Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na formatteren (Fat>ext3) geen rechten om te schrijven naar externe HD  (gelezen 2230 keer)

Ik heb een externe HD (my book van 500 gig) geformatteerd van Fat 32 naar Ext3. Ik wil er filmbestanden (iso) neerzetten. Echter, ik krijg steeds de boodschap dat ik geen rechten heb om erop te schrijven.

Hoe kan ik dat veranderen zodat ik wel rechten heb om te schrijven?

Moet ik een mountpunt aanmaken oid?

Na formatteren (Fat>ext3) geen rechten om te schrijven naar externe HD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/06, 23:14:29 »
Heb je de hele schijf Ext3 geformateerd? Maakt verder niet uit gewoon nieuwsgierigheid. Als je met nautilus naar de map media gaat en je klikt rechts op disk of disk-1(dit is een voorbeeld), je ziet wel aan de grote welke je moet hebben.
Op Eigenschappen klikken en dan het tabje rechten. Staat dit op root?
De rechten kan je veranderen met  gksudo nautilus in de terminal op dezelfde manier naar disk en de rechten veranderen. Niet vergeten nautilus in root mode af te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Na formatteren (Fat>ext3) geen rechten om te schrijven naar externe HD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/07, 09:08:49 »
Is dit een USB schijf? Normaliter moet die standaard mounten met rechten voor de huidige gebruiker. Indien niet, koppel de schijf dan eens af, trek de USB stekker eruit en steek de USB terug in terwijl jij ingelogd bent.

Hierna zou jij als gebruiker op de schijf nieuwe directories moeten kunnen creëren en kunnen schrijven in de bestaande directories waarvoor jij rechten hebt.

Een ext3 bestandssysteem ondersteunt rechten, dus er kunnen mogelijk bestanden en directories opstaan waar je geen rechten over hebt. Dan zal je die desgewenst moeten aanpassen.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Na formatteren (Fat>ext3) geen rechten om te schrijven naar externe HD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/07, 12:41:20 »
@ vanadium, ik neem aan dat dat dan ook voor een USB stick geldt?
Zou verklaren waarom ik dus de rechten niet kon veranderen toen ik hem in een andere pc stopte, voor dat ik ingelogd was?
Kon namelijk er niets naar toe copieëren.
Ubuntu user#: 24352

Na formatteren (Fat>ext3) geen rechten om te schrijven naar externe HD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/07, 12:50:59 »
Citaat van: Gijsbert
Heb je de hele schijf Ext3 geformateerd? Maakt verder niet uit gewoon nieuwsgierigheid. Als je met nautilus naar de map media gaat en je klikt rechts op disk of disk-1(dit is een voorbeeld), je ziet wel aan de grote welke je moet hebben.
Op Eigenschappen klikken en dan het tabje rechten. Staat dit op root?
De rechten kan je veranderen met  gksudo nautilus in de terminal op dezelfde manier naar disk en de rechten veranderen. Niet vergeten nautilus in root mode af te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
@ Gijsbert: Ja, ik heb de hele externe HD  omgegooid naar Ext3. Dank voor je oplossingsrichting. Inmiddels heb ik de rechten aangepast met gksudo nautilus. (Het lukte me alleen niet om als root uit te loggen. Het lukt me in Ubuntu overigens nooit om als root dingen te doen. Hij accepteert het wachtwoord niet.) Maar de boelis in orde. Ik heb de rechten aangepast en de zaak staat nu lekker vol te pompen. Dank.

@Vanadium: De externe HD is USB. Het werkte niet om te unmounten en daarna de stekkertjes er weer in te steken. De rechten bleven op root staan. Dank toch voor de suggestie.