Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb  (gelezen 814 keer)

Offline hadego

  • Lid
Ik wil Xuby 14.04.1 installeren in dual noot met w7 en xuby 12.04 verwijderen.
Daarvoor heb ik Gparted nodig.

Maar als ik de live usb opstart en op het muisje klik is er geen Gparted aanwezig, ook met de zoekterm Gparted krijg ik niets te zien.

Wat doe ik fout ? hoe kan ik verder ?

Graag tips / advies

Bvd

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/09, 09:55:10 »
Ik meen me te herinneren dat je gparted wel via de terminal kan opstarten, gksudo gparted.
Het kan ook via de installatie, selecteer iets anders bij de schijfindeling, kies de partitie met xubuntu 12.04 en deze wordt dan vervangen door 14.04.1.

succes!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/09, 13:32:02 »
Of gebruik de GParted live-cd. ;)

Offline hadego

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/09, 22:38:12 »
@IHC1000

Ik heb nog niet zo veel ervaring met linux vandaar mijn onderstaande vraag.

Als ik gparted opstart via de terminal, dan gebruik ik toch gparted van de "oude installatie dwz 12.04 " , terwijl ik eigenlijk gparted moet gebruiken die op de live usb zou staan.

Krijg ik geen problemen als ik dus de "verkeerde " gparted gebruik om partities te verwijderen ?

Hoor graag
bvd


Offline hadego

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/09, 22:40:20 »
@ Mikkel

Dat is voor mij, met relatief weinig ervaring met Linux, te ingewikkeld.

Het gaat hier om een desktop voor zakelijk gebruik, dus ik kan mij geen fouten veroorloven.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/09, 23:10:53 »
Het gaat hier om een desktop voor zakelijk gebruik, dus ik kan mij geen fouten veroorloven.
Moet je dan wel zo nodig 12.04 LTS verlaten?
Ik wil Xuby 14.04.1 installeren in dual noot met w7 en xuby 12.04 verwijderen.
Daarvoor heb ik Gparted nodig.
Voor een upgrade van 12.04 naar 14.04 heb je "Gparted" niet nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/09, 23:22:33 »
Volgens mij kan je Gparted installeren binnen de live-cd omgeving. De bestanden komen gewoon in het geheugen te staan, tijdelijk dus. Maar voor je doeleinden precies geschikt.

terminal:  sudo apt-get update

                sudo apt-get install gparted




Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/10, 05:25:59 »
Voor zakelijk gebruik zeg je.

Wees dan voorzichtig en begin met een back-up van alles wat belangrijk is. Hoe fijn en goed Linux ook is, er kan altijd iets mis gaan.
En eventueel experimenteren met een nieuwer os zou ik dan op een aparte schijf doen. (geen externe maar een tweede hd aanschaffen en eventjes de stekkertjes overzetten)  Als blijkt dat alles goed werkt met jou hardware dan kun je de definitieve stap op je gebruikelijke schijf alsnog doen.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/10, 09:05:44 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline hadego

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/10, 09:15:41 »
@ allen

Ik heb er nog eens goed over nagedacht , ik blijf voorlopig met mijn zakelijke pc maar op 12.04, mede omdat alles gewoon goed werkt.

Zo tegen 2017 zal ik dan de overstap gaan maken.

Dank voor de tips / adviezen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/10, 10:34:53 »
Verstandige keuze: er is immers geen noodzaak om over te stappen. Bij een zakelijke PC die goed draait op 12.04, kun je 14.04 rustig overslaan.  :)

Overigens zit GParted wel degelijk standaard in het iso van Xubuntu 14.04.1. Wel enigszins verstopt: ergens onder systeeminstellingen, als ik me goed herinner. Klik daarvoor op het instellingenpictogram in het menu, naast de afsluitknop.

Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/10, 11:52:40 »
@hadego: GParted Live CD te moeilijk? Dan zou ik ook maar van GParted in Xuby afblijven. GParted Live CD is net zo makkelijk/moeilijk als GParted in Xuby, namelijk...

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/10, 13:16:21 »
@ Mikkel

Dat is voor mij, met relatief weinig ervaring met Linux, te ingewikkeld.

hadego, het is een kwestie van een iso-bestand downloaden, lege cd in de cd/dvd-brander leggen, je brandprogramma starten, in de menu's daarvan zoeken naar de optie om een image te branden en het iso-bestand aan te wijzen.
Is de cd gebrand, dan start je daarmee de pc op. Dus ingewikkeld? Nee, hoor. ;)
Het voordeel van deze live-cd is dat je dus nooit de boodschap krijgt dat de partitie die je wilt bewerken, aangekoppeld (gemount) is.


Edit: overigens sluit ik me aan bij degenen hierboven die je adviseren gewoon bij 12.04 te blijven. Als die lekker draait op je pc, dan is upgraden naar 14.04 helemaal niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/10, 13:20:24 door Mikkel »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xuby 14.04.1 installeren maar geen Gparted aanwezig op live usb
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/16, 18:37:11 »
Voor iedereen die GParted zoekt in X/Ubuntu 14.04 live CD/USB:
Ubuntu -> muis menubalk, linksboven Dash (=zoekmenu) aanklikken (of de Windowstoets gebruiken),  intikken GP... twee letters zijn voldoende en je ziet GParted.
Xubuntu -> zoals Pjotr zei - het staat in het Whiskermenu -> Instellingen (zie bijlage).

[OT]De reden voor mij om wel naar 14.04 te gaan op de desktop  - de pauzestand werkt nu prima. De reden om op mijn notebook weer terug te gaan naar 12.04 - de pauzestand werkte in 14.04 niet (en dat is natuurlijk wel een onmisbare functie op een notebook). [/OT]
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce