Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zuster aan Ubuntu  (gelezen 884 keer)

schoappied

  • Gast
Zuster aan Ubuntu
« Gepost op: 2007/07/29, 00:41:19 »
Hoi

Mijn zusje heeft een pentium III met 10 Gb en wil Ubuntu draaien, maar heeft windows nodig voor het muziekprogramma finale....

Is een dualboot haalbaar? Hoe kan ik het beste te werk gaan?
Een uitgeklede windows op een Fat32 schijf zetten, met Xubuntu ernaast?

Graag advies!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Zuster aan Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/29, 06:14:59 »
Met een programma als nlite zou ik een aangepaste XP installatie doen waar de meeste rommel uitgesloopt is.
Het is veel werk, maar je hebt een veel kleinere installatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/NLite
Zet XP op een Fat32 partitie, dan kan Ubuntu er ook makkelijk bij.

Voor de Xubuntu installatie zou ik kiezen om geen aparte home partitie te maken om ruimte te besparen.
Je hebt alleen een root-partitie nodig van 3 GB (minimaal) en een swap partitie.

Waarschijnlijk is het een stuk makkelijker werken als je er een iets grotere harde schijf in zet.
Voor een paar tientjes heb je al een nieuwe schijf van 40 GB. Tweedehands kan het nog wel goedkoper.

schoappied

  • Gast
Zuster aan Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/29, 20:39:49 »
Dank voor het advies.

Heb een Fat32 partitie met windows xp 'nlite' (4Gb) gemaakt. Xubuntu geinstalleerd op de 'Woteb-manier' . Perfect voor een wat mindere computer Xubuntu!!! En een 'netinstall' is  ook een aanrader. Je krijgt een pc met alleen de programmaś die je echt wilt! :)
Hoop dat mijn zusje er blij mee zal zijn ;)

EDIT: Ik moet nog een ding voor elkaar maken. Dat is dat het mogelijk is om vanuit Ubuntu de Fat32 partitie te kunnen gebruiken. Hoe doe ik dat? Alvast dank!


schoappied

  • Gast
Zuster aan Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/30, 11:19:37 »