Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld  (gelezen 1616 keer)

Offline midas

  • Lid
Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Gepost op: 2012/05/18, 15:17:34 »
Tja, het moet niet gekker worden....maar blijkbaar is het toch 'the rule of economy' binnen een closed source omgeving. Je koopt een pc/laptop met windows...niks mis mee wanneer je het daadwerkelijk nodig bent. De computerfabrikant installeert vele crapware-pakketten mee....je weet wel, allemaal tijdelijke probeerpakketten. Vervolgens biedt Microsoft aan alle crapware van je systeem te halen voor het lieve sommetje van $ 99,-. Het moet niet gekker worden >:(

Valt allemaal te lezen op:

http://www.zdnet.com/blog/hardware/microsoft-to-charge-customers-99-to-remove-oem-crapware/20446?tag=nl.e539
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/18, 16:03:05 »
gewoon linux! is al "decrappyfied" vanaf t begin.

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/18, 16:45:05 »
Of we gebruiken de oplossing uit het artikel :P (niet de MS-oplossing bedoel ik dan)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/18, 17:44:23 »
en dit is vreemd omdat?

dit is zodat Microsoft software verwijderd die door een 3rde partij is geïnstalleerd.
laat het eens door een reguliere computer winkel doen? dan krijg je ook een rekening vanaf €50.


even een ding: merken als Dell, HP, Toshiba etc. krijgen door de fabrikant van de software (de crapware dan dus) betaalt om die trials te installeren.
microsoft bied aan om dit er weer af te halen, maar dat kost tijd, en dus geld, dat jij daar dan voor moet betalen is normaal.
je kan het ook zelf verwijderen, als jij dat zelf niet wil doen moet je niet raar opkijken dat een ander dat ook niet voor niks wil doen.


je kan gebruik maken van die PC Decrapifier maar je kan die software ook zelf gewoon verwijderen via een programma toevoegen of verwijderen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/18, 18:38:05 »
€99,-? Bij mij kost het slechts 34 toetsslagen  :P

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M
[MODERATOR-EDIT]: Probeer dit commando niet uit: het wist je volledige schijf...[/MODERATOR-EDIT]
« Laatst bewerkt op: 2012/05/18, 19:52:25 door Prosper »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline midas

  • Lid
Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 19:01:16 »
Ik had het artikel met name aangehaald om te laten zien in welk stadium wij blijkbaar met 'closed-sources software' zijn beland. Dat kan haast niet anders dan een laatste soort stuiptrekking zijn. Hoe lang nog laten consumenten zich besodemieteren? Hoe (gelukkig) anders is het bij linux-distrubuties en open-source in het algemeen? De praktijk van closed-source is gewoon niet eerlijk. Niet eens omdat het geld kost (dat is een keuze), maar omdat men consumenten frontaal tegen een muur laat knallen >:(
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/18, 19:55:54 »
Vind dit ook wel zout...
Persoonlijk zou ik eerder geneigd zijn om de 34 toetsaanslagen van Lord te gebruiken, vanaf een live-CD dan...
Enfin, ik ben voorlopig nog niet aan een nieuwe PC toe, dus het probleem stelt zich nog niet.

Oh ja, voor de niet-ingewijden heb ik toch maar voor de veiligheid een waarschuwing geplaatst bij het commandoke van Lord... :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/18, 20:28:06 »
Genuine Advantage voor trouwe klanten he.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/18, 22:47:42 »
Zelf verwijderen gaat goed en als je daarna een backup maakt van je systeem dan kun je indien nodig het er zo weer op zetten en ben je sneller klaar dan alles over te doen.
Met een laptop is het wat lastiger maar als je een desktop pc koopt, ga dan voor zelf bouw. Dan zit je niet gelijk opgescheept met al die meuk en kun je zelfs Windows weg laten al bevalt de oem versie van win 7 mij wel goed.

Maar inderdaad, je krijgt een hoop meuk erbij.
MS vraagt geld omdat ze dingen die ze er niet opgezet hebben, er voor je af halen. Maar zoals al eerder vermeld, je kunt dit heel gemakkelijk zelf doen.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/18, 23:14:22 »
PC Decrapifier kan met 1 klik veel commerciële rotzooi verwijderen van een nieuwe pc met Windows.
http://www.pcdecrapifier.com/


Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/20, 11:48:55 »
Jullie vergeten de troep van de hardwaremakers! Of te wel het merk van de PC.
HP heeft die onzin ook en die zijn er niet zomaar af te krijgen, hoewel het mij wel gelukt is. En zo zijn er meer merken die  hun eigen troep erop zetten; het is dus niet alleen MS die dat doet.

Daar gaat het ook juist over. Microsoft biedt aan om voor $99 de troep die andere partijen bovenop Windows stapelen voor je te verwijderen.

Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/20, 21:32:02 »
@prosper

Goed dat je het er even bij gezet heb  :)

@OT
Voor dat geld koop je trouwens een nieuw cdtje met Windows en doe je een schone installatie. :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Verwijdering 'crapware' van win-installatie kost fors geld
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/21, 22:23:02 »
...
Voor dat geld koop je trouwens een nieuw cdtje met Windows en doe je een schone installatie. :P

Als je de kosten van de licentie die er al op staat eraf haalt (dus die computer kaal koopt) hou je waarschijnlijk zelfs geld over.  :P