Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux  (gelezen 10305 keer)

Offline Maarten70

  • Lid
GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Gepost op: 2011/08/29, 17:44:52 »
Hallo mensen,

Ik heb gisteren Ubuntu op mijn PC geinstalleerd. Het werkt perfect. Helaas lukt een ding nog niet. Hoe krijg ik mijn Etrex Legend HCx herkenbaar? Ik heb al e.e.a. gevonden op dit forum: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/garmin-communicator-plugin-for-linux/msg688153/#msg688153. Ik heb dit allemaal uitgevoerd en succesvol geinstalleerd. Helaas is de GPS nog niet zichtbaar voor bijvoorbeeld Mapsource. Hetzelfde probleem doet zich overigens ook voor in Windows 7. Ben bang dat ik toch Windows XP zal moeten blijven gebruiken voor mijn GPS.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Maarten

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/29, 17:57:02 »
Ook voor mijn Tom Tom heb ik nog XP nodig.

Er zijn nu eenmaal dingen die nog niet 100% goed lopen in Linux (dit zijn er voorbeelden van).

Niet aantrekken; daarom is een dualboot XP - Ubuntu zeker aanbevelenswaardig als je een pc hebt.

Ik heb de luxe er meerdere te hebben; en ik hou 1 laptop met XP opzij tot XP sterft .... (dan zal het 7 of 8 worden)

Maar zeker met die nav-soft kan je beter vanuit een Windowssysteem werken dan met Linux te blijven klooien.

Ooit zal daar wel verandering in komen, dat kan ik je wel garanderen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Maarten70

  • Lid
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/29, 18:01:41 »
Oke, ik zal het er schijnbaar mee moeten doen. Wachten op een oplossing dus.

Dankjewel,

Maarten

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/29, 19:02:49 »
Als je wat naar onderen scrolt op de volgende pagina, dan zie je daar voor de etrex legend wat je moet doen om deze herkend te krijgen:
http://www.andreas-diesner.de/garminplugin/doku.php?id=devices

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/29, 19:27:57 »
Ik had de eTrex Venture (erg vergelijkbaar met de Legend) en ik heb deze uiteindelijk wel herkend gekregen door Ubuntu via een ander programma dan Mapsource. Via Mapsource onder Ubuntu of de Mapsource plugin heb ik geen succes gehad.
Ook als hij wel met andere programma's werkt geef ik je dus voorlopig (helaas) weinig kans om hem goed werkend te krijgen met de Garmin Communicator Plugin.

Ondertussen heb ik zelf de Garmin Dakota 10, als ik er data op wil hebben doe ik dat via zijn geheugen. (GPX voor 'geocaches', en de kaart haal ik als een gmassup bestand van openstreetmaps)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/30, 08:04:35 »
Hier alleen maar positieve berichten voor Garmin met Ubuntu. Sinds ik een GPSMAP 60s van Garmin heb ziet hij de Garmin als een hardeschijf en kan ik gewoon geocaches en de map in een keer overzetten. Ook leest hij fieldnotes via het programma OpenCacheManager voor Linux. En naast dit alles werkt GCstatistics ook fantastisch op ubuntu om mooie statistieken te maken. Dus hier geen problemen mee. Je zou een van de nieuwe duurdere GPS apparaten van Garmin moeten gebruiken om dit mogelijk te maken.

De communicator gaat niet werken en die hoop heb ik ook opgegeven. Het zou wel moeten werken op Windows 7 want daar heb ik hem wel op gedraaid hiervoor.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/31, 19:24:25 »
Ik gebruik een Garmin Zumo 550 en stippel daar regelmatig motorroutes of autoreizen mee uit.
Garmin leverde hiervoor standaard het programma 'Mapsource' mee, dat draait echter enkel onder Windows en Mac.  Ook voor de kaartupdates heb ik Windows nodig. De kaarten krijgen dmv lifetime-abonnement driemaandelijks een update.

Met de vertrouwde Garmin-omgeving is het makkelijk en zeker werken, geen gedoe om zaken al dan niet gedeeltelijk aan de praat te krijgen. Verder durf ik met mijn beperkte PC-kennis niet het risico lopen om door mijn geknoei het dure GPS-toestel om zeep te helpen.

Als we nu met zijn allen eens een mail stuurden naar Garmin met de vraag waarom ze hun software niet schrijven voor Ubuntu-Linux ? Wie weet kunnen we iets forceren.

Ik heb dat alvast gedaan.
Wie doet mee ?
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/31, 19:34:42 »
Ik gebruik een Garmin Zumo 550 en stippel daar regelmatig motorroutes of autoreizen mee uit.
Garmin leverde hiervoor standaard het programma 'Mapsource' mee, dat draait echter enkel onder Windows en Mac.  Ook voor de kaartupdates heb ik Windows nodig. De kaarten krijgen dmv lifetime-abonnement driemaandelijks een update.

Met de vertrouwde Garmin-omgeving is het makkelijk en zeker werken, geen gedoe om zaken al dan niet gedeeltelijk aan de praat te krijgen. Verder durf ik met mijn beperkte PC-kennis niet het risico lopen om door mijn geknoei het dure GPS-toestel om zeep te helpen.

Als we nu met zijn allen eens een mail stuurden naar Garmin met de vraag waarom ze hun software niet schrijven voor Ubuntu-Linux ? Wie weet kunnen we iets forceren.

Ik heb dat alvast gedaan.
Wie doet mee ?

Leuk idee maar heb ik al eerder gedaan en helpt niet echt.
De manier zoals ik nu de Garmin benader werkt prima en is zonder konsekwenties voor het apparaat. Je kan immers zonder mapsource kaarten laden.
Nee ik heb de hoop opgegeven dat Garmin iets voor 'ons' gaat doen.
En een lifetime update lijkt handig maar kost geld. Met OSM kom je ook een heel eind. Mijn kaarten zowel die ik in Afrika gebruik als hier in Europa zijn allemaal Opensource en prima uptodate.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/31, 19:36:26 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/03, 17:34:57 »
Hallo Landfiets (en anderen natuurlijk),

Ik ben niet vertrouwd met 'OSM'. (en zoals ik reeds zei, ben ik bang om mijn GPS te verknoeien)
Kun je hiermee ook navigeren door steden en straten in te typen ?
Kun je hiermee ook routes uitstippelen die je later met de motorfiets (of iets anders) rijdt ?
Waar haal je die 'OSM', en hoe krijg je die in de Garmin ?

Een hoop vragen, toch bedankt op voorhand voor het antwoord.

Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/03, 20:30:40 »
osm haal je van http://garmin.na1400.info/routable.php

http://home.deds.nl/~emiledk/OSM-handleiding.pdf  dit is de handleiding

de kaarten zijn volledig routable, maar straten staan er niet allemaal met naam in de database om goed te zoeken, wel op de kaart zelf uiteraard.
Je kan eigenlijk niets met je apparaat verknoeien. je koppelt je gps aan de computer, er verschijnt een zogenaamde externe hardeschijf.
daar moet je de kaart opzetten en voila. de gebruiksaanwijzing voor dit vind je ook op die site.
geen angst kan niet je gps verknoeien. de oude kaart die er misschien al op staat wel altijd ergens bewaren voor de zekerheid.
ik werk al jaren met osm en die zijn vaak up to dater als de huidige.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline jnom

  • Lid
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/03, 20:44:42 »
Hallo Garmin gebruikers,

Kijk eens op onderstaande link over het gebruik OSM i.c.m. Garmin apparaten.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin

Het is niet zo dat ik veel ervaring heb met het gebruik van OSM op mijn GPSMAP 60 van garmin omdat ik meestal nog gebruik maak van mapsource via een dubbelboot en ben nog wat aan het experimenteren met Qlandkarte.
Het bekijken van tracks gaat hierin prima. Voor converteren van gegevens en ophalen gegevens is Gebabbel te gebruiken. Beide programma's zitten in het softwarecentrum.Voor het bekijken van OSM o.a fietskaarten met knooppunten is Marble een goed programma.

Groeten,Johan.

Offline Eugene

  • Lid
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/04, 16:12:22 »
virtualbox, windows xp en het geheel werkt probleemloos.

je moet er alleen wel even moeite voor doen maar uiteindelijk is het ook mij gelukt.

ik heb geen goede ervaringen met mapsource onder wine!

eugene

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/04, 20:55:49 »
virtualbox, windows xp en het geheel werkt probleemloos.

je moet er alleen wel even moeite voor doen maar uiteindelijk is het ook mij gelukt.

ik heb geen goede ervaringen met mapsource onder wine!

eugene

kan ook zonder mapsource. gewoon de kaart die je maakt op OSM er in zijn geheel op zetten
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/05, 21:12:58 »
Ik weet nu wat gedaan als het nog eens regent.
Bedankt iedereen voor de mooie tips.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/28, 10:25:36 »
Ik haak hier even op in.

Mijn pc heeft geen dual boot meer, dus alleen Linux.

Via Wine kan ik mapsource gewoon openen, dus dat werkt wel.
Maar, de Garmin Communicator Plugin kan steeds niet verder omdat hij een FF-pagina niet open krijgt lijkt het. Iemand tips wat te proberen?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Dave

  • Lid
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/28, 10:56:33 »
alleen de oudere versies van mapsource werken onder wine.
Verder als iemand het bovenstaande wil uitproberen zet dat kaartmateriaal dan op een sd kaartje en je kunt bij kaartinfo selecteren met welk kaartmateriaal de zumo mag werken. Zo kun je niets aan het ding verkloten.
Uiteraard altijd goed om een totale systeem backup te maken.

Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/28, 10:59:28 »
Dank Dave. Ik zal de Garmin dus via XP op de andere pc of laptop moeten updaten etc. Jammer...
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Henk K

  • Lid
Re: GPS: Garmin Communicator Plugin voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/29, 11:46:44 »
Bij Ubuntu krijg ik mijn Garmin ook niet aan de praat, maar voor Windows 7 wel je kan namelijk bij Garmin een update doen voor je software van XP naar 7