Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP4 bestand naar OGG bestand converteren  (gelezen 1735 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Gepost op: 2009/07/29, 00:31:50 »
Hallo allemaal,

ik zoek een manier om in Xubuntu 8.04, een MP4 bestand naar een OGG bestand te converteren.

Ik heb al het programma ffmpeg2theora geprobeerd, maar hiermee heb ik het probleem dat hij het geluid niet mee omzet.

Is er dus nog een andere, en misschien betere manier om een MP4 bestand in een OGG bestand om te zetten ?

Alvast bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/29, 09:43:32 »
Wellicht kan sox met mp4 overweg (ik zie het opgelijst in de output van "sox -h"). Dan wordt het zo eenvoudig als

sox "$f" "$f.ogg"

met "$f" de naam van het mp4 bestand. Hoe je kwaliteitsparameters moet meegeven zal je eens moeten bekijken in de handleiding van sox.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/29, 10:40:01 »
Sox is enkel voor geluid..
maar werkt simpelweg "ffmpeg -i file.mp4 file.ogv" niet?
een andere optie is gebruik maken van mencoder

er bestaan voor beide tooltjes wel front-ends.. daar moet je eens even op googlen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/29, 10:54:58 »
Hallo allemaal,

ik zoek een manier om in Xubuntu 8.04, een MP4 bestand naar een OGG bestand te converteren.

Ik heb al het programma ffmpeg2theora geprobeerd, maar hiermee heb ik het probleem dat hij het geluid niet mee omzet.

Is er dus nog een andere, en misschien betere manier om een MP4 bestand in een OGG bestand om te zetten ?

Alvast bedankt.
in Synaptec: soundconverter  >simpel
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline Joshua822

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/29, 12:53:09 »
Citaat
Sox is enkel voor geluid..
maar werkt simpelweg "ffmpeg -i file.mp4 file.ogv" niet?
een andere optie is gebruik maken van mencoder

er bestaan voor beide tooltjes wel front-ends.. daar moet je eens even op googlen

Ik heb het pakket ffmpeg geïnstalleerd, dan heb ik jouw commando gebruikt. Echter, hij stopt er opeens mee met de volgende fout :

Unsupported codec (id=86018) for input stream #0.0

Ffmpeg kan dus geen codec vinden om een OGG bestand aan te maken ?

De hele uitvoer is trouwens :

FFmpeg version SVN-rUNKNOWN, Copyright (c) 2000-2007 Fabrice Bellard, et al.
  configuration: --enable-gpl --enable-pp --enable-swscaler --enable-pthreads --enable-libvorbis --enable-libtheora --enable-libogg --enable-libgsm --enable-dc1394 --disable-debug --enable-shared --prefix=/usr
  libavutil version: 1d.49.3.0
  libavcodec version: 1d.51.38.0
  libavformat version: 1d.51.10.0
  built on Mar 16 2009 21:16:26, gcc: 4.2.4 (Ubuntu 4.2.4-1ubuntu3)
Input #0, mov,mp4,m4a,3gp,3g2,mj2, from '<knip>-.mp4':
  Duration: 00:02:45.0, start: 0.000000, bitrate: 251 kb/s
  Stream #0.0(und): Audio: mp4a / 0x6134706D, 44100 Hz, stereo
  Stream #0.1(und): Video: h264, yuv420p, 384x288, 12.00 fps(r)
Output #0, ogg, to '<knip>.ogg':
  Stream #0.0: Audio: vorbis, 44100 Hz, stereo, 64 kb/s
Stream mapping:
  Stream #0.0 -> #0.0
Unsupported codec (id=86018) for input stream #0.0

« Laatst bewerkt op: 2009/07/29, 12:54:45 door Joshua822 »

Offline Floris

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/29, 13:47:58 »
Aan de uitvoer te zien kan je systeem niet overweg met mp4a: waarschijnlijk heb je nieuwere codecs nodig dan welke met 8.04 meegeleverd worden – zie bijv bug #353005 in Launchpad.

Volgens mij is dit opgelost in nieuwere versies van Ubuntu: misschien kun je proberen om nieuwere codecs te installeren.  Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om nieuwere versies via http://packages.ubuntu.com/ te downloaden en geforceerd te installeren.

Nog een andere manier zou zijn om je hele systeem te updaten, maar dat is natuurlijk wel weer heel rigoureus ;-).

Nog twee opmerkingen:
1) als je liever grafisch werkt, dan kun je ook nog Avidemux gebruiken voor video bewerking en/of conversie,
2) volgens mij – correct me if I’m wrong – hebben we het hier over ‘lossy’ formaten; en als je het ene lossy formaat in het andere omzet dan heb je altijd een zeker kwaliteitsverlies, houd daar rekening mee.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Joshua822

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/29, 14:05:02 »
Dat snap ik niet helemaal. Moet ik de Hardy backports pakket bron toevoegen en daaruit de nieuwere codecs halen ?

Zo ja, hoe doe ik dit ?

Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/29, 14:53:49 »
AviDeMux GTK+?

Offline Floris

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/29, 21:57:04 »
Dat snap ik niet helemaal. Moet ik de Hardy backports pakket bron toevoegen en daaruit de nieuwere codecs halen ?

Zo ja, hoe doe ik dit ?
Eigenlijk zat ik niet aan de backports te denken; ik bedoelde dat je op http://packages.ubuntu.com kunt zoeken naar ffmpeg, je downloadt dan een deb-bestand dat je gewoon kunt installeren – gewoon het gedownloade bestand uitvoeren.

Ik kreeg dit idee, omdat flv-conversie eerst niet werkte bij mij, maar na een upgrade wel; volgens het bug-report in Launchpad dat ik eerder noemde zou dit hetzelfde zijn als jouw probleem.  Vandaar dus dat ik dacht: installeer de codec uit een nieuwere versie van Ubuntu (de link boven is voor Jaunty), dan zal het wel werken.

Misschien dat een bijgewerkte versie van ffmpeg ook wel in de backports staat, maar als je de backports-repository inschakeld, dan weet ik niet wat dat verder nog voor consequenties heeft voor je systeem – misschien worden dan ook andere programma’s bijgewerkt naar versies uit de backports…

Hoe dan ook, de backports inschakelen is eenvoudig: ga naar: System > Administration > Software Sources > Updates en vink “Unsupported updates (hardy-backports)” aan.  Ververs vervolgens je bronnenlijsten en update ffmpeg.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Joshua822

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/29, 23:18:59 »
Citaat
Misschien dat een bijgewerkte versie van ffmpeg ook wel in de backports staat, maar als je de backports-repository inschakeld, dan weet ik niet wat dat verder nog voor consequenties heeft voor je systeem – misschien worden dan ook andere programma’s bijgewerkt naar versies uit de backports…

Daar hoef je niet echt schrik voor te hebben. De backports zullen alleen het pakket dat je eruit installeert beïnvloeden. En wat er kan misgaan ? Er kunnen een paar nieuwe foutjes voorkomen. Maar het zal je systeem niet hopeloos om zeep helpen.

Het is zelfs juist soms een redmiddel, bijvoorbeeld voor OpenOffice.org 3.0 in eerdere versies van Ubuntu dan Jaunty Jackalope.

Citaat
Eigenlijk zat ik niet aan de backports te denken; ik bedoelde dat je op http://packages.ubuntu.com kunt zoeken naar ffmpeg, je downloadt dan een deb-bestand dat je gewoon kunt installeren – gewoon het gedownloade bestand uitvoeren.

Ah, bedankt, dat zal ik morgen eens proberen.

Citaat
Hoe dan ook, de backports inschakelen is eenvoudig: ga naar: System > Administration > Software Sources > Updates en vink “Unsupported updates (hardy-backports)” aan.  Ververs vervolgens je bronnenlijsten en update ffmpeg.

Bedankt voor de tip. Maar ik had het al opgelost door de volgende regel aan mijn /etc/apt/sources.list toe te voegen.

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hardy-backports main universe multiverse restricted

Offline Joshua822

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/29, 23:55:09 »
Ik krijg een probleem met de vereisten. Deze uitvoer kreeg ik :

dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van ffmpeg:
 ffmpeg is afhankelijk van libimlib2; maar:
  Pakket `libimlib2' is niet geïnstalleerd.
 ffmpeg is afhankelijk van libsdl1.2debian (>= 1.2.10-1); maar:
  Pakket `libsdl1.2debian' is niet geïnstalleerd.
 ffmpeg is afhankelijk van libswscale1d (>= 0.cvs20070307); maar:
  Pakket `libswscale1d' is niet geïnstalleerd.
dpkg: fout bij afhandelen van ffmpeg (--install):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 ffmpeg

Op de pagina waar ik Ffmpeg handmatig heb gedownload staat dat de volgende pakket gerelateerd zijn aan Ffmpeg :

libavcodec1d
libavformat1d
libavutil1d
libc6
libfreetype6
libimlib2
libsdl1.2debian
libswscale1d

Deze stonden allemaal als vereisten aangegeven. Maar moet ik nu echt elk die pakketten apart gaan installeren ? Kan het echt niet automatisch ?

Offline Floris

  • Lid
Re: MP4 bestand naar OGG bestand converteren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/30, 18:30:59 »
Deze stonden allemaal als vereisten aangegeven. Maar moet ik nu echt elk die pakketten apart gaan installeren ? Kan het echt niet automatisch ?
Niet allemaal, hij mist alleen libimlib2, libsdl1.2debian, en libswscale1d; misschien dat de juiste versies ook al in de repo’s staan, dan kun je ze gewoon via apt-get of Synaptic installeren.  Maar inderdaad, dat had ik misschien beter even kunnen zeggen; je moet nog wel eens wat extra installeren als je pakketten los installeert – nu weet je meteen weer hoe gezegend je bent met een pakketbeheersysteem ;-)
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).