 'Ubuntu 2D') during logging in, yet I was still getting Unity 2D. After some research, I fixed this problem for myself by:

    Removing the Nvidia proprietary drivers:
        System Settings -> Additional Drivers (Wait a minute while it loads,)
        Choose each driver and choose 'Remove' (if the option exists,)

    Reboot.
        Amazingly, the default drivers worked perfectly, (even with my dual monitors!)

Now when I choose 'Ubuntu' (instead of 'Ubuntu 2D') during logging in I actually get Unity 3D

Ik neem aan dat ik dan nog na deze stap /etc/environment nog zal moeten aanpassen.

de bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nux/+bug/728745

Misschien nuttig om te vertellen dat ik de laptop wil gebruiken om op de externe display 1080p films te kijken. Wat ik begrepen heb uit de links is dat het mogelijk is om 3d te installeren, maar dat het wel alles veel trager maakt.
Ik ga nu eens proberen wat een film zegt op de 10.04, maar daarvoor moet ik nog wat codecs installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 12:06:40 door Philipp »

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/06, 12:45:00 »
De films werken, maar de externe monitor kan ik niet als dulicate gebruiken, enkel twinview, zie bijlage.
Als ik hem aansluit en ik ga naar displays krijg ik de melding of ik de "vendors tool" wil gebruiken. Kies ik nee gebeurt er niets, kies ik ja kom ik in een control panel van nvidia terecht, en als ik daar voor separate kies geeft hij een foutmelding.

Als ik nu nog eens wil experimenteren met 3d kies ik dan best de 12.04 of de 12.10? en via een update vanuit de 10.04 of een nieuwe blanco installatie?

Re: Unity 2d
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/06, 12:53:37 »
Ik zou voor 12.04 gaan want die wordt 5 jaar ondersteund en heeft minder problemen met de nVidia-drivers. Een upgrade kan prima mits je niet teveel hebt aangepast aan je installatie van 10.04

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/07, 10:25:36 »
Ik probeer nu 3d geforceerd te laten opstarten. Ik typ in de terminal:
sudo nano /etc/environment
Ik geef mijn wachtwoord.
En dan krijg ik dit
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games"
Ik zet er dan dit onder
UNITY_FORCE_START=1
En druk op ctrl s.
Ik krijg dan:
[ XOFF ignored, mumble mumble ]

Wat doe ik verkeerd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity 2d-Graag wat hulp met de terminal
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/07, 11:18:21 »
In nano bewaar je niet met Ctrl+S. Het zal gemakkelijker gaan als je in plaats het bestand aanpast met het commando
gksudo gedit /etc/environment

Zo kan je het bestand bewerken in een voor jou vertrouwde editor.

Re: Unity 2d-Graag wat hulp met de terminal
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/07, 11:30:39 »
Citaat
In nano bewaar je niet met Ctrl+S.

Klopt, in nano sla je op met Ctrl+O  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/07, 11:46:18 »
Oke bedankt, ik begin de logica te begrijpen.
Ik heb dus UNITY_FORCE_START=1 zonder aanhalingstekens eronder gezet en herstart.
Merk jammergenoeg geen verschil op.

De enige manier die ik ken om drivers te veranderen is dus via additional drivers, en ik kan ze op deze manier dus enkel activeren, maar dus niet verwijderen. Ik heb keuze uit 6 drivers: de 173,173 updated,96 version current(recommended),version current updated en de experimental. Ik neem aan dat deze laatste de nouveau driver is.

Ergens las ik dat ik ook gnome 3 kan installeren ipv unity. Hoe denken jullie daarover?

Offline Philipp

  • Lid
Re: Unity 2d
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/07, 11:56:32 »
Eureka, gelukt! Ik heb de oplossing van de site van Vanadium geprobeerd, d.w.z. via synaptic nvidia firmware gedownload.
Citaat
I think I got it fixed. When I uninstalled nvidia-current, it looks like it installed nouveau by default. I went into synaptic and installed the nouveau nvidia firmware. I then modified the /etc/environment file with "sudo gedit /etc/environment" and added
"UNITY_FORCE_START=1" to the file and saved it.

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost]Unity 2d
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/07, 14:44:12 »
Je bedoelt waarschijnlijk de site van Pjotr  :)