Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver  (gelezen 2761 keer)

Offline Jessr

  • Lid
De Unbuntu 7.10 installatie loopt als een zonnetje. Mijn complimenten voor de Ubuntu community.
Ik ben in het bezit van een all-in-one netwerkprinter Samsung CLX-3160FN printer. Deze is als netwerkprinter verbonden in mijn netwerk. Een van de criteria bij de aanschaf was de ondersteuning van Linux.
Ik heb van de Samsung website de driver (Unified Linux Driver) gedownload en volgens instructie geinstalleerd.
Netwerkprinter wordt herkent, de testpagina komt netjes in kleur uit de printer.
Echter, na herstarten van hangt Ubuntu op 'loading hardware .....' en 'modprobe' o.i.d. Ook de recovery uit het Grub-menu start niet op.

Helaas, heb ik dit nu 2 keer moeten meemaken om uit te vinden wat nu echt de veroorzaker is. Met herinstallatie van Ubuntu tot gevolg.

Wie heeft een idee? Duidelijk dat ik deze printerdriver van Samsung niet meer zal gebruiken.

Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 14:05:43 »
Ik zie meerdere zaken.
http://www.samsung.com/nl/support/productsupport/download/Model_Select2.aspx?type=Printers&subtype=colorlaser&model=CLX%2D3160FN&fileType=DR&LSSI=%2Fnl%2Fmodule%2Fssi%2Fleft%2Flmenu%5Fprinters%5Fcolorlaser%2Esec&RSSI=%2Fnl%2Fmodule%2Fssi%2Fright%2Frmenu%5Fprinters%2Esec

De united Linux driver
De smart panel
De printer setting utility

Liep de 1e vast in je systeem ??

Ik denk wederom dat we hier de valkuil hebben omdat je als gebruiker de boel installeerd en niet als root.

Maak een root pw aan en zodra je de driver gaar installeren geef je dat pw in de terminal.
Nu ga je echt met root rechten die driver installeren.

Misschien is het nog wel mooier het in veilige modes te doen ?? maar zou niet moeten uitmaken in theorie.

1. Make sure that you connect your machine to your computer.
Turn both the computer and the machine on.

2. When the Administrator Login window appears, type in root in the Login field
and enter the system password.

3. Download and extract the driver
[root@localhost root]#tar xzf [Downloaded File Name(XXXX.tar.gz)]

4. The driver will be extracted as ''cdroot'' folder in current path.

5. Execute installation program.
[root@localhost root]#./cdroot/autorun

6. When the welcome screen appears, click ''Next'' and proceed installation.

[Ubuntu OS Installation]
1. Download and extract the driver
2. Open ''Root Terminal''
3. Execute installation program.
$ sudo cdroot/autorun
4. After intall, PPD path is set again.
$ sudo ln -s /usr/share/cups/model/samsung /usr/share/ppd/custom/samsung
5. Execute Configurator, and Add your printer model name by Add Printer


Kan je met de hulp proggies geinstalleerd wel printen ??
In dat geval zou ik de driver niet meer installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jessr

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 14:15:01 »
Ik heb de 'united Linux driver' geïnstalleerd. Ik heb precies gedaan wat in de instructies stond onder het kopje Ubuntu OS installation, maar heb inderdaad de driver onder mijn eigen login gebruikt.

Is het juist niet zo dat door het commando sudo cdroot/autorun met 'root' rechten wordt geïnstalleerd?

Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/31, 17:31:12 »
sudo geeft een gebruiker tijdelijk root rechten.
Echter dit is niet onbeperkt en geeft je alleen recht om iets te installeren.

Het proggie in kwestie word echter aan de gebruikerszijde geinstalleerd en niet in de root van het systeem zelf.
Dus zodra je reboot begint een nieuwe sessie waarin het betreffende proggie gen rechten meer heeft.

en dus loopt het stuck.......

Dus of een sudo -s en dan inloggen in terminal.

Of werkelijk een root wachtwoord zetten en dan in terminal inloggen met dat wachtwoord.

je ziet dan root@root

en niet naam@root  of iets anders.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jessr

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/31, 17:41:02 »
Dank voor je reactie. Echter, je begrijpt dat ik de installatie van de printer driver van de Samsung website niet meer aan durf. Dat dit zo een grote impact kan hebben op Ubuntu, daar schrik ik van. Zoiets verwacht je typisch bij Windows.

Via http://foo2qpdl.rkkda.com/ heb ik een manier gevonden om probleemloos de Samsung CLX-3160FN kan gebruiken. Zelfs als netwerkprinter.
Bedankt i.i.g. voor je snelle reactie.

Ik heb inmiddels Ubuntu 7.10 weer up-and-running.

Offline Jessr

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/05, 10:02:27 »
Gandyman,

Ik heb op een oudere laptop Ubuntu 7.10 (dual boot met XP) geïnstalleerd. Zoals je hebt aangegeven heb ik een terminal venster geopend en heb na su en bijbhorend password de united Linux driver geïnstalleerd. Na reboot blijft Ubuntu gewoon werken.

Met deze wetenschap heb ik hetzelfde gedaan op mijn Desktop die oorspronkelijk een crash veroorzaakte na installatie van de united Linux driver. Ook deze als root geïnstalleerd.
Helaas, wederom resulteert dit in een crash. Ubuntu blijft hangen bij een 1/4 van de progress bar.
Erg vervelend dat dit op Desktop (AMD Athlon64) weer crasht.
Gelukkig heb ik een image gemaakt met Mondo. Echter de restore doet nog niet wat deze moet doen. Het volgende probleem...

Offline WillemII

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/12, 23:14:38 »
Citaat van: Gandyman
Ik zie meerdere zaken.
http://www.samsung.com/nl/support/productsupport/download/Model_Select2.aspx?type=Printers&subtype=colorlaser&model=CLX%2D3160FN&fileType=DR&LSSI=%2Fnl%2Fmodule%2Fssi%2Fleft%2Flmenu%5Fprinters%5Fcolorlaser%2Esec&RSSI=%2Fnl%2Fmodule%2Fssi%2Fright%2Frmenu%5Fprinters%2Esec

De united Linux driver
De smart panel
De printer setting utility

Liep de 1e vast in je systeem ??

Ik denk wederom dat we hier de valkuil hebben omdat je als gebruiker de boel installeerd en niet als root.

Maak een root pw aan en zodra je de driver gaar installeren geef je dat pw in de terminal.
Nu ga je echt met root rechten die driver installeren.

Misschien is het nog wel mooier het in veilige modes te doen ?? maar zou niet moeten uitmaken in theorie.

1. Make sure that you connect your machine to your computer.
Turn both the computer and the machine on.

2. When the Administrator Login window appears, type in root in the Login field
and enter the system password.

3. Download and extract the driver
[root@localhost root]#tar xzf [Downloaded File Name(XXXX.tar.gz)]

4. The driver will be extracted as ''cdroot'' folder in current path.

5. Execute installation program.
[root@localhost root]#./cdroot/autorun

6. When the welcome screen appears, click ''Next'' and proceed installation.

[Ubuntu OS Installation]
1. Download and extract the driver
2. Open ''Root Terminal''
3. Execute installation program.
$ sudo cdroot/autorun
4. After intall, PPD path is set again.
$ sudo ln -s /usr/share/cups/model/samsung /usr/share/ppd/custom/samsung
5. Execute Configurator, and Add your printer model name by Add Printer


Kan je met de hulp proggies geinstalleerd wel printen ??
In dat geval zou ik de driver niet meer installeren.
Hoe doe je dat, een root aanmaken?
MvG Willem

Offline Jessr

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/13, 09:02:20 »
Willem,

Ubuntu heeft standaard een root gebruiker bij installatie. Maar het is de bedoeling dat je deze eigenlijk niet gebruikt. Hiervoor is het commando sudo bedoeld.
Echter, bij installatie van de officiele Samsung CLX-3160FN printer driver wordt specifiek om root gevraagd.

Via Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen zie je naast je eigen gebruiker, ook root staat. Via eigenschappen kun je het wachtwoord van root wijzigen. Op deze manier kun je in een terminalvenster via su en het toegekende wachtwoord als root inloggen. Nogmaals, het is beter dit niet te doen.

Zoals je uit de topic kunt lezen, heeft dit bij mij het probleem niet verholpen. Op een andere laptop heb ik de printerdriver gewoon als gebruiker geïnstalleerd en dit werkt gewoon.

Mvg
Rob

Offline WillemII

  • Lid
Unbuntu 7.10 hangt na installatie Samsung CLX-3160FN printer driver
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/14, 14:57:28 »
Citaat van: Jessr
Willem,

Ubuntu heeft standaard een root gebruiker bij installatie. Maar het is de bedoeling dat je deze eigenlijk niet gebruikt. Hiervoor is het commando sudo bedoeld.
Echter, bij installatie van de officiele Samsung CLX-3160FN printer driver wordt specifiek om root gevraagd.

Via Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen zie je naast je eigen gebruiker, ook root staat. Via eigenschappen kun je het wachtwoord van root wijzigen. Op deze manier kun je in een terminalvenster via su en het toegekende wachtwoord als root inloggen. Nogmaals, het is beter dit niet te doen.

Zoals je uit de topic kunt lezen, heeft dit bij mij het probleem niet verholpen. Op een andere laptop heb ik de printerdriver gewoon als gebruiker geïnstalleerd en dit werkt gewoon.

Mvg
Rob
Ja goed, maar sommige bestanden (die op mijn externe harde schijf staan) heb ik geen rechten op en kan ik niet openen met als opgave dat ik geen eigenaar ben. Ik veronderstel dat ik dat alleen maar als root kan veranderen. Ik bedoel, als ik die bestanden heb wil ik ze ook gebruiken.

Willem