Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe usb disk extreem traag  (gelezen 2395 keer)

dragonflyFZX

  • Gast
externe usb disk extreem traag
« Gepost op: 2006/02/13, 19:05:07 »
hallo,
ik heb een externe usb hard drive (maxtor) en die gaat vreselijk traag...

/dev/hda1:
 Timing buffered disk reads:   60 MB in  3.05 seconds =  19.69 MB/sec
bjvca@dragonfly:~$ sudo hdparm -t /dev/sda1

/dev/sda1:
 Timing buffered disk reads:    4 MB in  4.67 seconds = 876.85 kB/sec
bjvca@dragonfly:~$
 
het is dus die tweede.  Heeft iemand een idee hoe ik te weten kan komen wat het probleem is?  Soms start hij zeer snel, maar valt dan terug...

externe usb disk extreem traag
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/13, 19:56:18 »
USB is nu eenmaal een trage bus, die ook nog eens gedeeld wordt met alle USB en PCI apparaten...

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
externe usb disk extreem traag
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/16, 16:10:33 »
Nou, maar dit is niet normaal. Mij USB-disk (Trekstor) draait op 19.20 MB/sec...
Ook vreemd dat hij het soms wel snel doet.

Heb je misschien heel veel andere USB/PCI apparaten aangesloten? Heb je wel USB versie 2, of misschien nog 1.1?

Sander(50)

dragonflyFZX

  • Gast
externe usb disk extreem traag
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/16, 18:40:41 »
ik heb 1.1, dus ik verwacht wel dat het niet heel erg snel zal gaan, maar toch een ietsje sneller dan wat ik nu heb.  En ik dacht zo: hij kan sneller, want soms gaat hij ook echt wel snel.

externe usb disk extreem traag
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/16, 21:20:15 »
Vergeet het effect van de cache niet.... de eerste (kilo,mega)bytes gaan snel omdat die nog in de buffer (cache) opgeslagen kunnen worden. Zodra die vol is ga je de echte snelheid merken.

Offline mcgyver

  • Lid
externe usb disk extreem traag
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/11, 11:07:52 »
Er is nog een andere mogelijkheid. Als je voeding niet stabiel is of je voeding is op zijn maximum belast krijg je ook problemen, heb ik ook. Mijn USB poorten zitten bij mijn ene pc achterin. Daarom heb ik usb verlengkabels naar voren lopen. Als ik mijn externe harde schijf daarop aansluit werkt ie niet. Stop ik de kabels van de externe schijf direct achterin dan doet ie het wel (langzaam). En nee de verlengkabels zijn niet defect. Ik denk dat  het spanningsverlies in de kabels te groot is. Op de andere pc gaat het met dezelfde kabels supersnel. Het verschil komt volgens mij door de slechte voeding op de ene pc (d-merk) die bovendien op zijn maximum zit, en de (A-merk) voeding op de andere pc die nog lang niet op volle toeren draait.