Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer  (gelezen 578 keer)

Offline frits1954

  • Lid
klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Gepost op: 2013/04/16, 11:52:40 »
 :DIk heb een Computer met Ubuntu 12.04-2 lts daar wil ik als 2e schil Xubuntu op zetten lijkt het meest op Ubuntu 10.04
ik heb helaas geen Xubuntu CD       :'(
de persoon voor wie deze computer is heeft wat ervaring met Ubuntu 10.04 lts

Mvg
Frits
Linux is Fun
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 14:33:22 door frits1954 »
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/16, 12:09:15 »
Doe het zo, en verwijder desgewenst niet de specifieke Ubuntupakketten (zodat je de keuze blijft houden):
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Maar ik raad die verwijdering van de specifieke Ubuntupakketten wel aan, want waarom zou je ze erbij houden, als je ze toch niet gebruikt..... En hoe schoner, hoe sneller.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 12:27:24 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/16, 12:34:30 »
Het beste is, om een 2e partitie te maken en daar Xubuntu in te zetten.
Bij het opstarten kan je in Grub aangeven wat je wilt gebruiken.
Je moet natuurlijk wel Xubuntu downloaden en op een CD/DVD/USB stick zetten ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline frits1954

  • Lid
klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/16, 12:53:54 »
Heel veel dank
Het ziet er gelikt uit en het werkt goed   :)   =D

Mvg
Frits
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 13:02:18 door frits1954 »
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline kuifje09

  • Lid
Re: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/16, 17:02:36 »
Ik heb toch een vraag over de vraag....  Het verschil in de [\*]ubuntu versie is toch alleen de desktop omgeving.
De desktop is toch slechts een applicatie die je installeerd of verwijderd naar believen.
Dus als je naast Gnome-desktop of LightDM ook XFCE of KDE wilt hebben kan je dat toch gewoon ophalen en instaleren?
Of begrijp ik helemaal niks van de verschillen in [\*]ubuntu versies?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/16, 17:07:16 »
Ik heb toch een vraag over de vraag....  Het verschil in de [\*]ubuntu versie is toch alleen de desktop omgeving.
De desktop is toch slechts een applicatie die je installeerd of verwijderd naar believen.
Dus als je naast Gnome-desktop of LightDM ook XFCE of KDE wilt hebben kan je dat toch gewoon ophalen en instaleren?
Of begrijp ik helemaal niks van de verschillen in [\*]ubuntu versies?
Zoals onze oosterburen zeggen: Jein. Oftewel: ja und nein:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-of-Ubuntu-Gnome-Unity-of-Xubuntu-Xfce-of-Kubuntu-KDE-
(punt 5, linkerkolom)

Offline kuifje09

  • Lid
Re: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/16, 17:33:17 »
[Off-Toppic] Dat was een leuk artikel om te lezen. 
Jammer dat er niet bij verteld wordt wat er dan zoal fout gaat.  Maar het zal hoofdzakelijk de menustruktuur zijn.
Dat kan je eventueel met de hand aanpassen. maar is natuurlijk geen noodzaak. je kan het altijd inkloppen in een terminalwindow. ( Programmaas die na installatie niet in de menuus voorkomen. )
Wat wel heel vervelend is , b.v. K3B, dat is een goed programma, maar behoorlijk dom in elkaar gezet. Het vervuild je systeem behoorlijk met tal van KDE libs, op b.v. je Gnome systeem. Het is of-toppic, maar ik heb die dingen nooit begrepen.
Een programma programmeer je voor linux, een kernel even simpel gezegd, niet voor een desktop omgeving.
Moet ik wel toegeven dat dat tegenwoordig niet helemaal opgaat, helaas. Maar ik blijf het fout vinden.

Re: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/16, 20:06:24 »
Huh? Dus omdat K3B voor een andere desktopomgeving is geschreven is het een 'dom programma'? Natuurlijk kun je ook een programma schrijven puur voor Linux maar in het mooiste geval krijg je dan zoiets als het Belastingdienstprogramma. Om een beetje een mooi programma te hebben zul je toch een toolkit moeten gebruiken. En in dit geval is K3B gemaakt met Qt en voor desktopomgeving KDE. Dat jij het installeert op GNOME moet je zelf weten maar dat is niet iets wat de ontwikkelaars ondersteunen.

Als ik iets maak voor Android en jij sideload die APK op je Blackberry 10-apparaat en het werkt niet lekker dan kun je ook niet mij de schuld geven want het is er niet specifiek voor gemaakt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: klaar : Ubuntu & Xubuntu op 1 Computer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/16, 20:50:29 »
Ik heb toch een vraag over de vraag....  Het verschil in de [\*]ubuntu versie is toch alleen de desktop omgeving.
De desktop is toch slechts een applicatie die je installeerd of verwijderd naar believen.
Bijna goed, het is een set van applicaties en soms ook een andere displaymanager enzo. Installeren is eenvoudiger dan verwijderen.

Dus als je naast Gnome-desktop of LightDM ook XFCE of KDE wilt hebben kan je dat toch gewoon ophalen en instaleren?
Ook bijna goed. Er zijn meerdere mogelijkheden met eigen voor- en nadelen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren

Specifiek over (de eeuwig terugkerende discussie) K3B zijn al meerdere topics. http://lmgtfy.com/?q=site%3Aforum.ubuntu-nl.org+k3b+vervuiling
« Laatst bewerkt op: 2013/04/16, 21:03:04 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie