Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tijd voor meer....the bigger picture?  (gelezen 3807 keer)

tijd voor meer....the bigger picture?
« Gepost op: 2008/11/04, 22:14:32 »
Hoi guys&girls,

Ik gebruik nu reeds twee jaar ubuntu en heb enorm, enorm veel gehad aan dit forum. (hierbij dank). Niet alleen krijg je veel hulp, ook door vragen te stellen, de antwoorden uit te proberen en andere vragen te lezen, .... heb ik heel erg veel geleerd.
Maar nu wil ik meer...ik ben een beetje gefrustreerd omwille van enkele redenen:
- ik zou ook graag eens iets kunnen terugdoen. Ik zie vaak vragen waarvan ik denk, shit die vraag had ik een tijd geleden ook, hier zou ik wel op willen reageren, maar mijn kennis reikt zover niet.
- ten tweede beschik ik nu over zeer fragmentaire kennis. Ik ken hier en daar een terminalregeltje, weet grafisch mijn weg te vinden,... Maar ik mis 'the bigger picture'. Ik voel gewoon dat ik het geheel niet kan kaderen....gebrek aan metacognitie, geen virtueel plan in mijn hoofd van hoe de architectuur in mekaar zit,....

Dus vraag ik me af...hoe hebben jullie alles geleerd? Hebben jullie cursussen gevolgd? Wie heeft er links naar goed materiaal waar ik die zaken stap voor stap kan leren (liefst in NL want ik vind de materie zo al straf genoeg).

En dan hopelijk.....zal ik ook eens newbees uit de nood kunnen helpen...
Tnx

tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/04, 22:18:33 »
Voor cursussen en tutorials kan je hier terecht: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#CursusTutorials
eum... je kunt me al wel effe helpen door metacognitie uit te leggen ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 20:00:13 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/04, 22:33:10 »
Geen cursussen gedaan, wel veel gelezen en gedaan, gewoon met een aparte installatie "rommelen en rotzooien". En bijhouden in een boekje(met de PC kan ook alleen lastig als je niet meer in kan loggen) als er iets fout gaat, waarom het fout ging en hoe het opgelost is. Weet ook niet alles daarvoor is Ubuntu en de terminal te diverse. Geeft niks gewoon lekker er mee doorgaan. En kan je alleen door les te krijgen het leren, moet je dat zeker doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/05, 02:02:26 »
Als je een leuke algemene cursus wilt doen om je metacognitie op orde te brengen moet je deze site eens doorlezen:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Heel makkelijk en zal je helpen de puzzel beetje kompleet te maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline frank7

  • Lid
tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/05, 08:55:05 »
Citaat van: Gandyman
Als je een leuke algemene cursus wilt doen om je metacognitie op orde te brengen moet je deze site eens doorlezen:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Heel makkelijk en zal je helpen de puzzel beetje kompleet te maken.
Ziet er goed uit die site, ik heb hem al in mijn favorieten staan!

Verder zoals al gezegd is veel proberen en rotzooien, nieuwe installaties doen, commandoregel gebruiken en veel, heel veel lezen op het internet.
Veel vragen worden op het net beantwoord, ik gebruik zelf nog een boekje voor de commandoregel en ik weet niet of het handig is om een cursus te doen of je moet echt verder willen met Linux in je werk.

Zijn er hier mensen die een cursus gevolgd hebben?

Frank
Ubuntu user #248431
linux user #480561

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/05, 11:51:08 »
Lekker klooien, knoeien en rotzooien, daar leer je het meeste van. Zo gaat het bij mij tenminste.  :-)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/05, 15:02:24 »
Citaat van: frank35nl
Zijn er hier mensen die een cursus gevolgd hebben?Frank
Er bestaan waarschijnlijk cursussen Red Hat, OpenSuse e.d. omdat bedrijven dat spul wel eens gebruiken. Een Ubuntu -cursus zal denk ik niet bestaan. Gewoon spelen dus. Al heb ik wel "Beginning Ubuntu Linux" door Keir Thomas gebruikt in de eerste maanden, maar dat boek is gebaseerd op Ubuntu 6.10 en dus erg verouderd geraakt.

tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/05, 15:23:41 »
Hoi guys,

Al erg bedankt voor de reacties. Heb inderdaad ook al wat bladwijzers bijgemaakt.

Enne ..... met die megacognitie heb ik blijkbaar gescoord he.....sloebers...een mens zo uitlachen voor een in dit aspect zo toepasselijk woord;)
No hard feelings echter, op Obama-dag kan niks verkeerd gaan .... als je geen Windowsgebruiker bent tenminste:)

tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/05, 15:25:26 »
Oh en nog even zeggen dat ik aan Pjotrs website al enorm veel heb gehad. Dat is gewoon the place to be voor elke beginner en post-beginner (en lach daar nu ook niet mee want hoe omschrijf je iemand als ik die toch al een hele tijd ubuntu gebruikt zonder dat je echt kunt zeggen dat je de zaak min of meer beheerst:)

Offline lizardman

  • Lid
tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/05, 15:52:57 »
lol, ik zie mezelf ook wel eens als post-beginner met onvoldoende meta- of megacognitie.... ;)
Maar ik praat hier liever hardop over :D

Maar dan ga ik weer lekker 'klooien, knoeien en rotzooien' zoals pjotr123 zegt en kom ik meestal ooit wel bij de oplossing. En bij mij is het meestal zo, dat, hoe langer ik heb lopen zoeken naar een oplossing, hoe beter ik hem onthoud...   voor mijn post- post-beginner periode... ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Laus

  • Gast
tijd voor meer....the bigger picture?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/05, 16:44:37 »
hmmmm...ik heb de laatste tijd juist dat ik niet meer zo goed weet waar ik mee kan knoeien en zooien...Ubuntu wordt te goed.

maar nou je het zegt.. (slaapstand/pauzestand werkend, temp-sensors,autofs...)

genoeg te zooien nog :) Maar bedankt voor de links.