Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?  (gelezen 3006 keer)

Offline canti

  • Lid
Hoi,

Ik heb een Canon printer Pixma IP 3000. Ik weet nu inmiddels dat Canon niet zo Linux-vriendelijk is, maar die printer had ik al voordat ik overstag ging en Ubuntu 7.04 ging installeren (geen dual boot). Er is een Ubuntu-driver voor de printer waardoor ik zonder problemen kan printen (hoera!).

Echter, als een inkt-tank leeg is, geeft het Ubuntu-programma niet aan welke tank op is. Hoe kom ik er nu achter?

Groetjes,
canti

P.S.: volgens de website van Canon is er voor enkele typen printers een Linux-driver beschikbaar. Ook kan men daar aangeven dat men op de hoogte gebracht kan worden zodra er voor een andere type printer een linux-driver beschikbaar is gekomen. Als alle Canon-gebruikers van Ubuntu nu eens massaal gaan reageren, wie weet gaat Canon dan meer werk van maken linux-drivers!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 00:10:55 »
Je moet het pakket "ink" installeren.
Met het commando sudo ink -p usb kan je de inkt hoeveelheden controleren.

sudo ink -p usb
[sudo] password for johan:
ink v0.4.0 � 2007 Markus Heinz

Canon iP4000

Photoblack:                   100%
Black:                        100%
Cyan:                         100%
Magenta:                      100%
Yellow:                       100%
Ik heb pas de inkt tankjes verwisseld, dus vandaar dat ze allemaal op 100% staan. Ik heb een Pixma IP4000 zoals je kan zien.

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 10:22:14 »
Hallo Johan,

Dat is heel interessant, dat wist ik niet. Ik heb gelijk het pakket binnengehaald en uitgeprobeerd. Toen kreeg ik de volgende foutmelding:

ink v0.3.2 (c) 2006 Markus Heinz

Printer reported size 109, real size is 109
0: MFG:Canon
1: CMD:BJL,BJRaster3,BSCCe
2: SOJ:TXT01
3: MDL:iP3000
4: CLS:PRINTER
5: DES:Canon iP3000
6: VER:1.10
7: STA:10
8: FSI:03
9: ���
10:
11:
12:
13:
14:
The "MFG:" tag has number 0
The "MDL:" tag has number 3
No "S:" tag found
No "VSTATUS:" tag found
Device file: /dev/usb/lp0
Could not open /dev/usb/lp0
Device file: /dev/usblp0
Command:
\x1b[K<\x00\x00\x1e\x00:SSR=BST,SFA,CHD,CIL,CIR,HRI,DBS,DWS,DOC,DSC,DJS,CTK,HCF;
Command Response:
\x00\xabBST:04;PID:00,00,00;TRB:00A800;CHD:CL;LVR:GAL,AT;MID:13E23A;HCU:00000003,K+00,C+00,M+00,Y+00,LC+00,LM+00;DJS:NO;DBS:NO;DWS:1512;DOC:4,00,NO;DSC:NO;PFS:FSF;FSI:03;PRF:01;
Printer not supported.
Could not get ink level.

De printer wordt dus wel gedecteerd, maar niet supported?? De printer staat gewoon aan, en er is een Ubuntu-driver in mijn pc.

Geen idee hoe dat komt. Ik ben helaas maar een redelijke newbie...

canti

edit: vergeten erbij te vermelden: ik heb nog Ubuntu 7.04 Feisty. Hopelijk kan ik binnenkort een Gutsy installeren, ik wacht eerst op iemand die mij daarbij zal helpen. Maar ik verwacht dat ook in Gutsy hetzelfde probleem zal zijn.

Taygeto

  • Gast
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 15:18:15 »
Hé, ik heb ook een iP3000, straks eens proberen :-).

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 16:03:29 »
Hoi Taygeto,

Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen hierin zijn. Laat me (en andere Ubuntu-forumleden!) weten wat jouw bevindingen zijn!

Eh, weet iemands anders niet de reden waarom bij mij het programma "ink" geen inkt-level kan weergeven?

canti

Taygeto

  • Gast
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/30, 09:49:03 »
Ik heb nog geen tijd gehad om te zoeken naar een oplossing voor jouw probleem, bij mij werkt het alvast (ik draai wel gusty). Ik zoek vanavond verder, maar kun je ondertussen al eens de inhoud van je /dev-map zeggen (als je printer aan staat natuurlijk)?

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/30, 10:49:39 »
Hoi Taygeto,

Het is bij jou dus prima gelukt onder Gutsy? Mmm, misschien moet ik ook maar eens gewoon Gutsy (clean) installeren. Maar ik wacht nog steeds op mijn collega die dat samen met mij zou doen (hij wil eerst eigen grafisch probleem met Gutsy oplossen).

Ik zit hier op mijn werk, dus ik kan thuis nog niet kijken wat onder /dev-map zit.

Wel, laten we het even rusten tot ik eindelijk Gutsy in mijn computer heb. Dan laat ik het jou (en andere forumleden) weten hoe het ermee is gegaan.

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
canti

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/30, 11:01:05 »
Hoi Taygeto,

Het is bij jou dus prima gelukt onder Gutsy? Mmm, misschien moet ik ook maar eens gewoon Gutsy (clean) installeren. Maar ik wacht nog steeds op mijn collega die dat samen met mij zou doen (hij wil eerst eigen grafisch probleem met Gutsy oplossen).

Ik zit hier op mijn werk, dus ik kan thuis nog niet kijken wat onder /dev-map zit.

Wel, laten we het even rusten tot ik eindelijk Gutsy in mijn computer heb. Dan laat ik het jou (en andere forumleden) weten hoe het ermee is gegaan.

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
canti

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/30, 11:08:01 »
Hoi Taygeto,

Het is bij jou dus prima gelukt onder Gutsy? Mmm, misschien moet ik ook maar eens gewoon Gutsy (clean) installeren. Maar ik wacht nog steeds op mijn collega die dat samen met mij zou doen (hij wil eerst eigen grafisch probleem met Gutsy oplossen).

Ik zit hier op mijn werk, dus ik kan thuis nog niet kijken wat onder /dev-map zit.

Wel, laten we het even rusten tot ik eindelijk Gutsy in mijn computer heb. Dan laat ik het jou (en andere forumleden) weten hoe het ermee is gegaan.

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
canti

Offline livino

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/02, 15:21:48 »
Ik zit met hetzelfde probleem als Canti, zij het met een Canon i560. Iemand een idee of het daar ook sipel oplosbaar is?

Lieven

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/02, 15:30:14 »
Hier staan alle printers die zouden moeten werken:
http://libinklevel.sourceforge.net/index.html#supported

Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/02, 18:51:23 »
Cool:

Citaat
nvidia@asus:$ sudo ink -p usb
ink v0.4.0 � 2007 Markus Heinz

EPSON Stylus Photo R300

Photoblack:                   105%
Cyan:                         105%
Light Cyan:                   105%
Magenta:                      105%
Light Magenta:                105%
Yellow:                       105%
Theoretisch gezien zijn ze dus overgelopen?  Ik heb ze overigens ook pas geleden vervangen.

Offline canti

  • Lid
Canon Pixma IP3000: hoe kom ik erachter welke inkt-tank leeg is?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/23, 10:58:33 »
Beste forumleden,

Ik heb gisteravond samen met een deskundige vriend de nieuwste Ubuntu geïnstalleerd. En ook meteen ink -p usb uitgeprobeerd: het werkte meteen!! Hoera!! Nu kan ik zonder zorgen printen!

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Groetjes van dolblije canti!