Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet op nieuwe laptop  (gelezen 13491 keer)

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #25 Gepost op: 2008/07/11, 20:30:05 »
Els1980

ja heb deze opgezocht er zitten 5 poorten op maar ook een power led indicator dus deze zou in/uit te schakelen zijn    als je laptop via kabel aangesloten zit op die switch zie je dan op switch of achterzijde lap top indicatie ledje branden

vwb die foutmelding kan je onder synaptics networkmanager instaleren (network-manager-gnome)

edit heb je nu al ubuntu 8.04 geinstalleerd misschien moet je dat gaan doen met netwerk kabel aangesloten op switch/netwerk
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #26 Gepost op: 2008/07/11, 20:56:04 »
Hallo,


ik heb nog geen Ubuntu 8.04 geïnstalleerd omdat ik altijd die ene foutmelding kreeg:

udevd-event [1543]: run-program: '/sbin/modprobe' abnormal exit
BusyBox v1.1.2 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)

Dat is de foutmelding. Ik heb daarstraks Ubuntu 8.04 nog wel eens opnieuw gedownload, ik kan nog eens proberen of er nu nog een fout is met die cd.

Bij de laptop brandt er een groen lichtje waar de kabel van het internet insteekt en af en toe gaat daar een oranje lichtje ook eventjes aan.
Op de switch branden zoals altijd 4 groene lichtjes.

Groetjes,

Els

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #27 Gepost op: 2008/07/11, 21:02:15 »
Els1980

ik zou toch adviseren om een complete schone installatie uit te voeren
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #28 Gepost op: 2008/07/11, 21:05:20 »
Dag drummies,


dat ben ik nu aan 't doen, ik heb net mijn nieuwe cd van Ubuntu 8.04 getest en er waren geen fouten, geen errors. Ik ben nu volledig opnieuw de installatie aan 't doen van Linux. Benieuwd of er dan internet zou zijn...
Als de installatie gedaan is, post ik hier weer iets.

Groetjes,

Els

Offline Hanssun

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #29 Gepost op: 2008/07/11, 21:13:44 »
Els wat geeft netwerkinstellingen aan bij verbindingen?

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #30 Gepost op: 2008/07/11, 21:17:18 »
Dag Hanssun,


deze melding kreeg ik bij netwerk:

Dat ding stond niet op de werkbalk, het er dan op gezet (netwerkverbinding) en er is een error: kijk maar:

Please contact your system administrator to resolve the following problem: Could not find information on intervace 'eth0:avahi' in /proc/net/dev

Nu ben ik de Hardy Heron (Ubuntu 8.04) erop aan 't zetten.

Groetjes,

Els

Offline Hanssun

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #31 Gepost op: 2008/07/11, 21:21:50 »
oke dan maar hopen dat Hardy  het wel pakt , we wachten wel af.

Gr Hans,

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #32 Gepost op: 2008/07/11, 21:24:50 »
't Is bijna klaar met Hardy, nog 30%. Spannend! 't Is een thriller.

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #33 Gepost op: 2008/07/11, 21:34:27 »
Grrrrr, eventjes dacht ik dat het in orde was maar nog altijd niet. Help, wat kan ik nu nog doen? Hebben we dan een echte router nodig of zijn er nog manieren om het probleem op te lossen? Het is nog altijd dezelfde foutmelding.

Please contact your system administrator to resolve the following problem: Could not find information on interface 'eth0:avahi' in /proc/net/dev

In de foutmelding staat een bestand weergegeven en in dat bestand staat helemaal niks. Kan het daar niet aan liggen? Hij zoekt voor zover ik het begrijp informatie over de interface in dat document en daar staat niks in.

Als er nu niks meer aan te veranderen zou zijn, als we een router zouden moeten kopen, zijn er waar je weinig of geen installatie voor moet doen?

Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #34 Gepost op: 2008/07/11, 22:09:08 »
Mooi 2 pagina's spam en nog geen oplossing ......

We moeten stap voor stap blijven werken om nu precies uit te vinden waar het probleem zit.

Allereerst je modem en je switch.

Laten we ervan uit gaan dat dit allemaal in orde is.

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is of je al eerder met 2 computers tegelijk hierop gewerkt hebt ??

We moeten namelijk wel zeker weten of dat modem meerdere IP adressen kan uitdelen.

Stel hij kan maar 1 IP adres uitdelen, dus je kan er maar met 1 PC tegelijk op werken is het vrij logisch dat je dit probleem hebt.

Zoals ik al in het begin probeerde uit te leggen, heeft iedere modem of router een lease tijd voor een IP adres.
Dit geld ook voor je modem naar je provider toe.

Stel dat het IP adres van de computer of van de vorige laptop in zijn lease tijd zit zal je nooit met een andere PC kunnen verbinden met die modem.
Je moet dan eerst wachten tot de lease tijd voorbij is.

Dit even ter uitleg, van wat ik bedoelde.

Want zo beschrijf je al eerder , die andere PC heeft wel internet en krijgt wel een IP adres en deze nieuwe laptop niet.

Nu volstaat het niet om dat IP adres te pikken en hard in deze nieuwe laptop te zetten, want naast dit IP adres staat ook het MAC adres van de netwerk kaart genoteerd in je modem.

Je zou nog kunnen proberen, terwijl alles aangesloten is,  het modem uit te zetten.
Dan 30 seconden wachten en het modem weer aan te zetten.
Dan kijken (eventueel met een release van de laptop) of je dan een IP adres krijgt van het modem.

Last but not least.
Indien je voorheen nooit met 2 PCtjes op dit modem gewerkt hebt, en het modem dus maar 1 IP adres kan uitdelen, zul je echt een router moeten kopen.

1 van de betere merken ook kwa garantie is dan Linksys.
wil eventueel nog wel kijken welk model.
Want je moet altijd een model nemen met Linux als firmware, omdat dit stabieler is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #35 Gepost op: 2008/07/11, 22:15:46 »
Hallo,


wij werken al jaren met een computer en laptop naast elkaar, eerst enkele jaren draadloos, nu via een kabel (het is van Telenet met de kabel dat wij internet hebben met een abonnement).
Deze laptop is nieuw gekocht deze week, daarvoor hadden we een Toshiba Satellite A40. Daar werkt het internet perfect op zoals nu: kabel zit in de Ethernetswitch, van de Ethernetswitch gaat er 1 kabel naar de computer en 1 naar de laptop. Dat heeft altijd perfect gewerkt. Sinds de nieuwe laptop er is, heeft die laptop geen internet meer.

Volgens mij kan het niet aan iets liggen dat kapot is, anders kon ik op mijn computer ook geen internet hebben. Ik heb zowel de kabel er hier al ingestoken (zonder dat er de Ethernetswitch tussen zit) als allebei de kabels eens geprobeerd die van de ethernetswitch naar de computer en de laptop gaan. Nergens iets mis mee, ze werken allemaal op mijn computer.

De laptop heeft voor zover ik weet altijd een ander IP-adres gehad dan de computer, ik heb ze eens opgeschreven en dat waren 2 verschillende IP-adressen.

Ik kan wel eens gaan kijken of er een mogelijkheid is om die modem eventjes uit te zetten als jij denkt dat dat zou helpen. Moet ik dan de computer en de laptop op laten staan, of 1 van de 2 afzetten?
Wat is een release van de laptop?

Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #36 Gepost op: 2008/07/11, 22:25:42 »
Hallo,


ik heb juist eens gekeken op de modem, er hangen daar 2 kastjes en ik wist niet precies op welke ik nu moest zijn, dus ik heb bij allebei een tijd op de knop geduwd, alleen kan je die kastjes blijkbaar niet afzetten, tenzij je de electriciteit daar uitschakelt van alles. Er is nog altijd niks veranderd. Dezelfde foutmelding blijft.

Offline Duckie

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #37 Gepost op: 2008/07/11, 22:26:12 »
Gezien het feit dat je het ook al geprobeerd hebt met het rechtstreeks aansluiten op je modem en met de kabel die in je computer zit, ga ik er even van uit dat het gewoon zou moeten werken.
Als je nu eens gewoon bij "Systeem"->"Beheer"->"Netwerk" kijkt hoe de instellingen staan.
Klik daar even op "Ontgrendelen", daarna op "Draadverbinding" en dan op "Eigenschappen".
Vul daar je gegevens in en klik op Ok. Dan bij het tabblad "DNS" nog je dns invullen.
Kom je er niet uit, post dan de gegevens die je daar ziet even hier op het forum.
____________________________________________

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #38 Gepost op: 2008/07/11, 22:29:26 »
Je hebt toch niet toevallig een defecte netwerkkaart?Of eentje die niet goed vastzit?
Kubuntu 20.04

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #39 Gepost op: 2008/07/11, 22:31:56 »
Hallo,


ik heb bij netwerk ook al vanalles geprobeerd, daar bij Wired connection (alles staat nog in het Engels) geprobeerd om dhcp in te vullen, het heeft nog niet geholpen, eender wat er mij al voorgesteld is. Ik weet zelfs niet wat ik nu precies waar in moet vullen.

Bij de netwerkinstellingen kan ik niks invullen bij DNS. Allé, als ik daar iets invul komt het nergens in dat scherm te staan.

Als ik links klik op die computerschermkes, zie ik dat er een bolletje staat bij Wired network. Daaronder kan ik nog kiezen voor "Connect to 802.1x Protected Wired Network...
Dat kan ik bij mijn computer ook kiezen heb ik al gezien.

Bij de netwerkmonitor staat er bij General- connection- name eth0:avahi aangeduid.

Ik weet niet, waar zit zo 'n kaart dan? Zit dat standaard in die nieuwe laptop? Ik heb in elk geval nooit zelf een netwerkkaart gekocht.

Offline Duckie

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #40 Gepost op: 2008/07/11, 22:39:17 »
"Bij de netwerkmonitor staat er bij General- connection- name eth0:avahi aangeduid."

Sorry als ik het fout heb, maar die avahi moet je dus volgens mij niet hebben.
Networkmanager is bij mij het eerste dat ik eraf gooi bij een nieuwe installatie dus weet niet of je die kunt instellen op een andere verbinding.
____________________________________________

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #41 Gepost op: 2008/07/11, 22:39:46 »
netwerkkaart zit ingebouwd in laptop en kan door trillen losgeraakt zijn(dan heeft ie waarschijnlijk niet goed vast gezeten).Zover ik uit jou posts begrepen heb zou dit het probleem kunnen zijn.
Je zou internetverbinding moeten hebben op het moment dat je de kabel of te wel rechtstreeks vanuit het modem aansluit of alleen als enige via de switch.Met je vorige laptop was dit ook geen probleem dus wat die aansluitingen betreft zit het wel goed.
Kubuntu 20.04

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #42 Gepost op: 2008/07/11, 22:41:59 »
Verdorie, als die netwerkkaart zou mankeren zijn we schoon gezien, de PC shop waar we hem gekocht hebben en klant zijn is dicht tot 28 juli. Mijn vriend zal lachen...

Duckie, wat moet ik dan aanduiden volgens jou? lo moest ik niet aanduiden zei iemand en 't is lo of avahi, meer kan ik daar niet aanduiden.

Offline Duckie

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #43 Gepost op: 2008/07/11, 22:51:01 »
Citaat van: Els1980
Verdorie, als die netwerkkaart zou mankeren zijn we schoon gezien, de PC shop waar we hem gekocht hebben en klant zijn is dicht tot 28 juli. Mijn vriend zal lachen...

Duckie, wat moet ik dan aanduiden volgens jou? lo moest ik niet aanduiden zei iemand en 't is lo of avahi, meer kan ik daar niet aanduiden.
Tja, daar heb je me...
lo is het zeker niet, maar zoals ik al zei gebruik ik de netwerkmanager niet. Misschien een idee om die er eens af te gooien en dan manueel de boel in te stellen? Je kunt 'm altijd weer terugzetten.

Krijg je trouwens nog iets raars te zien als je "sudo /etc/init.d/networking restart" geeft in een terminal?
____________________________________________

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #44 Gepost op: 2008/07/11, 23:14:02 »
Jullie lijken verdikke wel een sneltrein. pfffffffff

stap voor stap werken is het devies anders zit je uren te pielen voor nix.

Ja Els ik bedoelde gewoon de stekker uit het stopkontakt trekken.

Waar ik al naar toe wilden werken was dus een kapotte netwerk kaart, zoals al eerder werd opgemerkt.
Of in het minst erge geval dat hij misschien los zit..

Maar, dit zou theoretisch weer niet kunnen want dan zou Ubuntu die netwerk kaart niet kunnen herkennen.
En dat deed hij wel toch ??
Juiste merk enzo ??

Nog iets.
De meeste netwerk kaarten hebben net naast het stekkertje een ledje zitten wat gaat branden zodra je een draad erin stopt.
Dit betekent dat er verbinding is gemaakt.

Er moet op dat moment ook een ledje gaan branden op de switch.

Indien dit zo is, zou de netwerk kaart moeten werken.

Hier zit 1 maar aan ??
Al vaker meegemaakt dat het contactje van 1 van de 8 contactjes geen verbinding maakte.

Dus alle ledjes gingen branden maar er was geen netwerk verbinding.

Door nu de de rj45 stekker omhoog te houden of omlaag te houden ( dus onder druk houden) maakte hij net wel verbinding en werkte alles.
later even een lucifer ertussen gestopt, en nog veel later een andere netwerk kaartje gekocht.

Maagoe dit kan een oorzaak zijn dat hij geen IP adres krijgt.

Indien nu toch alles werkt en goed is, zou je misschien nog kunnen testen door bijv. een andere Distro te proberen ??
En dan alleen de live-cd.

normaal gesproken moet je al bij een live-cd netwerk hebben.
Zoniet is er echt iets niet in orde met die laptop vrees ik ....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #45 Gepost op: 2008/07/11, 23:14:40 »
Daar komt een hele melding te staan als ik dat intyp in de terminal.

*Reconfiguring network interfaces...
There is already a pid file /var/run/dhcilent.eth0.pid with pid 14737
Killed old client process, removed PID file
Internet systems consortium DHCP client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet systems Consortium
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth0/00:1E:33:41:47:fb
Sending on LPF/eth0/00:1E:33:41:47:fb
Sending on Socket/fallback
There is already a pid file /var/run/dhcilent.eth0.pid with pid 134519072
Internet systems consortium DHCP client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet systems Consortium
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth0/00:1E:33:41:47:fb
Sending on LPF/eth0/00:1E:33:41:47:fb
Sending on Socket/fallback
DHCPDISVOCER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISVOCER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISVOCER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
No DHCPOFFERS received
No working leases in persistent database - sleeping
 

Een vraagje: ik heb de home van de vorige laptop, waar het internet perfect op werkte, op een externe harde schijf gezet. Zou het iets kunnen helpen als ik dat van dat ene document, waarover hij altijd een foutmelding geeft, op deze laptop zijn home zet?

Nu ga ik het er wel bij laten, ik zit al weer heel de avond aan de computer.

Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #46 Gepost op: 2008/07/11, 23:18:06 »
Ik kan er ook helemaal niet meer aan uit hoor, geen flauw idee waar ergens het aan kan liggen. Alles uitgetest, alles zou moeten werken, kabels, modem... Misschien is het die netwerkkaart maar ik weet het niet. De PC shop is dan ook nog eens dicht tot 28 juli, dat moet er dan nog bij komen.

Offline woteb

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #47 Gepost op: 2008/07/11, 23:21:45 »
Ik weet niet welke provider jullie hebben, maar een collega van mij heeft een dergelijk probleem ook gehad. Dat heeft te maken met het MAC-adres van de netwerkkaart. Een oude computer die weg werd gedaan kon wel internetten, maar de nieuwe niet. Een kwestie van een MAC-adres wat niet bij de provider bekend was. Een router had ook geen zin, want die netwerkkaart stond niet in de database van de provider. De provider gebeld (helpdesk) en het probleem was zo verholpen.

Misschien Els, is dat ook jullie probleem. Werkt die laptop wel bij iemand anders op het Internet met een netwerkkabel? Heb je dat al geprobeerd, want daarmee sluit je uit dat de netwerkkaart van die laptop niet zou werken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #48 Gepost op: 2008/07/11, 23:28:30 »
Hier zat ik ook al aan te denken totdat ze zij dat ze aldoor met 2 computers tegelijk op dat modem konden werken..

Maagoe naast iets anders testen op die vouwcomputer zou testen bij iemand anders een laatste optie zijn om er zeker van te zijn of het aan de laptop ligt of niet.

BTW Een router heeft in het geval van jouw vriend wel zin, want je kan tegenwoordig in alle routers een MAC adres clonen aan de WAN kant.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #49 Gepost op: 2008/07/12, 00:22:34 »
Citaat van: Gandyman
Hier zat ik ook al aan te denken totdat ze zij dat ze aldoor met 2 computers tegelijk op dat modem konden werken..
Omdat die MAC-adressen bekend waren. Nu is er een laptop met een onbekend MAC-adres....??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)