Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemeisen voor de desktop-cd  (gelezen 2367 keer)

systeemeisen voor de desktop-cd
« Gepost op: 2007/12/08, 21:47:00 »
Mensen,
Een klein vraagje:
ik ben hier bij mijn vader de live-cd aan het proberen van Ubuntu-7.10
Maar die gaat onwerkbaar traag.
Zijn geheugen is 248Mb
Heeft het zin om de Xubuntu live-cd te proberen? Of heeft die in een live-sessie net zoveel geheugen nodig?
Voor de helderheid: het gaat mij om de live-sessie, niet om een installatie (eerst willen we even proberen of het werkt, dus de alternate is geen optie)

Bedankt voor het meedenken!

P.S.
rest specs:
- 248mb geheugen dus
- 64mb gedeeld videogeheugen
- processor intel celeron 2.66 Ghz

ubuntuer

  • Gast
systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 22:34:43 »
Mijn ervaring is dat ook xubuntu traag is met 250MB.
En helemaal als je de live cd gebruikt.
500 mb is toch nodig om het soepel te draaien.
Daarbij is Gutsy op mijn pc trager dan Feisty en zijn voorgangers.

NoiK

  • Gast
systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/08, 22:36:24 »
maja van een live-cd ken je zoiezo niet verwachten dat hij heel snel gaat draaien, als ik het goed heb draait de hele OS vanuit het geheugen

systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/09, 09:20:49 »
Citaat van: NoiK
maja van een live-cd ken je zoiezo niet verwachten dat hij heel snel gaat draaien, als ik het goed heb draait de hele OS vanuit het geheugen
Maar als het 10 minuten duurt, voordat er een lichtbruine kleur verschijnt..... en na nog eens tien minuten probeert de pc heel brakkig het openingsdeuntje van ubuntu te spelen, en na nog eens 5 minuten heb je nog geen bureaublad..... Dat noem ik niet traag, maar onwerkbaar traag.

Nogmaals de vraag - nu gaarne vanuit een technisch oogpunt:
Draait de Xubuntu live-cd-lichter (en dus vlotter) dan de Ubuntu-live-cd?

Iemand die iets meer weet?

Offline Ramana

  • Lid
systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/09, 09:48:52 »
Met weinig geheugen is het beter om de alternate-cd te gebruiken om te installeren.
Wil je een live-cd gebruiken, probeer eens fluxbuntu (ietwat beperkt) of nog beter pcfluxboxOS (midiflux), gebaseerd op PClinuxOS (http://pcfluxboxos.wikidot.com/midiflux). Heb deze hier draaien met slechts 126 Mb met al het gemak van PCLinux. Een ander alternatief is antix (http://antix.mepis.org/index.php/Main_Page)

Offline anko

  • Lid
systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/09, 10:07:16 »
Ik denk dat een live-cd op dat systeem inderdaad geen optie is.
Zelf heb ik wel op een laptop met 192Mb Gutsy redelijk draaien, maar dan wel geïnstalleerd vanaf de alternate cd.
Wil je een live-cd proberen dan zul je inderdaad een andere linux distributie moeten proberen vrees ik.
(Zie berichtje hiervoor)
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Thom

  • Lid
systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/09, 12:10:46 »
Ik heb 7.10 geïnstalleerd op een systeem met veel slechtere specs en het draait sneller dan mijn P4 met XP. Mocht je nog een reserve harde schijf hebben, installeer Ubuntu dan eens op die schijf (even de andere schijf afkoppelen) en zie of e.e.a nog zo traag is. Goede kans dat je vader zeer verrast zal zijn. Je kunt overigens de snelheid ook nog wat opvoeren door te kiezen voor 16 bits kleuren en voor Firefox staat op het forum ook een goede truc om Firefox 40% sneller te maken.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/09, 12:22:51 »
Als je Ubuntu wil, moet je de alternate cd gebruiken (ik gebruik ook Ubuntu met Gnome met maar 241 RAM) de Xubuntu live-cd heeft veel minder nodig die ga je gewoon kunnen installeren met de live-cd

systeemeisen voor de desktop-cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/09, 13:33:32 »
Mensen, dank voor de vele reacties.
Als ik het zo lees, dan moet mijn pa de live-cd van Xubuntu gewoon eens uitproberen. Lukt het niet, jammer dan. Een alternatief is vrees ik geen optie - ik ben bang dat die alternatieven te beperkt zijn.

Helaas - ik heb geen harde schijf in reserve, anders was dat nog een leuke oplossing geweest!

Bedankt voor het meedenken, ik kan weer even verder.