Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet  (gelezen 5225 keer)

ddkiller0900

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Gepost op: 2007/11/14, 18:35:26 »
Ik ben hier met ubuntu op school een servertje op aan het zetten.
Het probleem is dat het werk niet luistert of data te laat ontvangt.

We werken met windows xp pro en daaronder draait vmware met ubuntu en xp client.
We hebben, ipadres, subnetmask, gateway en alle bestanden eignelijk aangepast maar ik krijg swat niet aan de praat. Wanneer ik lokaal probeer in te loggen met het commando
lynx http://localhost:901
zegt hij dat hij geen verbinding kan maken.
Via een windowsxp client inloggen lukt ook niet. We hebben ook geprobeerd met tcpdump te testen of er daadwerkelijk data werd ontvangen. Er werd data ontvangen maar pas 20 seconden later dan dat er geprobeerd werd in te loggen. Kan er ergens een soort timeout worden ingesteld??Want ik ben bang dat mijn sambaserver anders niet gaat willen werken. De leraar zei dat we van samba nog niks moesten instellen, swat zou zowiezo moeten werken, we zouden een menu te zien moeten krijgen. Leraar heeft alles nagecheckt maar voor het niet onmiddelijk. Iemand een idee??

Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 21:39:16 »
Hoi,

hoe kom je aan die 901 ?? moet dit een port number voorstellen.
En wat voor een server moet het worden een HTTP-server ?
Samba is een Windows-Network "serer" zodat je uw Linux pc's in een windows netwerk kan binden.

Voor samba ( Windows Netwerk ) moet je gebruiker inrichten,... zodat je op het windows netwerk kan toergijpen,...

Als je juist weet wat voor een server het moet worden, kunen we misschien verder helpen.
Want je spreekt nu van 2 verschillende dingen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/15, 09:12:23 »
Citaat van: ddkiller0900
Ik ben hier met ubuntu op school een servertje op aan het zetten.
Het probleem is dat het werk niet luistert of data te laat ontvangt.

We werken met windows xp pro en daaronder draait vmware met ubuntu en xp client.
We hebben, ipadres, subnetmask, gateway en alle bestanden eignelijk aangepast maar ik krijg swat niet aan de praat. Wanneer ik lokaal probeer in te loggen met het commando
lynx http://localhost:901
zegt hij dat hij geen verbinding kan maken.
Via een windowsxp client inloggen lukt ook niet. We hebben ook geprobeerd met tcpdump te testen of er daadwerkelijk data werd ontvangen. Er werd data ontvangen maar pas 20 seconden later dan dat er geprobeerd werd in te loggen. Kan er ergens een soort timeout worden ingesteld??Want ik ben bang dat mijn sambaserver anders niet gaat willen werken. De leraar zei dat we van samba nog niks moesten instellen, swat zou zowiezo moeten werken, we zouden een menu te zien moeten krijgen. Leraar heeft alles nagecheckt maar voor het niet onmiddelijk. Iemand een idee??
Toch niet bij Syntra toevallig want dan zit ik bij je in de klas :)

Als je de server via DHCP een adres laat krijgen, krijg je dan ook effectief een geldig IP adres?
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1) Je configuratiebestand bevat misschien een syntaxfout. Een spatie teveel of te weinig zorgt ervoor dat je er niet in komt. Ook de instelling vanaf welk IP adres hij verbindingen moet toelaten is zeer belangrijk. Om het lokaal met Lynx te testen kan je in je SWAT configuratie best 127.0.0.1 als toegelaten IP instellen. Om vanaf je XP client in te loggen moet je een IP range opgegeven (bv. 192.168.1.0/24).
2) Misschien ligt het probleem niet op je server of je configuratie maar wel op VMware. Als er een vertraging zit op de communicatie is het mogelijk dat je VMWare niet deftig communiceert met je 'echte' PC. Ik heb gemerkt dat als ik de netwerkkabel van de echte PC niet aansluit, dat ik dan veel minder problemen heb. Je server kan namelijk ook communiceren met het echte netwerk dus kan het best zijn dat 'ie daardoor 'vreemd' gaat doen.

@Sniper_david:
Het moet uiteindelijk een samba server worden, maar op om de configuratie hiervan te doen vanop afstand (via http) kan je SWAT gebruiken. Het poortnummer 901 is dus het gebruikte poortnummer om je Samba-configuratie via SWAT aan te spreken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

ddkiller0900

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/15, 14:53:19 »
Ja idd bij Syntra zit ik op school. Heb het al allemaal zo geconfigureerd zoals gezegd maar ik denk dat ik alles eens stap voor stap moet nalopen.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 17:34:46 »
Toch niet syntra in Genk hoop ik, want dan is hier een derde onbekende klasgenoot :P
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/15, 19:28:47 »
Citaat van: Scormen
Toch niet syntra in Genk hoop ik, want dan is hier een derde onbekende klasgenoot :P
Toch wel :) 2e jaar? Kleine wereld :)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/15, 19:37:55 »
Geen tweede jaar, ik volg dagonderwijs :) Welke opleiding volgen jullie?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/15, 19:40:40 »
Avondonderwijs netwerkbeheerder :) (ik zit nu in de les, W2k3 server *zucht*)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/15, 20:11:15 »
Haha, hier ook netwerkbeheerder ;) Toch niet van Gert Jan les?
Sorry voor het gebruiken van je toppic, killer, we zullen nu maar terug ontopic gaan!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

linux_user

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/15, 21:06:53 »

ddkiller0900

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/16, 15:43:01 »
ff tussendoor, ben dus Nico, ook van tweede jaar en ja win2k3 is een vak apart op Syntra .... Al 2 dagen aan die oefeningen bezig die niet echt veel voorstellen.
Die site heb ik al gezien en uitgetest maar het werkte niet. Nu zeiden ze mij op een ander forum dat het mss iets met de resolv file te maken kon hebben. Kga dat eens nakijken en anders eens een clean install naast mijn huidge installatie doen en kijken wat het doet, maar normaal zal dat de zaak niet oplossen want heb al eens reinstall moeten doen maar dat had een andere reden.

linux_user

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/17, 15:03:07 »
Net zelf een ubuntu 7.10 samba servertje opgezet (met swat) volgens deze site https://help.ubuntu.com/community/Swat.
Geen probleem.
Het enige wat je moet doen als je van een andere computer wilt inloggen is "only_from = localhost" weg halen (wel een veiligheids risico). Of hier de IP-range van het netwerk neerzetten.

ddkiller0900

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/17, 18:23:31 »
Maar is dit onder vmware geprobeerd?? Want ik weet echt niet meer waar het aan ligt. Heb net alle config files nagekeken, de hosts file, services, swat, resolv.conf, ....
Hij blijft zeggen:
looking up linux first
looking up linux:901
making http connection  to linux:901
Alert!:unable to connect to remote  host.

lynx: can't access startfile http://linux:901/

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 18:53:52 »
kijk eens in de instellingen van je vmware.
Je kan daar bij de instellingen van het netwerk kiezen voor bridged of nat, pas die eens aan.

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

ddkiller0900

  • Gast
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 18:56:17 »
Heb ik al eens geprobeerd, maar zelfs als ik via de loopback probeer in te loggen, http://localhost:901, werkt het niet dus vraag me af wat dit met vmware te maken zou hebben.

Heb nog eens geprobeerd met iptables poort 901 te openen. Hoewel de poort open zou moeten staan geeft nmap aan van niet.
Wanneer ik tcpdump op mijn linux server start en met de windows cliënt erop probeer in te loggen met 192.168.2.2:901 geeft de linux server volgend bericht:



Linux herkent dus dat poort 901 gelinkt is aan de swat service (van /etc/services) maar doet er niks mee. De verwijziging naar de swat directory staat ook goed ...

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Netwerkserver opzetten, netwerk reageert niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/27, 09:18:08 »
sorry voor de late reply, maar kan je eens de inhoud van je swat config file posten of doorgeven? Heb je ook al eens geprobeerd om in het adres het IP adres van je server te gebruiken ipv localhost of linux (bv http://192.168.1.100:901) ?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °