Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldkwaliteit KDEnlive  (gelezen 1992 keer)

Bieuwe

  • Gast
beeldkwaliteit KDEnlive
« Gepost op: 2009/10/26, 20:13:02 »
Beste mensen,

ik ben bezig met het bewerken van een film. Hiervoor heb ik al verschillende dingen geprobeerd, maar qua gebruik bevalt KDEnlive mij het allerbeste. Helaas heb ik een probleem met het programma en dat is de beeldkwaliteit die de filmpjes uiteindelijk krijgen. Als ik de filmpjes wil bekijken dan blijken de filmpjes helemaal blokeffecten te hebben. Zelfs de diashows die ik ermee van foto's maak, komen er helemaal geblokt uit. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en erg zonde van de film.

Ik hoop dat jullie misschien een oplossing voor mij hebben.

groeten Bieuwe

Re: beeldkwaliteit KDEnlive
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/26, 21:06:15 »
In welk formaat sla je de filmpjes op?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Bieuwe

  • Gast
Re: beeldkwaliteit KDEnlive
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/28, 17:57:43 »
Ik sla de filmpjes als mpeg2 op, aangezien ik ze wil gebruiken voor DVD's te branden. Ik moet trouwens ook zeggen dat het maken van filmpjes in KDEnlive mijn volledig processorvermogen nodig heeft.

Offline hvb

  • Lid
Re: beeldkwaliteit KDEnlive
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/28, 19:49:10 »
Bieuwe

Ik heb geen ervaring met kdenlive, dus  voor jouw problemen met die blokeffekten  heb ik geen antwoord.
Wel kan ik de volgende punten aanraden.

1. Welke versie van Kdenlive heb je, het wordt sterk aangeraden om 0.75 (of hoger) te gebruiken  (zie http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/kdenlive-crasht/).
Dit betreft het crashen van Kdenlive maar misschien hebben oudere versies meer problemen.

2. Zelf gebruik ik Openshot  (http://www.openshotvideo.com/) en wat ik van screenshots van kdenlive gezien heb hebben ze ongeveer hetzelfde uiterlijk/opbouw/basis.
Als je nu eens openshot probeert en het probleem is nog aanwezig, moet je de oorzaak misschien buiten kdenlive zoeken.

Het is misschien de moeite waard om te proberen.

groeten,

Hans


Offline Jenske

  • Lid
Re: beeldkwaliteit KDEnlive
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/28, 21:39:18 »
Het is belangrijk dat je goed kiest onder welke vorm je je bestand wil opslaan. Die "blokjes" ontstaan als een soort vereenvoudiging (= compressie) van het beeld.

Nadat je de knop "render" hebt ingedrukt, verschijnen er (normaal gezien toch) een hele hoop formaten, waaronder je kan opslaan (zie mijn bijlage). In het vakje "rescale" vind je rechts ervan de resolutie (bv. 320 x 240). Dat is bepalend voor de kwaliteit van je beeld. Tussen haakjes: 320x240 is erg lage kwaliteit, net bruikbaar voor een klein schermpje in youtube of zoiets.

Ik probeer altijd te laten renderen naar VGA-kwaliteit (1024x768), wat al relatief hoge kwaliteit is. Ook 800x600 is nog goed bruikbaar.

Hoewel KDEnlive zeker nog wat mankementen vertoont, vind ik het een erg goed programma. In tegenstelling tot bijvoorbeeld OpenShot kan KDEnlive wel het geluid visueel afbeelden. Da's erg handig om beelden te synchroniseren met geluid, want zo kan je een foto plaatsen op de plek van een "beat". Dat laatste zie je in de bijlage 'schermafdruk2' aan dit bericht.

OpenShot is zeker een erg verdienstelijk programma, maar KDEnlive heeft wat meer achtergrond (althans op dit ogenblik).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM