Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang tot Ubuntu netwerk  (gelezen 1268 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
Geen toegang tot Ubuntu netwerk
« Gepost op: 2010/03/04, 20:55:08 »
Ik heb 2 PC's waar ik Ubuntu heb geinstalleerd. Op de ene is het Ubuntu 9.10 en op de andere oudere PC Xubuntu 9.10.
Als ik op deze oude PC via Thunar network:/// in de locatiebalk krijg ik een icoon van geen toegang. Zie http://www.picpaste.com/network_1.png

Waarom krijg ik geen toegang?

Offline jvd

  • Lid
Re: Geen toegang tot Ubuntu netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/05, 15:39:55 »
Volgens mij ondersteunt Thunar geen samba (windows) netwerken. Als je dat toch wilt, moet je de netwerk share van de andere computer mounten via een regel in je fstab. Ik weet niet hoe het zit met linux' eigen manier van network shares: NFS.

Je kunt ook Nautilus gebruiken, die heeft dat standaard ingebouwd. Nadeel: Is afhankelijk van veel andere programma's, en is dus een stukje zwaarder.

Succes ermee!

Re: Geen toegang tot Ubuntu netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/05, 16:03:24 »
Thunar ondersteunt geen Samba (is overigens een van de gebreken van Xfce die ik erg vervelend vind). Uit eigen ervaring weet ik dat het qua RAM-gebruik bar weinig uitmaakt of je nu Ubuntu of Xubuntu draait... Waarom probeer je Ubuntu er niet op te zetten : )

Re: Geen toegang tot Ubuntu netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/05, 21:49:19 »
Heb een beetje lopen zoeken, maar volgens mij ondersteund Thunar helemaal geen netwerkprotocollen... 't Kan zijn dat ik me vergis, maar daar lijkt het wel op. Beste wat je dan kunt doen is een ssh-server installeren en alles via de commandline doen. Niet echt een fijne optie, maar wel een veilige... ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."