Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: convert midi to wav  (gelezen 2557 keer)

Offline peer

  • Lid
convert midi to wav
« Gepost op: 2022/01/28, 15:49:29 »
Ik maak met musescore midibestanden die ik als loop afspeel zodat i met mijn guitaar een beet je mee kan spele. De midibestanden speel ik af met audacious en de loop is prima en naadloos.

Ik heb een voorbeeldbestand van 11s geprobeerd te converteren naar een wavbestand (die kan ik kopieren naar een looperpedal). Mar dan gebeurt iets merkwaardigs. Het wav-bestand duurt langer dan het midibestand. Aan het einde van het bestand zijn ongeveer twee seconden aangeplakt zodat het geluid kan uitsterven. Maar hierdoor is de loop niet meer naadloos.

Ik heb de conversie gedaan met  o.a. musescore, audacity, timidity en online. In alle gevallen is deze tijdverlenging aanwezig.

Is het mogelijk om een conversie van midi naar wav te doen waarbij de duur gelijk blijft zodat de loop naadloos wordt???????

Offline soppel

  • Lid
Re: convert midi to wav
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/04, 11:23:11 »
Ik heb er in het geheel geen ervaring mee, maar ik heb dit ooit eens onder mijn bookmarks gezet omdat het me interessant leek.
https://www.instructables.com/Ubuntu-BASH-MIDI-to-WAV/

Midi gebruik ik zelf (nog) niet of nauwelijks wil daar meer mee doen vandaar dat ik de link bewaard had. Maar misschien is dit wat jij zoekt? Geen idee.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: convert midi to wav
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/04, 12:34:51 »
leuk, mooie link.
Ik heb even gekeken naar de link en het script gedownload. De conversie gaat goed maar ook hier is de uitsterftijd aan het einde van de file aanwezig. Daardoor kan ik de wav-files niet gebruiken voor het een endless loop. Ook hier is verder bewerking nodig
Maar ik speel de midi-bestanden nu direct af met audacious en dat werkt prima.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: convert midi to wav
« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/04, 14:33:02 »
Knip gewoon de uitsterftijd aan het einde van het audiobestand weg in Audacity en sla het bestand dan opnieuw op. Misschien is dat een optie?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

  • Lid
Re: convert midi to wav
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/05, 09:52:44 »
Ja, dat kan wel maar het is lastig om precies te bepalen hoeveel uitsterftijd en is.
Ik heb het geprobeerd maar ik krijg het net niet zo mooi als dat ik de midi file afspeel met audacious in een loop.
De enige manier waarop het makkelijk zou kunnen is als er een optie zou zijn om bij het converteren geen uitsterftijd toe te vogen maar die optie ben ik nog niet tegengekomen.

Offline peer

  • Lid
Re: convert midi to wav
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/26, 13:48:10 »
even een wat ouder draadje openen.
inmiddels lukt het me om de midi loop bestanden te converteren naar wav loop bestanden met dezelfde lengte. Ik volg de volgende stappen:
1. ik maak een basisbestand in musescore
2. ik exporteer dit bestand naar midi
3. ik exporteer dit bestand ook naar wave
4 ik open het midi bestand in audacity en lees daar het exacte einde af
5. dan open ik het wav bestand in audacity en knip het op het hiervoor gevonden einde.
6. Daarna save ik het bewerkte bestand.

resultaat:
een midi file dat in audacious als loop kan worden afgespeeld
Toch nog even uitzoeken of dit niet direct in musescore kan.
en een wav bestand dat zowel in audacious als in mijn looper pedal kan worden afgespeeld.